Volvo 740 tuta, plus i båda kablarna?

Xytoo
9 januari 2014 · 146 Inlägg

Har ett väldigt lustigt fel på min 740 har försökt felsöka men nu har jag börjat tröttna när jag aldrig får rätt på det, allt börja med att original tutorna lät som skadskjutna ankor så jag köpte 850 tutor (fungera när jag koppla plus och minus till batteriet, koppla på båda tutorna och det bara klicka i dom och tänkte att bilen orkar väll inte driva dom så koppla bara in ena tutan och den lät men inte högt men strunta i det och körde så och till slut dog den med! Så köpte kompressor horn och relä och tänkte nu jävlar ska det låta men nej så lätt va det inte..

Börja mäta på kablarna för att fastställa vilka som va plus och minus och detta gjorde mig ännu mer förvirrad..

Alla kablar är där plus i :o tills jag klickar på tut knappen då försvinner strömmen ur ena kabeln så tänkte att det va minus och koppla relät, 86-85 till kablarna som satt till gamla tutan, koppla 30 till batteriet och 87 till plus på kompressor hornet och minus till batteriet men tutan va stendöd, byta plats på 85-86 och den va fortfarande död så trodde först det va tutan men ikke den går om man kopplar den på batteriet..

Så nu är jag fast, någon som vet var felet kan ligga eller varför jag har plus i båda ? (Med tändningen på).

Tack på för hand: Martin.

Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Volvo V70 "White pearl" (2015)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Låter jävligt lustigt. Du ska ha en plusmatning när tändningen är påslagen samt jord i den andra kabeln när trycker på tutknappen. Mer kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Lycka till.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
yttrium
9 januari 2014 · 69 Inlägg

Anledningen till att du mäter +12 Volt på båda anslutningarna på signalhornet är att dom brukar vara kopplade med brytaren på jordsidan.
D.v.s den ena anslutningen har alltid +12V (vid påslagen tändning), och när du tutar så jordas den andra anslutningen på hornet.
När du inte tutar så kommer anslutningen att "hänga fritt i luften" så att säga, och kommer visa +12v om du mäter på den.

http://homepage.ntlworld.com/mdunstan/Suzuki/horns.JPG

Vet inte om jag förstod din beskrivning rätt men jag tycker det låter som det är själva tutknappen eller kablarna till den som är problemet.

TurbOla Reservdansk
9 januari 2014 · 6 271 Inlägg

Varför är det kopplat på detta vis?

I en normal inomhusinstallation får du ju typ fängelse för livet om du skulle koppla strömbrytare på nollan, och låta fasen ligga på hela tiden.

Funktionen är ju densamma, det är bara det att förbrukaren är ju konstant strömförande.
Skulle man råka hålla i motorn och stoppa in fingret där så är det inte alls bra.

Senast redigerat av TurbOla (9 januari 2014)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Swedenrockers Living life on two wheels.....
9 januari 2014 · 835 Inlägg

För att det bara är 12 Volt, spänningen är så låg och en människokropps resistans så hög att det inte blir nån skadlig strömstyrka.
Du kan utan problem hålla i motorn och 'stoppa in fingret där', du kan ta på batteripolerna med varsin hand om du vill också, som sagt spänningen är för låg.
Däremot så har jag själv känt av ström i kroppen när jag var blöt och höll på med ett 24 Volts fordon, men det kittlade endast lite grann.

TurbOla skrev:
Varför är det kopplat på detta vis?

I en normal inomhusinstallation får du ju typ fängelse för livet om du skulle koppla strömbrytare på nollan, och låta fasen ligga på hela tiden.

Funktionen är ju densamma, det är bara det att förbrukaren är ju konstant strömförande.
Skulle man råka hålla i motorn och stoppa in fingret där så är det inte alls bra.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Xytoo
9 januari 2014 · 146 Inlägg

DiwraZ skrev:
Låter jävligt lustigt. Du ska ha en plusmatning när tändningen är påslagen samt jord i den andra kabeln när trycker på tutknappen. Mer kan jag inte hjälpa dig med tyvärr. Lycka till.

Jo, så förstod jag det med men konstiga är att jag har ju plus i dvs alla 4a tills jag klickar på tutknappen då försvinner plus i 2 av sladdarna, har inte mätt om dom jordar då men det funka ju inte mer relät så antar att där inte blir jord :o

yttrium skrev:
Anledningen till att du mäter +12 Volt på båda anslutningarna på signalhornet är att dom brukar vara kopplade med brytaren på jordsidan.
D.v.s den ena anslutningen har alltid +12V (vid påslagen tändning), och när du tutar så jordas den andra anslutningen på hornet.
När du inte tutar så kommer anslutningen att "hänga fritt i luften" så att säga, och kommer visa +12v om du mäter på den.

http://homepage.ntlworld.com/mdunstan/Suzuki/horns.JPG

Vet inte om jag förstod din beskrivning rätt men jag tycker det låter som det är själva tutknappen eller kablarna till den som är problemet.

Jo men jag har inget horn inkopplat när jag mäter på kablarna :o då jag bara tänkte köra med kompressor hornet.

Jag förstod din ritning och har kopplat som du rita om du tar bort swtich och original hornet smile

Senast redigerat av Xytoo (9 januari 2014)

Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Volvo V70 "White pearl" (2015)
TurbOla Reservdansk
9 januari 2014 · 6 271 Inlägg

Swedenrockers skrev:
För att det bara är 12 Volt, spänningen är så låg och en människokropps resistans så hög att det inte blir nån skadlig strömstyrka.
Du kan utan problem hålla i motorn och 'stoppa in fingret där', du kan ta på batteripolerna med varsin hand om du vill också, som sagt spänningen är för låg.
Däremot så har jag själv känt av ström i kroppen när jag var blöt och höll på med ett 24 Volts fordon, men det kittlade endast lite grann.

TurbOla skrev:
Varför är det kopplat på detta vis?

I en normal inomhusinstallation får du ju typ fängelse för livet om du skulle koppla strömbrytare på nollan, och låta fasen ligga på hela tiden.

Funktionen är ju densamma, det är bara det att förbrukaren är ju konstant strömförande.
Skulle man råka hålla i motorn och stoppa in fingret där så är det inte alls bra.

Jag tänkte mest på tutan och dess funktion.
Jag kan inte riktigt se logiken i varför det är som det är. ☺
:-)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Swedenrockers Living life on two wheels.....
9 januari 2014 · 835 Inlägg

Menar du varför det ligger konstant- eller tändningsplus till signalhornet och sedan styrs det på jordsidan?
Det är en enklare konstruktion eftersom det räcker med en släpring vid rattkransen i och med att det jordas direkt i rattstången till slut.

TurbOla skrev:

Swedenrockers skrev:
För att det bara är 12 Volt, spänningen är så låg och en människokropps resistans så hög att det inte blir nån skadlig strömstyrka.
Du kan utan problem hålla i motorn och 'stoppa in fingret där', du kan ta på batteripolerna med varsin hand om du vill också, som sagt spänningen är för låg.
Däremot så har jag själv känt av ström i kroppen när jag var blöt och höll på med ett 24 Volts fordon, men det kittlade endast lite grann.

TurbOla skrev:
Varför är det kopplat på detta vis?

I en normal inomhusinstallation får du ju typ fängelse för livet om du skulle koppla strömbrytare på nollan, och låta fasen ligga på hela tiden.

Funktionen är ju densamma, det är bara det att förbrukaren är ju konstant strömförande.
Skulle man råka hålla i motorn och stoppa in fingret där så är det inte alls bra.

Jag tänkte mest på tutan och dess funktion.
Jag kan inte riktigt se logiken i varför det är som det är. ☺
:-)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
TurbOla Reservdansk
9 januari 2014 · 6 271 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Menar du varför det ligger konstant- eller tändningsplus till signalhornet och sedan styrs det på jordsidan?
Det är en enklare konstruktion eftersom det räcker med en släpring vid rattkransen i och med att det jordas direkt i rattstången till slut.

Då är jag med!
Då sparar de ju in lite kabel helt enkelt, vid tillverkningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xytoo
12 januari 2014 · 146 Inlägg

Så ingen som vet ? hmm har fortfarande inte fått rätt på det.. Kan man sätta en knapp på instrument panelen där det står tex: "tut" på och få det genom besiktningen? smile

Volvo V70 "White pearl" (2015)
Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Zmirro
12 januari 2014 · 183 Inlägg

Xytoo skrev:
Så ingen som vet ? hmm har fortfarande inte fått rätt på det.. Kan man sätta en knapp på instrument panelen där det står tex: "tut" på och få det genom besiktningen? smile

Ja det går bra! Hade satt en knapp brevid på min 740 GLT. Hade inte satt dit någon märkning med "tuta" men sa att tutan var där så var det OK

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2014 · 13 736 Inlägg

Xytoo skrev:
Så ingen som vet ? hmm har fortfarande inte fått rätt på det.. Kan man sätta en knapp på instrument panelen där det står tex: "tut" på och få det genom besiktningen? smile

fungerar fint..

signalhorn
tuta
tut osv fungerar smile

polarn körde med tut och det gick dom med på smile men det måste vara märkt så vem som helst fattar typ smile

sen att vissa fordon har tutan i en spak utan att det står något är en annan sak smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xytoo
13 januari 2014 · 146 Inlägg

Hitta problemet, det var någon tatar koppling med sockerbitar så plus kabeln hade kommit till minus, inne i motorutrymmet smile hitta det när jag slet upp kablarna för att  kunna följa dom och koppla tutan vid grillen smile

Volvo 745 GLE "Xytoo-s" (1988)
Volvo V70 "White pearl" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang