ABS-lampa lyser på Volvo 850. Hur fixa? Någon i GBG med OBD2-läsare?

john_petrucci
12 februari 2014 · 171 Inlägg

Tjena!

Har en 850 GLT -97 och ska försöka besiktiga den så snart som möjligt. Det enda som kvarstår är att ABS-lampan lyser. När jag köpte bilen för någon månad sen så lyste den lite till och från, ibland slocknade den i några dagar, och ibland lyste den i några dagar. Nu lyser den tyvärr hela tiden. Har provat att dra ut batteriet men den lyser fortfarande efteråt.

När jag köpte bilen sa ägaren att ABS-lampan inte var något att bry sig om då de på besiktningen tydligen gör ett undantag för den här modellen. Förstår nu efteråt att jag kanske blivit lite lurad.

Har hört massa historier om ABS-lampan på 850, något kretsfel, någon givare som är dammig osv.
Antar att det bästa är att felsöka, men jag har ingen OBD2-scanner, så jag undrar lite om det finns någon trevlig typ i Göteborg som skulle kunna tänka sig låta mig felsöka bilen.

Vad gör man annars? Finns det något litet smart trick man kan göra för att se om den slocknar?

MVH

lennyboy Privatchaufför
12 februari 2014 · 303 Inlägg

Ett vanligt fel på 850serien samt förstamodellen av V70 har problem med styrenheten att lödningarna släpper, så brukar hjälpa att löda om den. Men det kan lika gärna vara en givare eller en abs-krans som är slut.

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Ford Mondeo Ghia "Farbror UAR" (2003)
john_petrucci
12 februari 2014 · 171 Inlägg

lennyboy skrev:
Ett vanligt fel på 850serien samt förstamodellen av V70 har problem med styrenheten att lödningarna släpper, så brukar hjälpa att löda om den. Men det kan lika gärna vara en givare eller en abs-krans som är slut.

Tack för svaret!

Aa, jag har hört att det antingen är styrenheten eller att något givare är slut. Dock så skulle det ju vara bra med felkoder så att man inte går och byter hela styrboxen i onödan!
Synd att jag har en 97:a och inte en typ 95:a där man kan läsa felkoderna själv direkt i motorrummet...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2014 · 13 669 Inlägg

när det kommer och går och sen ger sig helt brukar det nästan alltid vara styrenheten..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
john_petrucci
12 februari 2014 · 171 Inlägg

Growe skrev:
när det kommer och går och sen ger sig helt brukar det nästan alltid vara styrenheten..

Aa eller alltså, det var så i typ någon dag eller två. Nu lyser den konstant...

Hört att lödningen ska vara ganska enkel att löda, men att det ska vara riktigt krånglig att få ut den?

zzr94092
12 februari 2014 · 4 378 Inlägg

mät upp givarna först ,även kablaget.

turbodeath
12 februari 2014 · 2 452 Inlägg

är inte så svårt att få ut enheten är värre när man ska öppna den,har samma fel på min men hinner inte byta den på 850 glt,så gjorde en fuling så länge,vill med hinna få den besiktigad .

döden kommer tillbaka
Xoff Volvo tönt... =)
2 mars 2014 · 2 344 Inlägg

jag har fått byta de bakre givarna på alla 850 jag haft (och även på min v70 och morsans s70) de brukar ofta vara dem, kostar 400:- på biltema för båda sidor bak (sitter ihop)

dock så är ju även styrboxen ett vanligt fel...

Senast redigerat av Xoff (2 mars 2014)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
john_petrucci
2 mars 2014 · 171 Inlägg

Xoff skrev:
jag har fått byta de bakre givarna på alla 850 jag haft (och även på min v70 och morsans s70) de brukar ofta vara dem, kostar 400:- på biltema för båda sidor bak (sitter ihop)

dock så är ju även styrboxen ett vanligt fel...

Aa jag var och fick fram felkoden för några dagar sen, då säger den kretsfel på hjulsensor vänster bak.
Så förmodligen behöver jag byta givaren, problemet är att jag inte har en aning om hur man gör, och ska vara ganska bökigt hmm

Xoff Volvo tönt... =)
2 mars 2014 · 2 344 Inlägg

det är inte svårt, bara sjukt pilligt och påfrestande...

börja med att öppna bagaget och öppna den främre luckan (du hade 855va?) ute i kanterna ser du 2st bultar på var sida (med 10ans skalle) skruva bort dem och dra sedan skivan (med lock och allt) bakåt så lossnar den, lägg åt sidan...

sedan ser du ett stort rundt plåtlock med kablar som kommer ut, och en liten plastburk med 3kontaktstycken i...

bort med det stora grå locket (sitter med några muttrar, 10ans skalle) under locket ser du nu bränslepumpens armatur, och 4st kablar som går ner, 1kabel är till pumpen, 1 kabel är till tankgivaren, de andra 2 är till ABS givarna

kolla i plastburken efter kontakten som har 2st kablar till sig (brukar vara grova då det går 2st kablar i varje) koppla bort denna...

lossa nu hjulen på båda sidor och hissa upp bilen i bakkant enligt konstens regler (klossade hjul osv) så pass att du kan krypa in...

sitter original kvar så sitter en kontakt i var ändå i givarna, kolla ifall kontakten ser frisk och bra ut, är det dåliga kablar eller kanske tilloch med av så kanske det räcker med att skarva kablen eller rengöra kontakten för att fixa felet, ser däremot kontakterna hela och friska ut är det troligtvis en givare som gett sig... om det är en givare så koppla ur kontakterna och klipp sedan kablen vid kontakten...

givaren sitter med en bult (10ans skalle) akta dig för att dra av dessa! de brukar sitta som fan ifall de suttit länge! drar du av den måste du borra och gänga upp hålet igen, det är inte världens roligaste jobb! (då måste bromsskiva och ok mm bort...) vi förutsätter att du fick bort skruvarna hela...

nu är det bara att dra ut givaren ur sitt hål, än en gång ett jävla skitgöra då de sitter som fan, men det gör inget ifall du har sönder givaren under arbetet, så slägga, mejsel papegoj, allt tillåtet!

när du fått bort givarna på varje sida och klickat bort kablarna längst stagen så de hänger ner under tanken är det dags för de nya!

de nya har inga kontakter i ändarna utan är helgjutna för att få bort problemen volvo hade med att kontakterna blir dåliga...

börja med att noga märka upp hur kablarna sitter i kontakten, på kontakten står det ofta 1-2-3-4 på ingångarna så märk upp vilken kabel som går var (tex vit från höger till 1, svart till 3, OBS det är ett exempel! kan inte färgerna)

sedan klickar du ur kablen ur kontakten (brukar gå med en liten mejsel eller liknande)

efter detta så tejpar du bara höger givare på kablen som gick till höger och viceversa och drar upp dem i bilen.

sätt i stiften på rätt plats i hylsan.

montera givarna, snäpp upp kablen igen längs stagen och ner med bilen, sedan är det ju bara gå i omvänd riktning i bilen...

klart!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
john_petrucci
2 mars 2014 · 171 Inlägg

Xoff skrev:
det är inte svårt, bara sjukt pilligt och påfrestande...

börja med att öppna bagaget och öppna den främre luckan (du hade 855va?) ute i kanterna ser du 2st bultar på var sida (med 10ans skalle) skruva bort dem och dra sedan skivan (med lock och allt) bakåt så lossnar den, lägg åt sidan...

sedan ser du ett stort rundt plåtlock med kablar som kommer ut, och en liten plastburk med 3kontaktstycken i...

bort med det stora grå locket (sitter med några muttrar, 10ans skalle) under locket ser du nu bränslepumpens armatur, och 4st kablar som går ner, 1kabel är till pumpen, 1 kabel är till tankgivaren, de andra 2 är till ABS givarna

kolla i plastburken efter kontakten som har 2st kablar till sig (brukar vara grova då det går 2st kablar i varje) koppla bort denna...

lossa nu hjulen på båda sidor och hissa upp bilen i bakkant enligt konstens regler (klossade hjul osv) så pass att du kan krypa in...

sitter original kvar så sitter en kontakt i var ändå i givarna, kolla ifall kontakten ser frisk och bra ut, är det dåliga kablar eller kanske tilloch med av så kanske det räcker med att skarva kablen eller rengöra kontakten för att fixa felet, ser däremot kontakterna hela och friska ut är det troligtvis en givare som gett sig... om det är en givare så koppla ur kontakterna och klipp sedan kablen vid kontakten...

givaren sitter med en bult (10ans skalle) akta dig för att dra av dessa! de brukar sitta som fan ifall de suttit länge! drar du av den måste du borra och gänga upp hålet igen, det är inte världens roligaste jobb! (då måste bromsskiva och ok mm bort...) vi förutsätter att du fick bort skruvarna hela...

nu är det bara att dra ut givaren ur sitt hål, än en gång ett jävla skitgöra då de sitter som fan, men det gör inget ifall du har sönder givaren under arbetet, så slägga, mejsel papegoj, allt tillåtet!

när du fått bort givarna på varje sida och klickat bort kablarna längst stagen så de hänger ner under tanken är det dags för de nya!

de nya har inga kontakter i ändarna utan är helgjutna för att få bort problemen volvo hade med att kontakterna blir dåliga...

börja med att noga märka upp hur kablarna sitter i kontakten, på kontakten står det ofta 1-2-3-4 på ingångarna så märk upp vilken kabel som går var (tex vit från höger till 1, svart till 3, OBS det är ett exempel! kan inte färgerna)

sedan klickar du ur kablen ur kontakten (brukar gå med en liten mejsel eller liknande)

efter detta så tejpar du bara höger givare på kablen som gick till höger och viceversa och drar upp dem i bilen.

sätt i stiften på rätt plats i hylsan.

montera givarna, snäpp upp kablen igen längs stagen och ner med bilen, sedan är det ju bara gå i omvänd riktning i bilen...

klart!

Fan tack för ett fint svar! Tyvärr är det en 850 sedan jag har, haha tongue Är det stor skillnad då?

Saffranskalle Palfinger tekniker
2 mars 2014 · 1 248 Inlägg

Tyvärr så kan det vara styrenheten även om felkoden säger givare bak.

http://www.atech2.com

Har handlat av dom förut och jag tycker att dom är trevliga och duktiga att ha och göra med.

Volvo Xc70 (2001)
Xoff Volvo tönt... =)
2 mars 2014 · 2 344 Inlägg

VKN_940 skrev:
Tyvärr så kan det vara styrenheten även om felkoden säger givare bak.

http://www.atech2.com

Har handlat av dom förut och jag tycker att dom är trevliga och duktiga att ha och göra med.

ja, det kan det klart vara, men! har som sagt fått byta givare bak på alla85x70 jag haft (och nästan alla vänners) så tror man kan vara ganska säker på att det är givaren...

styrbox har jag aldrig behövt fixa, jag gjorde det på morsans, men det va självklart givaren ändå... så jag hade börjat med dem... smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Severin
2 mars 2014 · 1 587 Inlägg

Jag säger till dig nu av egen erfarenhet, byt inte abs givare eller något, fixa ny styrenhet bara och problemet kommer att försvinna, jag hade samma problem och jag bytte alla abs kablar och hela skiten men felkoden kom upp igen på höger bak och ibland vänster bak. Bytte sen styrenheten och problemet var löst smile Lycka till

mange_240
2 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Severin skrev:
Jag säger till dig nu av egen erfarenhet, byt inte abs givare eller något, fixa ny styrenhet bara och problemet kommer att försvinna, jag hade samma problem och jag bytte alla abs kablar och hela skiten men felkoden kom upp igen på höger bak och ibland vänster bak. Bytte sen styrenheten och problemet var löst smile Lycka till

Hade du felsökt riktigt hade du väl inte behövt byta allt? TS bör börja med att Ohm-mäta givarna ska vara kring 1000ohm, sen gå vidare och mäta växelspänning på dem, och se om nån avviker. Genom att felsöka före man byter grejor, slipper man byta dyra delar som ej återtas och kan laga felet istället.

john_petrucci
2 mars 2014 · 171 Inlägg

mange_240 skrev:

Severin skrev:
Jag säger till dig nu av egen erfarenhet, byt inte abs givare eller något, fixa ny styrenhet bara och problemet kommer att försvinna, jag hade samma problem och jag bytte alla abs kablar och hela skiten men felkoden kom upp igen på höger bak och ibland vänster bak. Bytte sen styrenheten och problemet var löst smile Lycka till

Hade du felsökt riktigt hade du väl inte behövt byta allt? TS bör börja med att Ohm-mäta givarna ska vara kring 1000ohm, sen gå vidare och mäta växelspänning på dem, och se om nån avviker. Genom att felsöka före man byter grejor, slipper man byta dyra delar som ej återtas och kan laga felet istället.

Har ohm-mätt givarna och alla låg runt 1000ohm, nu ska jag mäta växelspänningen på bakhjulen via givarna.
Återkommer med resultat smile

john_petrucci
2 mars 2014 · 171 Inlägg

Tjena igen, då har vi varit nere och mätt!

Ställde in multimetern på 200m VDC, och när vi snurrade på vänster bakhjul så fick vi ungefär 0.02 i snitt.
När vi mätte på höger bakhjul fick vi ungefär 0.04 i snitt. Alltså pyttelite högre på HB mot VB.

Hur stora marginaler ska det krävas för att man ska kunna göra en bedömning om det är själva ABS-modulen (styrboxen?) eller om det är just individuellt på vänster bakhjul (antinge givare eller krans?)?

Severin
3 mars 2014 · 1 587 Inlägg

mange_240 skrev:

Severin skrev:
Jag säger till dig nu av egen erfarenhet, byt inte abs givare eller något, fixa ny styrenhet bara och problemet kommer att försvinna, jag hade samma problem och jag bytte alla abs kablar och hela skiten men felkoden kom upp igen på höger bak och ibland vänster bak. Bytte sen styrenheten och problemet var löst smile Lycka till

Hade du felsökt riktigt hade du väl inte behövt byta allt? TS bör börja med att Ohm-mäta givarna ska vara kring 1000ohm, sen gå vidare och mäta växelspänning på dem, och se om nån avviker. Genom att felsöka före man byter grejor, slipper man byta dyra delar som ej återtas och kan laga felet istället.

Okej ni gör som ni vill, lycka till smile

mange_240
3 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Severin skrev:

mange_240 skrev:

Severin skrev:
Jag säger till dig nu av egen erfarenhet, byt inte abs givare eller något, fixa ny styrenhet bara och problemet kommer att försvinna, jag hade samma problem och jag bytte alla abs kablar och hela skiten men felkoden kom upp igen på höger bak och ibland vänster bak. Bytte sen styrenheten och problemet var löst smile Lycka till

Hade du felsökt riktigt hade du väl inte behövt byta allt? TS bör börja med att Ohm-mäta givarna ska vara kring 1000ohm, sen gå vidare och mäta växelspänning på dem, och se om nån avviker. Genom att felsöka före man byter grejor, slipper man byta dyra delar som ej återtas och kan laga felet istället.

Okej ni gör som ni vill, lycka till smile

Inget illa menat, men det är ju bättre att mäta sig fram till vad som är trasigt istället för att byta delar som kan vara trasiga. Blir billigast så när det är så pass dyra grejor, hade du mätt givarna före du bytte dem hade du ju sluppit byta dem, eller hur? smile

Severin
4 mars 2014 · 1 587 Inlägg

mange_240 skrev:

Severin skrev:

mange_240 skrev:

Hade du felsökt riktigt hade du väl inte behövt byta allt? TS bör börja med att Ohm-mäta givarna ska vara kring 1000ohm, sen gå vidare och mäta växelspänning på dem, och se om nån avviker. Genom att felsöka före man byter grejor, slipper man byta dyra delar som ej återtas och kan laga felet istället.

Okej ni gör som ni vill, lycka till smile

Inget illa menat, men det är ju bättre att mäta sig fram till vad som är trasigt istället för att byta delar som kan vara trasiga. Blir billigast så när det är så pass dyra grejor, hade du mätt givarna före du bytte dem hade du ju sluppit byta dem, eller hur? smile

Japp du har helt rätt smile ! Men därför skrev jag till honom som jag gjorde, men men.. Lycka till grabbar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang