BMW e36 325 -93 hastighetsmätar problem + antispinn

Lundas
24 januari 2014 · 4 Inlägg

tjena nyligen BMW ägare här med lite småfixhjälp, har en 325 med vanos som de är lite strul med nu innan besiktning,

1. Hastighetsvisaren går trögt, bankar man ovanpå så hoppar visaren en liten bit tills den hastighet man håller, och den stämmer. Går problemet att lösa vid en "service" eller behövs ett nytt instrumenthus?




2. vid uppstart så hör man en motor av nå slag (kompressor liknande ljud) som slår ifrån när man trycker på bromsen, och när den slår ifrån 5-7 sekunder efter uppstart så börjar antispin lampan lysa, va kan felet vara samt bryr sig besiktningen om de om man förklarar va som händer osv, ABS funkar klockrent trotts lysande lampa.

NdL Konstruktör
26 januari 2014 · 1 053 Inlägg

1. Skulle tippa på att det är ett nytt mätarhus som gäller.
Sitter som en dragfjäder till visaren. Och den kan ibland haka fast.
Hade så på min förra bil. Jag köpte ett nytt hus av en polare för 200:-


2. Hade också detta felet på min förra bil.
Och det är till anti-spinnen.
Problemet kom o gick ett par gånger. och det avhjälptes genom att ta bort strömmen från bilen ett tag.

Fick problemet första gången jag plockade bort batteriet, och grejade lite med ratten (ville inte ha airbagen i nyllet)
Satte i batteriet igen, och då så kom det där speciella ljudet som du säger.
Plockade i och ur batteriet ett par gånger efter detta, och till slut försvann det. Och anti-spinnen fungerade som den ska efter det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang