Laddningsproblem Peugeot Boxerline

BillyHill
27 februari 2014 · 2 Inlägg

Hej.

Jag har en Peugeot Boxerline 2005a som har laddproblem. Jag har sökt på forumet och internet i stort men inte hittat något som hjälpt mig.

Laddningslampan lyser så fint när jag vrider på tändningen, slocknar när jag startar bilen men slår på igen efter ca 5 min. Batteriet är nytt, och har god laddning (12.4 V). När bilen är igång mäter jag upp ca 11.4 V på batteriet.
Bilen har stått större delen av vintern utan att vara igång (bytt batteriet sedan dess) och fungerade utmärkt innan jag ställde undan den i höstas.
Problemet är bla att komma ner till generatorn för att mäta på den, sitter nämligen under servopumpen och det är trångt som faen. Har dock "hittat" stora plussen (en bult som sticker ut på baksidan) på generatorn och har samma spänning på den som på batteriet både med bilen igång och av.

Någon som har något tips och trix för hur man kan mäta sig fram på denna modell. Otroligt svårt som sagt att komma åt generatorn. 

Tacksam för svar!

Och ja, visst kan jag köra ner till verkstaden. Men jag har inte kommit över tröskeln: Jag kan fixa själv riktigt ännu. :\

BillyHill
27 februari 2014 · 2 Inlägg

Dog direkt när jag lyfte på plusspolen.
Generatorn död?

Drönirettab
27 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, om bilen dör när du lyfter bort pluskabeln så laddar inte generatorn. Man ska dock inte göra på det sättet, risken finns att generatorn går sönder då. Eftersom laddningslampan slocknar när motorn går igång, men sedan tänds igen, så kan det vara dåliga kol. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang