Problem Golf mk2

RaceMau5
3 mars 2014 · 6 Inlägg

Halli hallå, Bilen har börjat klydda men vet inte exakt vart jag ska börja.

Det började med att jag var ute och körde med vänner i bilen. Det var mörkt ute och jag reagerade över att lyset till instrumentbrädan samt strålkastarna inte lyste 100%. En stund senare stannade jag bilen en kortare stund för att sedan starta den igen. När jag vred på nyckeln hände inte mycket. lampor/radio/fläktar osv fungerade men inte startmotorn. Mina vänner hjälpte mig att springa igång bilen. Först då startade den och jag fortsatte min färd hemåt. Kanske värt att nämna så ryckte bilen till varje gång jag växlade mellan hel/halvljus.

Väl hemma satte jag bilens batteri på laddning. När detta var klart satte jag ytterligare ett batteri på laddning som jag förvarade i bagaget. Anledningen var att kunna starta bilen med startkablar och det extra batteriet istället för att bli stående någonstans. Detta var naturligtvis bara en provisorisk lösning. Fungerade felfritt med det vanliga batteriet under några starter. Sen ville den inte riktigt. Startmotorn drog knappt runt motorn. Drog fram extra batteri + startkablarna ur bagaget och den gick igång. Körde och gjorde det jag skulle. Nästa gång jag skulle ha igång bilen så ville den inte ens med startkablarna. Fick först starthjälp av en Volvo 240. Startmotorn kunde då dra runt motorn mer än utan hjälp men ändå inte tillräckligt. Tackade mannen för hjälpen och han körde iväg. Sen när jag stod där och funderade på vad fan jag skulle hitta på härnäst eftersom jag vill ju hem och helst ha bilen med mig.

Plötsligt så kommer en bekant förbi med sin bil som hade dubbla batterier inkopplade pga baslåda osv. Testade med startkablar till hans bil och den gick igång. Lät bilen stå på tomgång ett tag, kompisen körde iväg. Efter att han kört så gungade jag bilen lite lätt genom att trycka lite halvhårt över bagageluckan. Då dog bilen. Skumt tyckte jag medans ångesten växte. Jag hade ju äntligen fått igång bilen. Jag och min vän som var med under hela tiden hjälpte mig att springa igång bilen. Jag körde iväg och en bit hemifrån dör bilen när jag trycker ner kopplingen vid en växling. Försöker springa igång bilen utan resultat. bara motorbromsar. Även om jag kände att det knappast var lönt att testa med mitt extrabatteri ännu en gång så gjorde jag det. Bilen gick efter några varv igång och jag körde hem den. Nu har den fått stå på uppfarten tills felet är åtgärdat.

Värt att nämna är att jag har extraljus monterat på bilen. Totalt 565 watt. Tänkte om de kanske slitit ut någon komponent i generatorn snabbare än vad som var tänkt? Alternativt någon kortslutning? Allt är kopplat med säkringar.

Skulle själv gissa på att det är generatorn som spökar då den verkar förbruka mer ström än vad den genererar. Men de andra incidenterna som när jag dödade bilen genom att gunga bilen lite eller när den dog av att jag tryckte ner kopplingen. De är de incidenterna jag blir lite förvirrad över.

Bilen är en golf cl 1.8 ifrån 91. Gått 11.000 mil.

Hoppas att någon här kan hjälpa mig att ställa en diagnos. Tack på förhand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang