Batteriet tappar kraft, tjuvström/dåligt batteri?

paketerad
14 januari 2014 · 223 Inlägg

Hej, för 2 månader sen fick jag ett Biltema slutet 75 ampre batteri.

ca 1 år gammalt vad vi tror.
Det lyser grönt i luckan på batteriet även om batteriet är 12 volt eller 9 volt.

Hur som helst så har jag haft batteriet i bilen 2 månader utan problem, tills för 3 dagar sen.

Bilen går inte starta för batteriet är urladdat.

startar upp bilen med startkablar utan problem,  dag 1  kör ca 4 mil och ställer bilen, 12,22 volt, mätning efter 2 timmar.

Dagen efter startar inte bilen igen. Har då 11,6 v .

Ber kompisen starta upp igen med kablar,  kör ca 3 mil. utan radio, sånt.

dagen efter startar inte bilen.. idag!

Mäter tjuv ström på multimetern uttagen "10 A" och "COM". Ställer vredet på "10 A" på området "ADC

Mäter 0,15  ibland 0,14.

Då är inte larmet i bilen inkopplat.

för 3 dagar sen blev det kallt i min stad och i samman med det så börja det krångla.

Kör oftast korta sträckor..

batteri eller för mycket tjuvström?

paketerad
14 januari 2014 · 223 Inlägg

Va nu ute igen, det är inte 0,15 för drägern (alkolåset) värmer upp när jag kopplar på minus poolen.
efter 2 min har jag 0,0,2 0,03 så det är det rätta antalet..

så från 12,22 volt till 11,6 på 12 timmar.

Tyfors Svetsare
14 januari 2014 · 1 149 Inlägg

ingen hjälp precis men ja har samma problem efter 12 timmar är de inte tillräckligt me startström,  har testat 4 olika batterier då e 3 av dom nya,  men ja har mindre amp än va sim ska sitta i om de e de som gör de?

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
paketerad
14 januari 2014 · 223 Inlägg

Gjorde som vissa sa ,drog ur säkringar.


Med larmet igång på bilen pendlar mätaren kraftigt mellan 0,03 till 0,06
Kan va stötsensor ev, som gör pendlingen kraftigt.

har dragit ur minnet till stereon nu.
inga lampor är tända..
När larmet inte är igång utan urdraget är den ca 0,02 till 0,03..

Återkommer

Senast redigerat av toorop (14 januari 2014)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2014 · 835 Inlägg

Troligtvis är batteriet dåligt, att det sen kan bero på dålig laddspänning är en annan femma.
Även korta körsträckor påverkar livslängden på batteriet då det inte hinner laddas upp tillräckligt.
12,2 V är för låg vilospänning, jag skulle vilja ha upp den 1 V.
Mär ett batteri blir dåligt så kan man få väldigt olika mätvärden obelastat och belastat.

Jag skulle bytt batteri och sedan mätt laddspänningen för att sedan stödladda batteriet med en separat laddare när tillfälle ges.
Jag har snabbkontakt på både Audin och firmabilen så att man lätt kan koppla in Ctek-ladaren.

Vad har du för bil och vad har du för larm?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Drönirettab
14 januari 2014 · 21 761 Inlägg

toorop skrev:
Det lyser grönt i luckan på batteriet även om batteriet är 12 volt eller 9 volt.

Den där "mätaren" på batteriet är en typ av enkel syraviktsmätare och mäter endast i den cellen, vilket innebär att även om den visar grönt så kan andra celler vara dåliga utan att man får ett varningstecken. Lite lurigt som sagt.

Eftersom den tydligen kan visa grönt fastän batterispänningen är ordentligt låg så tyder det på dålig cell eller flera dåliga celler, men för att vara absolut säker kan en belastningsmätare användas.

toorop skrev:
Bilen går inte starta för batteriet är urladdat.

startar upp bilen med startkablar utan problem,  dag 1  kör ca 4 mil och ställer bilen, 12,22 volt, mätning efter 2 timmar.

Dagen efter startar inte bilen igen. Har då 11,6 v .

Ber kompisen starta upp igen med kablar,  kör ca 3 mil. utan radio, sånt.

dagen efter startar inte bilen.. idag!

Här är faktiskt en sak som folk ofta inte har riktigt koll på när det gäller bilbatterier.

Är batteriet så pass urladdat att startmotorn inte orkar dra runt, då hinner inte batteriet bli speciellt mycket uppladdat av att man kör tex 3-4 mil. Är det landsvägskörning så tar det kanske en halvtimme eller liknande, vilket inte på långa vägar räcker för att ens ge någorlunda uppladdning. Minst ett helt dygn (kanske två dygn) kan behövas för att ladda upp batteriet fullt, beroende på laddarens styrka.

Nu är det ju troligen batteriet som är dåligt och det hjälper kanske inte så mycket att ladda upp det, men tänk ändå på det jag har skrivit. smile

Sjoren
24 april 2019 · 11 Inlägg

Väcker tråden om eländiga batterier.

Har en bil som är -09, troligtvis är batteriet likaså.

Köpte bilen för 2 veckor sen och det har gått bra vid alla starter hitintills.

men så plötsligt igår så fick jag dra fram kablarna för att få igång kräket. Tänkte att ungarna hade väl glömt en lampa...

Men så imorse så ville den inte ens med kablar, förrän efter väldigt många försök.

Så, den har stått på laddning hela dagen, laddaren sa att allt var ok. En CTEK MSX så lite känsla borde den ha.

Den visar 14,4V när den är igång men sviktade till ner mot 10 vid starten.

Nu står den o vilar och den hade 12,3V när jag kom hem, nu 2 timmar senare så är den nere på 11V.

Jag har släckt alla lampor men inte felsökt mer än så...

Bara ett pensionerat batteri? det kom ju så plötsligt bara...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2019 · 17 468 Inlägg

Det är troligen 10 år gammalt då. Köp ett nytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 april 2019 · 4 917 Inlägg

Man får nästan intrycket att man tillverkade ett uselt batchstycke batterier för sisådär en 5-6 år sedan..
Bytte i dagarna på 2 ! bilar där spänningen låg på 11,7 volt och startmotorn  bara jäspade..
Batterierna var för 17 knappt 5 år gamla..sad
Sen är det ju så också,  att om man laddat ur batteriet helt en gång, så verkar det som att det aldrig riktigt hämtar sig till fullo..

Lite OT..
Jag ska kolla dessa 2 batterier ovan och se om jag kan skölja ur dom med avjoniserat vatten och skaka dom rejält så skräpet kanske lossnar inuti, och sen fylla på igen och ladda med en gammaldags  batteriladdare och koka batteriet  REJÄLT..
Jobbade lite med detta tidigare, så var inte skraja. .smile
Jag tänker mäta i syran med voltmätare för att se om det ev är någon viss del som pajat dels före laddningen och även efteråt..

Senast redigerat av _- (24 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sjoren
24 april 2019 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är troligen 10 år gammalt då. Köp ett nytt.

Ja det känns ju rimligt.

Jag har ju haft bilar som överlevt en tänd lampa nån natt så därav tänker jag att dte inte är något fel på bilen utan ett plötsligt fel på batteriet. Man kan ju hoppas åtminstone.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang