V70 -99 GLT (F.D Polis)

Essji
12 mars 2014 · 9 Inlägg

Tjena, jag undrar om det finns någon färddator på min v70 -99a GLT... Inte hittat några knappar men eftersom det är en F.D Polisbil så kanske dom har kopplat om hele skitet som dom gjort med allt annat. För när jag bytte batteri å satte mig i bilen så såg man på displayen allt som brukar stå när man har en färddator. Är det bara för att displayen är gjord för en färddator bara att det inte installerades eller missar jag något?

Dessutom undrar jag hur man snabbt, billigt å "lätt" kan få in centrallåset för bakdörrarna, jag lämna bilen på felsökning å de kosta 600kr å han kom fram till att han va tvungen å dra nya kablar från framdörren till dom bakre å "dela" på strömmen... han skulle ha 1300kr för de.

Tacksam för svar då jag är riktigt kass på bilar

RD_87 Skrotsamlare
12 mars 2014 · 4 031 Inlägg

Centrallås var ju standard så det skulle förvåna mig väldigt mycket om de är demonterade...  Köper inte riktigt den slutledningen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
xeno95
12 mars 2014 · 735 Inlägg

Har du inte vredet till färddatorn? Sitter till höger om ratten och det står INFO på den

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2014 · 10 277 Inlägg

Färddator på dessa bilar består bara i programvara och ett vred. Dvs mätarhus med och utan är identiska. Det finns två val för dig, tanka in programvara hos Volvo eller köpa ett mätarhus med aktiverad färddator (t.ex. på skroten).

Ang. centrallåset så är det sannolikt urkopplat eftersom polisen har separat styrning av bakdörrarnas lås framifrån.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Essji
13 mars 2014 · 9 Inlägg

Mycket tacksam för svar.

Jo att de va urkopplat kunde jag nästan räknat ut, men är de värt att dra kablar från framdörr till backdörr så att de funkar?

Sen eftersom jag fick så bra svar tänkte jag snabbt klämma in en ny fråga -> Högra torkaren till strålkastaren fastnar ibland rakt upp, där ligger den FÖRMODLIGEN å bara  tuggar el även när bilen är avstängd, kan detta va problemet då 2 batteri har blivit urladdade snabbt. Tänker då alltså gör den lilla torkaren att så mycket "tjuv" ström dras över en natt?

240bns
13 mars 2014 · 1 008 Inlägg

Din V70 bör varit utrustad med Standby´s styrsystem där bla bakdörrarnas c-lås varit inkopplat,  det som då behöver göras för att få c-låset att funka är att stifta om ett par kablar i respektive bakdörrs kontaktstycke i B-stolparna.
Några nya kablar behöver inte dras.

Här finns en bra tråd som beskriver vilka kablar det gäller, plus omkoppling av elhissarnas matning:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=4871

RD_87 Skrotsamlare
13 mars 2014 · 4 031 Inlägg

Trodde väl just det. Inte faan river de bort kablarna när de tar bort/flyttar om centrallåset.

Angående torkaren så, ja den kan dra ur batteriet om den har samma typ av automatisk återgång som en vanlig torkarmotor,

Senast redigerat av RD_87 (13 mars 2014)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang