Volvo duett hel/halvljus problem

linkan960
1 mars 2014 · 91 Inlägg

Hej
har ett problem på min volvo Duett, mitt hel/halvljus har slutat och fungera. De ända lyset som fungerar är position ljuset. Helljuset fungerar bara om ja håller in blinkersspaken. Relät klickar som de ska när man trycker in blinkersspaken.

kan säga att lyset har hoppat igång 2ggr på 1 vecka så glapp är det nånstans men jag har tittat på alla kablar och dom ser okej ut.

Någon som har haft ett liknande problem? kan de va relät iallafall?

Tacksam för svar// Erik

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Mack Forum- och sitemoderator
1 mars 2014 · 26 149 Inlägg

Brukar inte Duett ha fotknapp till helljuset original?

Men ja, reläet kan det ju vara fel på även om det klickar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Knugcab
1 mars 2014 · 5 111 Inlägg

Min PV 65a har ljustuta på spaken men fotomkopplare mellan hel/halv. Så troligen har ljustuta kommit även på senare Duetter.
Men hel/halv går inte på något relä...

Senast redigerat av Volvo544special65 (1 mars 2014)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Alex_x
9 mars 2014 · 13 Inlägg

Fotomkopplaren fungerar som relä till dom, såpass kraftig brytare att relä blir onödigt.
Har du kollat kablarna till fotomkopplaren? Sitter 3 vanliga stift för kabelsko så matarkabeln kan ju ha lossnat, om allt sitter där så kan du mäta och kolla så du har ström där, ljusreglaget måste vara i rätt läge. Eftersom ljustutan funkar så torde säkringen och kablar till lyktorna vara hel. Kolla så allt sitter kvar på ljusreglaget oxå, lätt att komma åt om man tar bort hastighetsmätaren eller sticker upp huvet under panelen..

zzr94092
9 mars 2014 · 4 390 Inlägg

bygg om till skifte med ljustutan,ett skiftrelä från en 240 behöver du och lite elkunskap..

linkan960
9 mars 2014 · 91 Inlägg

El problemet är fixat! Det var switchen som glappade. Tack för alla svar förresten.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang