Hallgivare Volvo b230

larsson_marcus
24 januari 2014 · 9 Inlägg

Halloj.
Går det flytta hallgivaren från blockmonterat till i fördelare
för att då kunna köra med plana svänghjulet?
Och i så fall, hur? smile

simlar
24 januari 2014 · 5 525 Inlägg

B230 med LH2.4 det handlar om alltså? I så fall nej, hallgivaren behöver läsa av ett 60-2 triggermönster för att sprutet ska fungera.

Det du däremot skulle kunna göra är att montera en triggerskiva med 60-2 mönster på remhjulet och fixa ett fäste för hallgivaren så den läser av den nya triggerskivan.
Mycket jobb, då skulle jag säga det är mer värt/mindre jobb att plana av pottsvänghjulet så det blir plant och sedan borra och gänga och montera styrstift för tryckplattan.

Senast redigerat av simlar (24 januari 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
larsson_marcus
25 januari 2014 · 9 Inlägg

Okej. Har redan byggt klart en motor som jag tänkt ha i en 740 lh2.2.
Men nu tänkt om och vill lägga den i 940. Så får nog bli triggerskiva ändå.
Tack för svaret!

Boyd
26 januari 2014 · 27 Inlägg

Finns en mycket enkel lösning på problemet! På automat sitter det 60-2 som ett "plåtband" svetsat runt plattan.. Denna gåt att kapa bort o svetsa fast på det plana svänghjulet...

Tänker själv köra på denna lösningen, då jag av princip inte gillar ideen att ha triggern monterad så pass utsatt som den faktiskt blir, när den monteras framtill! (Dessutom är det väl lite tvivelaktigt med ett 60-2  hjul monterat på remskivan?)
Dessutom brukar dom flesta lösningarna med triggerskiva framtill innebära att man måste demontera triggern bara man ska byta generatorrem...

Henkix
26 januari 2014 · 6 737 Inlägg

larsson_marcus skrev:
Okej. Har redan byggt klart en motor som jag tänkt ha i en 740 lh2.2.
Men nu tänkt om och vill lägga den i 940. Så får nog bli triggerskiva ändå.
Tack för svaret!

Varför då?
Ska du ha den i en 940 som har lh 2.4 så räcker det du tar bort fördelaren o sätter dit en fördelare utan hallgivare.
Lh 2.2 systemet får impulser från hallgivaren. Lh 2.4 för impulser via en vevaxellägesgivare som mäter på svänghjulet. Vill du få motorn att fungera i en 940 så räcker det du tar en vevaxellägesgivare och ett svänghjul från en 240 740 940 (med lh 2.4) o monterar på motorn. den innersta vattentempgivaren på toppen får du även ta från en 2,7,940 för att motorn ska funka smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang