Volvo 740 D24T. Generator laddar dåligt.

Hogdahl
19 december 2013 · 41 Inlägg

cyberk2 skrev:
Montera en termobrytare över ett relä. Vill du vara riktig häftig kan du bygga en PWM-styrning av fläkten, då kommer den dra minimalt med ström, alternativt skaffa en mycket mindre fläkt som kan småfläkta lite... och när det börjar bli varmt så startar det stora aset och kyler ner allting på ett kick. Köra en fet kylfläkt hela tiden är bara onödigt och dumt... någondag kommer du glömma bort din strömbrytare och din motor kommer koka sönder

jag har velat haft den på ett relä, Men jag har ingen utgång för en sån där kännare (kommer inte ihåg vad dom heter) i kylaren tror jag. har för mig att det inte fanns plats för det. Det är därför jag inte fixat en sån. Vad är det så kallad "PWM" styrning som du snackar om ?

cyberk2
20 december 2013 · 214 Inlägg

Hogdahl skrev:
Vad är det så kallad "PWM" styrning som du snackar om ?

Google vet

Drönirettab
20 december 2013 · 21 761 Inlägg

Hogdahl skrev:
Så nu har jag fått tillbaka batteriet och dom sa att det va helt okej, Så batteriet är schysst. Men jag har ändå problem med laddningen, Den står mellan 13.8 och 13.9 på tomgång (utan elfläkt) och med elfläkt så sjunker den Drastiskt. kommer inte ihåg vad det vart just nu. Men Inte acceptabelt.

Har du gjort den där mätningen jag angav i inlägg #33?

Eftersom du skrev tidigare att motorn inte gick att starta när den hade stått ett tag på tomgång med fläkten igång så föreslog jag batteri eller dålig kontakt i batterikablar, men med tanke på att batteriet tydligen är friskt så återstår batterikablarna. smile

Hogdahl
21 december 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:

Hogdahl skrev:
Så nu har jag fått tillbaka batteriet och dom sa att det va helt okej, Så batteriet är schysst. Men jag har ändå problem med laddningen, Den står mellan 13.8 och 13.9 på tomgång (utan elfläkt) och med elfläkt så sjunker den Drastiskt. kommer inte ihåg vad det vart just nu. Men Inte acceptabelt.

Har du gjort den där mätningen jag angav i inlägg #33?

Eftersom du skrev tidigare att motorn inte gick att starta när den hade stått ett tag på tomgång med fläkten igång så föreslog jag batteri eller dålig kontakt i batterikablar, men med tanke på att batteriet tydligen är friskt så återstår batterikablarna. smile

Nee den mätningen har jag inte gjort, Men däremot så tog jag och mätte på en kompis 940 turbo som har samma elfläkt som jag och samma Generator, och båda dom laddade 13.4 på tomgång. (utan elfläkt) så antar att det ska vara sådär???? hmm

Sen kan jag även tillägga. Jag har vare ute och kört hela dagen idag och enligt Tempmätaren har jag aldrig behövt använda elfläkten ett dugg så jag har åkt omkring hela dagen utan elfläkt och det verka funka. (Men jag satt på den typ 4 gånger under hela kvällen i typ 1-2 minuter bara för att roll )

Hogdahl
2 januari 2014 · 41 Inlägg

Ingen som har en 940 turbo med elfläkt som kan mäta på sin vad den laddar utan elfläkt och när elfläkten på så vi kan lägga det här åt sidan tongue ?

Drönirettab
2 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Hogdahl skrev:
Nee den mätningen har jag inte gjort, Men däremot så tog jag och mätte på en kompis 940 turbo som har samma elfläkt som jag och samma Generator, och båda dom laddade 13.4 på tomgång. (utan elfläkt) så antar att det ska vara sådär???? hmm

Var enbart halvljuset igång på den där 940 turbo?

13,4 V är för låg spänning enligt mig om bara halvljuset är påslaget, men det beror även på tomgångsvarvtalet. smile

Hogdahl
2 januari 2014 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:

Hogdahl skrev:
Nee den mätningen har jag inte gjort, Men däremot så tog jag och mätte på en kompis 940 turbo som har samma elfläkt som jag och samma Generator, och båda dom laddade 13.4 på tomgång. (utan elfläkt) så antar att det ska vara sådär???? hmm

Var enbart halvljuset igång på den där 940 turbo?

13,4 V är för låg spänning enligt mig om bara halvljuset är påslaget, men det beror även på tomgångsvarvtalet. smile

Ja bara halvjus på båda bilarna när jag mätte, Och båda stog på tomgången, (nu vet jag inte riktigt vad min tomgång är för jag har bensin Generator men) men jag tycker också att 13.4 är lite. Jag vill ha minst 14.

Jag menar en bensinare kanske inte bryr sig lika mycket om den laddar 13.4 eller 14 på tomgång men en diesel behöver ju så mycket kraft som den kan få och jag tycker då att 13.4 är lite dåligt? bara jag som tycker det ?

Men jag hann aldrig mäta på hans bil när elfläkten snurrade (han har ju automatisk så svårt att timea) så nån som kan lyckas göra det så kan jag sedan gå ut och mäta på min och se om dom laddar lika mycket ?

Kan även tillägga att med den där Diesel generatorn som jag köpte från skroten så laddade den 14 på tomgång. Men den va ju endast på 55 amp så när jag slog på elfläkten så fick pallade den inte med och pajjade.

FredrikBr
3 januari 2014 · 111 Inlägg

Hogdahl skrev:

Drönirettab skrev:

Hogdahl skrev:
Nee den mätningen har jag inte gjort, Men däremot så tog jag och mätte på en kompis 940 turbo som har samma elfläkt som jag och samma Generator, och båda dom laddade 13.4 på tomgång. (utan elfläkt) så antar att det ska vara sådär???? hmm

Var enbart halvljuset igång på den där 940 turbo?

13,4 V är för låg spänning enligt mig om bara halvljuset är påslaget, men det beror även på tomgångsvarvtalet. smile

Ja bara halvjus på båda bilarna när jag mätte, Och båda stog på tomgången, (nu vet jag inte riktigt vad min tomgång är för jag har bensin Generator men) men jag tycker också att 13.4 är lite. Jag vill ha minst 14.

Jag menar en bensinare kanske inte bryr sig lika mycket om den laddar 13.4 eller 14 på tomgång men en diesel behöver ju så mycket kraft som den kan få och jag tycker då att 13.4 är lite dåligt? bara jag som tycker det ?

Men jag hann aldrig mäta på hans bil när elfläkten snurrade (han har ju automatisk så svårt att timea) så nån som kan lyckas göra det så kan jag sedan gå ut och mäta på min och se om dom laddar lika mycket ?

Kan även tillägga att med den där Diesel generatorn som jag köpte från skroten så laddade den 14 på tomgång. Men den va ju endast på 55 amp så när jag slog på elfläkten så fick pallade den inte med och pajjade.

Du får skaffa en starkare ''diesel'' generator då som klarar med att ladda

Hogdahl
3 januari 2014 · 41 Inlägg

FredrikBr skrev:

Hogdahl skrev:

Drönirettab skrev:

Var enbart halvljuset igång på den där 940 turbo?

13,4 V är för låg spänning enligt mig om bara halvljuset är påslaget, men det beror även på tomgångsvarvtalet. smile

Ja bara halvjus på båda bilarna när jag mätte, Och båda stog på tomgången, (nu vet jag inte riktigt vad min tomgång är för jag har bensin Generator men) men jag tycker också att 13.4 är lite. Jag vill ha minst 14.

Jag menar en bensinare kanske inte bryr sig lika mycket om den laddar 13.4 eller 14 på tomgång men en diesel behöver ju så mycket kraft som den kan få och jag tycker då att 13.4 är lite dåligt? bara jag som tycker det ?

Men jag hann aldrig mäta på hans bil när elfläkten snurrade (han har ju automatisk så svårt att timea) så nån som kan lyckas göra det så kan jag sedan gå ut och mäta på min och se om dom laddar lika mycket ?

Kan även tillägga att med den där Diesel generatorn som jag köpte från skroten så laddade den 14 på tomgång. Men den va ju endast på 55 amp så när jag slog på elfläkten så fick pallade den inte med och pajjade.

Du får skaffa en starkare ''diesel'' generator då som klarar med att ladda

Joo jag har haft ögon på en Sprillans ny Diesel generator som är just till D24tdic. Men den är endast på 70 eller 80 amp. Är inte riktigt säker på att den klarar det heller ? För 940 som har Elfläkt har ju 100 amp generatorer. Och nån större diesel generator än det hittar jag inte. Eller räcker en sådan Diesel generator ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang