Eltejp som skydd?

jontasratt
13 mars 2014 · 34 Inlägg

Tjenare allihop, jag har en liten fråga, går det att använda eltejp som skyddsskal till el, t.ex 7pols kabeln till släpet? Eller måste man ha typ krympslang eller något för att det ska gå igenom besiktningen?

Tack på förhand.

FordPer
13 mars 2014 · 188 Inlägg

de går med eltejp

Saffranskalle Palfinger tekniker
13 mars 2014 · 1 248 Inlägg

Det går med el tejp. Fast det blir bättre med krympslang eller vulktejp. Då skyddar du kablarna mot smuts och fukt bättre. Så jag rekomenderar att inte använd eltejp.

Volvo Xc70 (2001)
jontasratt
13 mars 2014 · 34 Inlägg

FordPer skrev:
de går med eltejp

VKN_940 skrev:
Det går med el tejp. Fast det blir bättre med krympslang eller vulktejp. Då skyddar du kablarna mot smuts och fukt bättre. Så jag rekomenderar att inte använd eltejp.

Tack, då får jag inhandla krympslang då jag är lite av en perfektionist.

Saffranskalle Palfinger tekniker
13 mars 2014 · 1 248 Inlägg

jontasratt skrev:

FordPer skrev:
de går med eltejp

VKN_940 skrev:
Det går med el tejp. Fast det blir bättre med krympslang eller vulktejp. Då skyddar du kablarna mot smuts och fukt bättre. Så jag rekomenderar att inte använd eltejp.

Tack, då får jag inhandla krympslang då jag är lite av en perfektionist.

Gör det. wink köp krympslang med lim så blir det ännu tätare wink

Volvo Xc70 (2001)
rawsezx
14 mars 2014 · 116 Inlägg

VKN_940 skrev:

jontasratt skrev:

FordPer skrev:
de går med eltejp

VKN_940 skrev:
Det går med el tejp. Fast det blir bättre med krympslang eller vulktejp. Då skyddar du kablarna mot smuts och fukt bättre. Så jag rekomenderar att inte använd eltejp.

Tack, då får jag inhandla krympslang då jag är lite av en perfektionist.

Gör det. wink köp krympslang med lim så blir det ännu tätare wink

Och i princip stenhård att försöka böja.

Satsa på en riktig 7-pol spiralkabel i ex. PUR som är gjord för utomhusbruk, flexibel i kyla mm.

jontasratt
14 mars 2014 · 34 Inlägg

rawsezx skrev:

VKN_940 skrev:

jontasratt skrev:

FordPer skrev:
de går med eltejp

Tack, då får jag inhandla krympslang då jag är lite av en perfektionist.

Gör det. wink köp krympslang med lim så blir det ännu tätare wink

Och i princip stenhård att försöka böja.

Satsa på en riktig 7-pol spiralkabel i ex. PUR som är gjord för utomhusbruk, flexibel i kyla mm.

Det är en väldigt gammal bil så tänker inte lägga ut så extremt mycket pengar, bara såpass att det ser ut något så när okej och går igenom besiktningen. Men tack ändå, kan va bra att veta i framtiden!

Xuri One Man Clan
15 mars 2014 · 4 287 Inlägg

rent tekniskt så skiter bilprovningen i om du så har fisketråd som kabel bara de lyser :p

är ju bara å fylla kontakten med tex vaselin eller annat typ av fett som inte leder ström så har du en vattentålig kontakt...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
jontasratt
15 mars 2014 · 34 Inlägg

Xuri skrev:
rent tekniskt så skiter bilprovningen i om du så har fisketråd som kabel bara de lyser :p

är ju bara å fylla kontakten med tex vaselin eller annat typ av fett som inte leder ström så har du en vattentålig kontakt...

Inte så noga alltså. Jag har dragit eltejp där man såg kablarna och dragit dit krympslang över hela kabeln så då räcker det åtminstone.

rawsezx
15 mars 2014 · 116 Inlägg

jontasratt skrev:

rawsezx skrev:

VKN_940 skrev:

Gör det. wink köp krympslang med lim så blir det ännu tätare wink

Och i princip stenhård att försöka böja.

Satsa på en riktig 7-pol spiralkabel i ex. PUR som är gjord för utomhusbruk, flexibel i kyla mm.

Det är en väldigt gammal bil så tänker inte lägga ut så extremt mycket pengar, bara såpass att det ser ut något så när okej och går igenom besiktningen. Men tack ändå, kan va bra att veta i framtiden!

Ok. Jag trodde det gällde släpets kabel, inte bilens. Då funkar ju klisterkrympslang ypperligt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang