Koppla in farthållare i bil som saknar hastighetssignal

andreas1
7 mars 2014 · 1 020 Inlägg

Har en farthållare liggande som jag tänkt koppla in.
Bilen är för gammal för att ha hastighetssignal, någon som gjort detta o hur löstes signalen?
Kan ju bara lura den men då lär den fungera även stillastående o det känns inte ok.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Jag startade en tråd om just detta men fick inga svar.

Har samma funderingar. Borde man inte kunna ta varvräknarsignalen? Nackdlen blir ju att du kan starta farthållaren i alla hastigheter eller på tomgång. Men vad gör det?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
andreas1
7 mars 2014 · 1 020 Inlägg

Bara lura den är ju lätt,  bara o koppla ihop den.
Att den kan vara igång alltid är säkerhetsrisk.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
fredriq Olika
7 mars 2014 · 907 Inlägg

Lura på vilket sätt?
Farthållaren måste ju ha en signal som är relativ bilens hastighet så den har något att jobba efter att konstanthålla.

Jag har monterat farthållare från PDQ, den kunde ta signalen från tändspolen.

Mvh
Fredrik
barrre Evolution Garage
7 mars 2014 · 394 Inlägg

Utan hastighetsmätare så blir det ju svårt för en "farthållare" att fungera, men du kan ju säkert koppla nån liten pryl som håller fast spjället på beställning! smile
Fungerar ju på planmark wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2014 · 13 669 Inlägg

barrre skrev:
Utan hastighetsmätare så blir det ju svårt för en "farthållare" att fungera, men du kan ju säkert koppla nån liten pryl som håller fast spjället på beställning! smile
Fungerar ju på planmark wink

en tegelsten sköter läges kontrollen på gaspedalen om det bara är det som det handlar om..

ihop med en hammare för att fin ställa in gasläget och ett antal tegelstenar med olika hastigheter markerade på smile

jobbigt i uppförslut och nedförslut bara  fast snittet blir nog bra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
barrre Evolution Garage
7 mars 2014 · 394 Inlägg

Growe skrev:

barrre skrev:
Utan hastighetsmätare så blir det ju svårt för en "farthållare" att fungera, men du kan ju säkert koppla nån liten pryl som håller fast spjället på beställning! smile
Fungerar ju på planmark wink

en tegelsten sköter läges kontrollen på gaspedalen om det bara är det som det handlar om..

ihop med en hammare för att fin ställa in gasläget och ett antal tegelstenar med olika hastigheter markerade på smile

jobbigt i uppförslut och nedförslut bara  fast snittet blir nog bra

hahaha, men om du kopplar allt till en balansvåg som känner av lutningen på bilen också, och kompenserar med mer tryck på tegelstenen! Då funkar det nog! lol lol lol

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
andreas1
7 mars 2014 · 1 020 Inlägg

fredriq skrev:
Lura på vilket sätt?
Farthållaren måste ju ha en signal som är relativ bilens hastighet så den har något att jobba efter att konstanthålla.

Jag har monterat farthållare från PDQ, den kunde ta signalen från tändspolen.

Min kommer från en og 900 o där går kabel från farthållare till hastighetsmätare sen kabel tillbaka till farthållare
På huset sitter ett litet kretskort på plasten o vad jag fattar det som är det att den ska få en tillsignal över en viss hastighet.
Sen styrs farthållning av vacum o läget på spjället..
Annars har jag svårt att tro någon kan plocka pulser någonannanstans då pulserna annars måste stämma med antalet som org

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
offfroad Män med stil kör dieselbil
7 mars 2014 · 595 Inlägg

plocka ifrån abs givaren.., har du ingen så montera typ en givare ifrån annan bils abs, eller ännu värre bonnemeck, montera en givare ifrån en cykeldator..,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2014 · 3 730 Inlägg

Kan någon svara på den enkla frågan om man kan ta signalen från tändspolen? Ja eller nej?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
henke_99 Offroad Racing
7 mars 2014 · 3 122 Inlägg

Det spelar ju inte så stor roll om farthållaren får exakt dom impulser den gjorts för från början, den ska ju bara hålla den hastigheten som ställts in. Om den sen tror att man kör snabbare eller långsammare spelar ju ingen roll. Av samma anledning är det ju inga problem i att utnyttja en varvräknarsignal, då går den ju på att hålla varvtalet istället. (dock kan ju det sistnämnda orsaka problem om man åker automat o lådan får för sig att växla om det går tungt)

Edit: Ja man ska kunna ta signal från tändspolen, bara styrdonet till farthålladen stödjer dom signalerna.

Senast redigerat av henke_99 (7 mars 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
valle22 Smidd i rostigt stål
8 mars 2014 · 933 Inlägg

Vet att för en del år sedan fanns en magnetremsa man satte på inre drivknuten och en givare som kände av pulserna på gamla Mitsubishi, tiden när jag jobba som mek. Flyttade över en del sådana när jag bytade damasker och kopplingar bl.a
Kan ej minnas vilket fabrikat det rörde sig om men vet att det är för farthållare,

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang