Hur vet man om det är hög ohmiga spridare eller låg ohmiga?

johnik
4 mars 2014 · 393 Inlägg

tjenare har en volvo 240 från 88 med lh2.4 insprutet...

frågan lyder: hur vet man om det är hög elelr låg ohmiga spridare man har eller vill byta?
vart löder man? vad är det för motstånd?

Exempel: om jag har låg ohmiga spridare och vill byta till större och hittar låg ohmiga spridare som är större är det bara bolt on då ? eller måste man har motstånd och osv osv? sett folk osm har satt in turbo spridare och lött på kontakterna motstånd så dom får ohm talet dom vill ha utan att det ska bli för mycke soppa och förlora kraft...

rawsezx
4 mars 2014 · 116 Inlägg

Hej!

Du mäter med en multimeter för att ta reda på om det är låg eller högohmspridare. Direkt ur huvudet så har jag för mig att lågohm ligger mellan 3-5Ω  och högohmiga ligger mellan 10-12Ω. Det som avses är alltså spolen i spridaren som öppnar/stänger tillförseln av bränslet till insuget.

Motorstyrdon som har peak & hold funktion använder lågohmiga spridare för att snabbt kunna öppna spridaren (Peak), när spridaren väl är öppen så sänker motorstyrdonet spänningen (PWM signal) till spridaren för att bibehålla den öppen under den tiden som den skall vara öppen.

Värt att tänka på, lågohmiga spridare som kopplas till ett motorstyrdon som inte har peak & hold funktion kan förstöra både spridare och motorstyrdonets utgång beroende på hur den är designad.

med högohmiga spridare så kan du lägga på konstant spänning och hålla dessa öppna, det krävs ingen logik (peak & hold) för att kunna öppna spridaren, en högohmig spridare går oftast att koppla in till ett motorstyrdon som har peak & hold funktion. Notera att dock att det beror även på hur elektroniken är uppbyggd, tidigare system med peak & hold arbetade helt med fasta värden gällande PWM signalen, modern elektronik mäter oftast strömmen som highside switchen (på kretskortet) och justerar PWM utgångens frekvens så att den håller spridaren öppen.

Ska du montera lågohmiga spridare och motorstyrdonet inte ha peak & hold funktion så måste du sätta effektmotstånd i serie med spridaren. resistansen på motståndet skall adderas med spridarens spolresistans för att matcha de originalspridares spolresistans som du ersätter.

Exempel.

Dina originalspridare har en resistans på 12Ω över spolen, dina nya lågohmiga spridare har en resistans på 4Ω, då behöver du ha ett motstånd per spridare i serie på resp. 8Ω (8 + 4 = 12Ω). Värt att tänka på är även att effekten på motståndet skall beaktas. I en krets med en nominell spänning på 12V med en total resistans kommer att dra 1A. (I = U / R). Effekten per förbrukare kommer att vara 8 resp 4 watt. (P = U^2 / R). Effektmotstånden skall då minst klara av 8 watt för att inte brinna upp.

johnik
5 mars 2014 · 393 Inlägg

rawsezx skrev:
Hej!

Du mäter med en multimeter för att ta reda på om det är låg eller högohmspridare. Direkt ur huvudet så har jag för mig att lågohm ligger mellan 3-5Ω  och högohmiga ligger mellan 10-12Ω. Det som avses är alltså spolen i spridaren som öppnar/stänger tillförseln av bränslet till insuget.

Motorstyrdon som har peak & hold funktion använder lågohmiga spridare för att snabbt kunna öppna spridaren (Peak), när spridaren väl är öppen så sänker motorstyrdonet spänningen (PWM signal) till spridaren för att bibehålla den öppen under den tiden som den skall vara öppen.

Värt att tänka på, lågohmiga spridare som kopplas till ett motorstyrdon som inte har peak & hold funktion kan förstöra både spridare och motorstyrdonets utgång beroende på hur den är designad.

med högohmiga spridare så kan du lägga på konstant spänning och hålla dessa öppna, det krävs ingen logik (peak & hold) för att kunna öppna spridaren, en högohmig spridare går oftast att koppla in till ett motorstyrdon som har peak & hold funktion. Notera att dock att det beror även på hur elektroniken är uppbyggd, tidigare system med peak & hold arbetade helt med fasta värden gällande PWM signalen, modern elektronik mäter oftast strömmen som highside switchen (på kretskortet) och justerar PWM utgångens frekvens så att den håller spridaren öppen.

Ska du montera lågohmiga spridare och motorstyrdonet inte ha peak & hold funktion så måste du sätta effektmotstånd i serie med spridaren. resistansen på motståndet skall adderas med spridarens spolresistans för att matcha de originalspridares spolresistans som du ersätter.

Exempel.

Dina originalspridare har en resistans på 12Ω över spolen, dina nya lågohmiga spridare har en resistans på 4Ω, då behöver du ha ett motstånd per spridare i serie på resp. 8Ω (8 + 4 = 12Ω). Värt att tänka på är även att effekten på motståndet skall beaktas. I en krets med en nominell spänning på 12V med en total resistans kommer att dra 1A. (I = U / R). Effekten per förbrukare kommer att vara 8 resp 4 watt. (P = U^2 / R). Effektmotstånden skall då minst klara av 8 watt för att inte brinna upp.

så om mina är låg ohmiga spridare så kan jag sätta dina större låg ohmiga sprdare och sen ut och köra? så fattade jag det som smile

Janneutanb
5 mars 2014 · 7 271 Inlägg

johnik skrev:

rawsezx skrev:
Hej!

Du mäter med en multimeter för att ta reda på om det är låg eller högohmspridare. Direkt ur huvudet så har jag för mig att lågohm ligger mellan 3-5Ω  och högohmiga ligger mellan 10-12Ω. Det som avses är alltså spolen i spridaren som öppnar/stänger tillförseln av bränslet till insuget.

Motorstyrdon som har peak & hold funktion använder lågohmiga spridare för att snabbt kunna öppna spridaren (Peak), när spridaren väl är öppen så sänker motorstyrdonet spänningen (PWM signal) till spridaren för att bibehålla den öppen under den tiden som den skall vara öppen.

Värt att tänka på, lågohmiga spridare som kopplas till ett motorstyrdon som inte har peak & hold funktion kan förstöra både spridare och motorstyrdonets utgång beroende på hur den är designad.

med högohmiga spridare så kan du lägga på konstant spänning och hålla dessa öppna, det krävs ingen logik (peak & hold) för att kunna öppna spridaren, en högohmig spridare går oftast att koppla in till ett motorstyrdon som har peak & hold funktion. Notera att dock att det beror även på hur elektroniken är uppbyggd, tidigare system med peak & hold arbetade helt med fasta värden gällande PWM signalen, modern elektronik mäter oftast strömmen som highside switchen (på kretskortet) och justerar PWM utgångens frekvens så att den håller spridaren öppen.

Ska du montera lågohmiga spridare och motorstyrdonet inte ha peak & hold funktion så måste du sätta effektmotstånd i serie med spridaren. resistansen på motståndet skall adderas med spridarens spolresistans för att matcha de originalspridares spolresistans som du ersätter.

Exempel.

Dina originalspridare har en resistans på 12Ω över spolen, dina nya lågohmiga spridare har en resistans på 4Ω, då behöver du ha ett motstånd per spridare i serie på resp. 8Ω (8 + 4 = 12Ω). Värt att tänka på är även att effekten på motståndet skall beaktas. I en krets med en nominell spänning på 12V med en total resistans kommer att dra 1A. (I = U / R). Effekten per förbrukare kommer att vara 8 resp 4 watt. (P = U^2 / R). Effektmotstånden skall då minst klara av 8 watt för att inte brinna upp.

så om mina är låg ohmiga spridare så kan jag sätta dina större låg ohmiga sprdare och sen ut och köra? så fattade jag det som smile

Ja rent hårdvarumässigt är det bara att åka men mjukvaran måste vara anpassad efter dom nya spridarna annars går den väldigt fett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang