Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Arvidz
3 juli 2012 · 6 Inlägg

linuslinje skrev:

740Fors skrev:
Tja hitta ej detta på första sidan om jag inte blivit blind/inte förstod vissa av dem? och vill ej blädda igenom 18 sidor, så...
Om jag bara har b kort, och får dra tex 1500 kg, men jag kör typ 2000 kg, vad är de för böter då?
Kanske redan någon som skrivit men ett snabbt och bra svar hade varit kanon.
Tänkte dra hem en bil på släp om jag ej finner någon som vill köra:)

2.3.3 Olovlig körning
En uppsåtlig överträdelse av bestämmelserna om behörighet, t.ex.
att dra en för tung släpvagn med personbil på ett B-körkort,
innebär att man gör sig skyldig till olovlig körning enligt 3 § första
stycket trafikbrottslagen (1951:649). Påföljden är böter eller vid
grovt brott fängelse i högst sex månader. Till böter kan också
dömas den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anställer eller
brukar någon som förare av ett fordon som han eller hon saknar
behörighet för. Olovlig körning är kopplad till behörigheten att
framföra ett visst slag av fordon och detta bestäms alltså helt och
hållet utifrån sådana förhållanden som anges på registreringsbeviset.

Första gången 900kr, därefter 30 dagsböter.

Olovlig körning baseras på inkomst (dvs 30 dagsböter) och blir inte 900kr första gången. När jag åkte på olovlig körning vart det 1500 eftersom jag bara var student och hade minsta möjliga inkomst. Det kan bli riktigt dyrt första gången om man tjänar bra med andra ord.

volvoentusiasten
3 juli 2012 · 4 005 Inlägg

Arvidz skrev:

linuslinje skrev:

740Fors skrev:
Tja hitta ej detta på första sidan om jag inte blivit blind/inte förstod vissa av dem? och vill ej blädda igenom 18 sidor, så...
Om jag bara har b kort, och får dra tex 1500 kg, men jag kör typ 2000 kg, vad är de för böter då?
Kanske redan någon som skrivit men ett snabbt och bra svar hade varit kanon.
Tänkte dra hem en bil på släp om jag ej finner någon som vill köra:)

2.3.3 Olovlig körning
En uppsåtlig överträdelse av bestämmelserna om behörighet, t.ex.
att dra en för tung släpvagn med personbil på ett B-körkort,
innebär att man gör sig skyldig till olovlig körning enligt 3 § första
stycket trafikbrottslagen (1951:649). Påföljden är böter eller vid
grovt brott fängelse i högst sex månader. Till böter kan också
dömas den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anställer eller
brukar någon som förare av ett fordon som han eller hon saknar
behörighet för. Olovlig körning är kopplad till behörigheten att
framföra ett visst slag av fordon och detta bestäms alltså helt och
hållet utifrån sådana förhållanden som anges på registreringsbeviset.

Första gången 900kr, därefter 30 dagsböter.

Olovlig körning baseras på inkomst (dvs 30 dagsböter) och blir inte 900kr första gången. När jag åkte på olovlig körning vart det 1500 eftersom jag bara var student och hade minsta möjliga inkomst. Det kan bli riktigt dyrt första gången om man tjänar bra med andra ord.

Ja du har rätt. Det är minst 30 dagsböter då det inte finns normerande böter på olovlig körning, så minst 50kr/dagsbot vilket blir 1500kr. Sorry.

AudiFors
21 september 2012 · 906 Inlägg

Jag vill veta vad bötern ligger på om man skiftar plåtarna på sin bil?

Tex:
Har jag en vit 740, och en till vit 740, och slänger över regplåtarna från ena bilen till andra och sen blir påkommen?
Måste väl gå som någonting även om jag äger bägge bilarna?

=)
Seth
21 september 2012 · 3 354 Inlägg

740Fors skrev:
Jag vill veta vad bötern ligger på om man skiftar plåtarna på sin bil?

Tex:
Har jag en vit 740, och en till vit 740, och slänger över regplåtarna från ena bilen till andra och sen blir påkommen?
Måste väl gå som någonting även om jag äger bägge bilarna?

Märrkesförfalskning (BrB 14:7).

Eftergör någon gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett inländskt eller utländskt värdemärke eller ock offentlig inländsk eller utländsk kontroll märkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar någon falskt sådant märke eller märkta, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

http://www.zatzy.com/allmaent/179728-st … yltat.html

Om mitt minne fungerar rätt. har pratats lite om detta innan

Senast redigerat av Seth (21 september 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
AudiFors
21 september 2012 · 906 Inlägg

Fy fan, inte värt, soft att få 4 år för man tex skulle byta för att kunna köra med sin andra motor "lagligt"=/
Tack för svar dock!

=)
Eddy Galen, inte dum.
21 september 2012 · 1 324 Inlägg

740Fors skrev:
Fy fan, inte värt, soft att få 4 år för man tex skulle byta för att kunna köra med sin andra motor "lagligt"=/
Tack för svar dock!

Du får inte sådant straff. Du äger båda bilarna, så de är inte snodda. Det värsta du får är dryga böter. Det är inte som att du trycker pengar, tänk själv; hamna i finkan i sex månader för att du växlat skyltar? Du blir inte ens av med körkortet då det inte ens har med din körförmåga att göra.

Har ett vagt minne om 1500kr för det, men tycker själv att det kan låta rätt lite. Men med tanke på vad man får pröjsa för att regga in en bil så skulle jag i ditt fall gladeligen betala upp till 6000kr (vilket låter för högt). Men du får också tänka att risken att snuten stannar dig och kollar bilen om du inte har en bil som skriker ombyggd (t.ex. en v8 som sticker ur huven) så kollar dom nästintill aldrig. Dom får ändå inte titta under huven om inte det är misstanke för brott.

Senast redigerat av Eddy (21 september 2012)

carnageman Rallyförare
22 september 2012 · 1 075 Inlägg

Fin prioritering från myndigheternas sida, att inte ge tecken kostar inte ens en sjundedel av av vad det kostar att köra 31 km över fartgränsen trots att det är en betydligt farligare förseelse...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Bazzzinga
12 november 2012 · 113 Inlägg

Är det olagligt att ha en spricka i synfältet eller är det bara besiktningen som inte släpper igenom det? Vad blir bötesbeloppet i sådana fall?

Vad är det riktiga bötesbeloppet på att köra utan katalysator?

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
30 januari 2013 · 970 Inlägg

Bazzzinga skrev:
Är det olagligt att ha en spricka i synfältet eller är det bara besiktningen som inte släpper igenom det? Vad blir bötesbeloppet i sådana fall?

Vad är det riktiga bötesbeloppet på att köra utan katalysator?

Nej olagligt är det inte. Men du får iaf en tvåa på det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Eddy Galen, inte dum.
30 januari 2013 · 1 324 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Bazzzinga skrev:
Är det olagligt att ha en spricka i synfältet eller är det bara besiktningen som inte släpper igenom det? Vad blir bötesbeloppet i sådana fall?

Vad är det riktiga bötesbeloppet på att köra utan katalysator?

Nej olagligt är det inte. Men du får iaf en tvåa på det.

För mig att man kan få böter för miljöbrott eller något sådant för att ha tagit loss katten.

OmegaCoffe Dumpersförare.
30 januari 2013 · 970 Inlägg

Eddy skrev:

VolvoCoffe skrev:

Bazzzinga skrev:
Är det olagligt att ha en spricka i synfältet eller är det bara besiktningen som inte släpper igenom det? Vad blir bötesbeloppet i sådana fall?

Vad är det riktiga bötesbeloppet på att köra utan katalysator?

Nej olagligt är det inte. Men du får iaf en tvåa på det.

För mig att man kan få böter för miljöbrott eller något sådant för att ha tagit loss katten.

Ja men nu menar jag bara på rutan.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
EnterSandman
16 februari 2013 · 137 Inlägg

hur mycket är det vid 2störning av friden i tätbebyggt område" typish....

Volvo 965 "Larissa" (1996)
gamlingen
16 februari 2013 · 5 198 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Eddy skrev:

VolvoCoffe skrev:

Nej olagligt är det inte. Men du får iaf en tvåa på det.

För mig att man kan få böter för miljöbrott eller något sådant för att ha tagit loss katten.

Ja men nu menar jag bara på rutan.

Böter får du inte på rutan,,, men däremot KAN det bli anmärkning på besiktning

OmegaCoffe Dumpersförare.
17 februari 2013 · 970 Inlägg

gamlingen skrev:

VolvoCoffe skrev:

Eddy skrev:

För mig att man kan få böter för miljöbrott eller något sådant för att ha tagit loss katten.

Ja men nu menar jag bara på rutan.

Böter får du inte på rutan,,, men däremot KAN det bli anmärkning på besiktning

Ja om det sitter i synfälltet. som alla vet. så blir det en 2-a

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
KHRacing
17 februari 2013 ·

Eddy skrev:
Du får inte sådant straff. Du äger båda bilarna, så de är inte snodda. Det värsta du får är dryga böter. Det är inte som att du trycker pengar, tänk själv; hamna i finkan i sex månader för att du växlat skyltar? Du blir inte ens av med körkortet då det inte ens har med din körförmåga att göra.
Har ett vagt minne om 1500kr för det, men tycker själv att det kan låta rätt lite. Men med tanke på vad man får pröjsa för att regga in en bil så skulle jag i ditt fall gladeligen betala upp till 6000kr (vilket låter för högt). Men du får också tänka att risken att snuten stannar dig och kollar bilen om du inte har en bil som skriker ombyggd (t.ex. en v8 som sticker ur huven) så kollar dom nästintill aldrig. Dom får ändå inte titta under huven om inte det är misstanke för brott.

Tro mig det blir han om han får fängelsedomen.
varför får annars skattefifflare, mördare & annat skit sina körkort indragna ?
+ att jag vet minst en bekant som vart av med sitt KK för ett brott ej fordonsrelaterat överhuvudtaget

Oscar-C
19 december 2013 · 8 Inlägg

När det gäller köra utan lyse i mörker så fick jag 1600kr i böter! Vet inte om dom ändrat det sedan 2007?
Sen kan man ju tycka att dom hade kunnat vara lite schyst eftersom jag inte hade åkt dit för något innan!
Läropengar jag gärna hade lagt på annat, men jag kan ju säga det att lyset är det första som åker på innan jag vrider om nyckeln!

Volvo 244 GLE "Volmar" (1983)
volvoentusiasten
20 december 2013 · 4 005 Inlägg

Oscar-C skrev:
När det gäller köra utan lyse i mörker så fick jag 1600kr i böter! Vet inte om dom ändrat det sedan 2007?
Sen kan man ju tycka att dom hade kunnat vara lite schyst eftersom jag inte hade åkt dit för något innan!
Läropengar jag gärna hade lagt på annat, men jag kan ju säga det att lyset är det första som åker på innan jag vrider om nyckeln!

Man kan väl tycka att om man bryter mot lagen, så ska man betala dem och skämmas istället för att whina på internet om det? wink

Skämt o sido, de aktuella bötesbeloppen hittar du på aklagare.se under bilagor, är länkat tidigare smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 december 2013 · 14 042 Inlägg

Caprice-classic skrev:
Hej tillägg till böter du får typ röd ljus körning så ryker lappen per automatik om dom inte har ändrat det nyligen men det kan jag inte tänka mig att dom skulle göra det rätta mig om jag har fel
Kan tilläggas att jag har även kört i Miami med omnejd ca 70 80 mil där var dom stenhårda när det gällde blinkers och hastigheten och aggresiv körning som vi är riktigt duktiga på helt enormt jänkarna kör klart bättre än vi gör här i Scandinavium man skäms att man är svensk kör själv som bil lots i Stockholm ca 32 år yrkesmässig trafik slå det om ni kan

Jouni

Inte fan ska man köra bil i Scandinavium??? Du menar väl Skandinavien???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TTW
12 mars 2014 · 214 Inlägg

För folk som undrar, om det inte redan länkats så är detta ganska bra.

Olika bötesbelopp:
http://www.trafikjuristen.se/boter/boter_start.htm

Körkortsingripande:
http://www.trafikjuristen.se/korkorting … _start.htm

Och gällande normal rödljuskörning är det nog 1-2 månader såvida inte det finns någon speciell anledning.

toppspin
28 februari 2015 · 2 Inlägg

Dra för tung husvagn med B-kort. vad blir konsekvenserna, nån som vet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang