Kylarfläkt går hela tiden på golf 3

__macke__
13 januari 2014 · 215 Inlägg

tja har problem med att kylar fläkten går hela tiden på min golf även fast nyckeln är ur ?

de började efter att bilen kokade förstod ingenting sen gick fläktarna hela tiden även fast ja stängt av bilen

va kan de va för fel hjälp !

Senast redigerat av __macke__ (13 januari 2014)

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
simlar
13 januari 2014 · 5 525 Inlägg

Kylarfläkten går inte på tändningen utan termokontakten styr ett relä.
Har termokontakten då fastnat i påslaget läge så är strömmen alltid på till fläkten. Samma om kylarfläktrelät bränt fast i påslaget läge.

Börja med att kolla över kablarna som hör till termokontakt och fläkt, hittar du inget fel där så testa byt relät. Funkar det ändå inte så är det bara termokontakten kvar.
Om det ändå inte löser problemet så har jag ingen aning längre om vad som kan vara felet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
__macke__
13 januari 2014 · 215 Inlägg

vart är kablarna till termokontakten ? tongue vart sitter kylarfläkts relät ungefär sitter de bland alla andra relän ? har en lite säkrings box som sitter i motor utrymmet med 1 säkring i som ja såg de kommit vatten i kan de va problemet ?

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
simlar
13 januari 2014 · 5 525 Inlägg

Termokontakten sitter på kylaren, leta först reda på termokontakten och följ kablarna.

Vet inte var relät sitter, bör sitta med alla andra relän tycker jag. Borde finnas en lapp på insidan av locket till relädosan där det står vilket relä som är till vad, om inte så borde det stå i bilens handbok (om den finns kvar, har en tendens att försvinna under årens gång).

Om det endast sitter en säkring där i och inget relä så är det inte troligt att det skulle vara problemet. Kolla vad säkringen går till för något.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
__macke__
13 januari 2014 · 215 Inlägg

simlar skrev:
Termokontakten sitter på kylaren, leta först reda på termokontakten och följ kablarna.

Vet inte var relät sitter, bör sitta med alla andra relän tycker jag. Borde finnas en lapp på insidan av locket till relädosan där det står vilket relä som är till vad, om inte så borde det stå i bilens handbok (om den finns kvar, har en tendens att försvinna under årens gång).

Om det endast sitter en säkring där i och inget relä så är det inte troligt att det skulle vara problemet. Kolla vad säkringen går till för något.

okeej får kolla det okej för fläktarna gick inte så innan den koka -.- vet inte om de spruta ner massa vatten i den.. ah de sitter 1 säkring i den men de är ingen lapp i den som de står något ska kolla heins boken o se va de är

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
__macke__
13 januari 2014 · 215 Inlägg

tog bort säkringen ur den lilla dosan o då gick inte fläktarna alls så de va visst så enkelt så blir att få ur vattnet där ur men tack för hjälpen o tipsen ! mvh

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
simlar
13 januari 2014 · 5 525 Inlägg

Okej så den säkringen till fläktarna.
Testa få ut vattnet där, förhoppningsvis hjälper det men jag är inte säker. Den säkringen bör vara starkströmmen som reläet bryter (ett relä är en elektroniskt styrd strömbrytare).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
__macke__
13 januari 2014 · 215 Inlägg

simlar skrev:
Okej så den säkringen till fläktarna.
Testa få ut vattnet där, förhoppningsvis hjälper det men jag är inte säker. Den säkringen bör vara starkströmmen som reläet bryter (ett relä är en elektroniskt styrd strömbrytare).

okeej ska pröva hör av mig om de inte hjälper big_smile tack åter igen big_smile

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang