Passat -99 friskluftssensor?!

Bryggmastarn
11 juli 2012 · 44 Inlägg

hallå! nu är det så att acn slutat kyla, inte helt men kallt blir det inte! inte ens ljummet å felkoden jag får upp är den friskluftssensorn och jag undrar just var den sitter? och har sökt på google massor å just friskluftssensor hittar man ju nada om, finns det flera namn för denna?

Tack! smile

Bryggmastarn
15 juli 2012 · 44 Inlägg

är det verkligen ingen som kan hjälpa mig?

monne87
17 juli 2012 · 20 Inlägg

Det jag skulle göra om jga var du är att leta på laga hur den ser ut och sedan leta upp den på din bil.
om du inte hittar den så skicka så hjälper jag dig.

big_smile  //// Monne

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..
Volkswagen Passat 1.9 TDI "White Boy" (1998)
AutoCool
18 juli 2012 · 197 Inlägg

monne87 skrev:
Det jag skulle göra om jga var du är att leta på laga hur den ser ut och sedan leta upp den på din bil.
om du inte hittar den så skicka så hjälper jag dig.

big_smile  //// Monne

Bra råd, bildemo är rätt duktigt att plocka delarna utan att dom blir skadat. Utmärkt med bilder som hjälpmedel.

Men tänk att en "friskluftsensor" ska känna till om luften är frisk eller inte och det har att göra med din AC (klimatanläggning). Friskluft kommer in i bilen utifrån, då borde du leta i närheten av kupèluftinsuget dvs nånstans innan luften blir filtrerade/uppvärmd/nedkylld.

"Luftgütesensor" "air quality sensor" "空气质量传感器" lol

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
fredriq Olika
18 juli 2012 · 907 Inlägg

Bryggmastarn skrev:
hallå! nu är det så att acn slutat kyla, inte helt men kallt blir det inte! inte ens ljummet å felkoden jag får upp är den friskluftssensorn och jag undrar just var den sitter? och har sökt på google massor å just friskluftssensor hittar man ju nada om, finns det flera namn för denna?

Tack! smile

Vad har felkoden för nummer?
Har du läst den via diagnosuttaget eller via AC-panelens diagnostik?
Tvivlar på att en Passat från 99 har friskluftssensor, samtida Audi har det inte iaf...

Mvh
Fredrik
it_mutt Avstängd
18 juli 2012 · 10 388 Inlägg

fredriq skrev:

Bryggmastarn skrev:
hallå! nu är det så att acn slutat kyla, inte helt men kallt blir det inte! inte ens ljummet å felkoden jag får upp är den friskluftssensorn och jag undrar just var den sitter? och har sökt på google massor å just friskluftssensor hittar man ju nada om, finns det flera namn för denna?

Tack! smile

Vad har felkoden för nummer?
Har du läst den via diagnosuttaget eller via AC-panelens diagnostik?
Tvivlar på att en Passat från 99 har friskluftssensor, samtida Audi har det inte iaf...

Inte så att det som åsyftas är "fresh air intake sensor"?

För isf är det en tempgivare som känner av tempen på inkommande luft.

På audi sitter denna placerad i/på pollenfilterboxen.

På A6 sitter den ex.vis i framkant av pollenfilterboxen, A4:an vill jag minnas har den "efter pollenfiltret" dvs "i" boxen. (Har då även för mig att det är här den sitter på passat, dvs; bort med pollenfiltret och titta ner i "lådan/röret". )

Även känd som "G89"/"G089"-givaren/sensorn

(Felkod 313 via ac-panelen?)

Senast redigerat av it_mutt (18 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fredriq Olika
18 juli 2012 · 907 Inlägg

it_mutt skrev:

fredriq skrev:

Bryggmastarn skrev:
hallå! nu är det så att acn slutat kyla, inte helt men kallt blir det inte! inte ens ljummet å felkoden jag får upp är den friskluftssensorn och jag undrar just var den sitter? och har sökt på google massor å just friskluftssensor hittar man ju nada om, finns det flera namn för denna?

Tack! smile

Vad har felkoden för nummer?
Har du läst den via diagnosuttaget eller via AC-panelens diagnostik?
Tvivlar på att en Passat från 99 har friskluftssensor, samtida Audi har det inte iaf...

Inte så att det som åsyftas är "fresh air intake sensor"?

För isf är det en tempgivare som känner av tempen på inkommande luft.

På audi sitter denna placerad i/på pollenfilterboxen.

På A6 sitter den ex.vis i framkant av pollenfilterboxen, A4:an vill jag minnas har den "efter pollenfiltret" dvs "i" boxen. (Har då även för mig att det är här den sitter på passat, dvs; bort med pollenfiltret och titta ner i "lådan/röret". )

Även känd som "G89"/"G089"-givaren/sensorn

(Felkod 313 via ac-panelen?)

Jag kanske blandade ihop orden lite efter att ha läst AutoCool´s inlägg, det kan säkert vara G89 som lämnar felkoden.
Jag syftade tidigare på luftkvalitetsgivare, som finns på nyare bilar och sköter spjället för friskluft, så det stängs automatiskt i bilköer etc.

Mvh
Fredrik
it_mutt Avstängd
18 juli 2012 · 10 388 Inlägg

fredriq skrev:

it_mutt skrev:

fredriq skrev:

Vad har felkoden för nummer?
Har du läst den via diagnosuttaget eller via AC-panelens diagnostik?
Tvivlar på att en Passat från 99 har friskluftssensor, samtida Audi har det inte iaf...

Inte så att det som åsyftas är "fresh air intake sensor"?

För isf är det en tempgivare som känner av tempen på inkommande luft.

På audi sitter denna placerad i/på pollenfilterboxen.

På A6 sitter den ex.vis i framkant av pollenfilterboxen, A4:an vill jag minnas har den "efter pollenfiltret" dvs "i" boxen. (Har då även för mig att det är här den sitter på passat, dvs; bort med pollenfiltret och titta ner i "lådan/röret". )

Även känd som "G89"/"G089"-givaren/sensorn

(Felkod 313 via ac-panelen?)

Jag kanske blandade ihop orden lite efter att ha läst AutoCool´s inlägg, det kan säkert vara G89 som lämnar felkoden.
Jag syftade tidigare på luftkvalitetsgivare, som finns på nyare bilar och sköter spjället för friskluft, så det stängs automatiskt i bilköer etc.

Ja, det var som sagt bara en tanke från min sida. Mig veterligt har inte passat b5:an någon luftkvalitégivare (precis som du säger).

Men ja, det var som sagt bara en tanke

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bryggmastarn
18 juli 2012 · 44 Inlägg

(Felkod 313 via ac-panelen?) där har vi den! smile vart hittar jag pollenfiltret då? vet du av nå bra skiss? smile tack för alla svar kamrater! bästa forumet då alla vill vara med att hjälpa till! :-)

it_mutt Avstängd
18 juli 2012 · 10 388 Inlägg

Bryggmastarn skrev:
(Felkod 313 via ac-panelen?) där har vi den! smile vart hittar jag pollenfiltret då? vet du av nå bra skiss? smile tack för alla svar kamrater! bästa forumet då alla vill vara med att hjälpa till! :-)

Pollenfiltret har du precis nedanför rutan, i motorrummet, på passagerarsidan

Och för att underlätta lite kanske;

http://www.youtube.com/watch?v=pTvX9MqN-j8

(handskfacket måste bort)

Senast redigerat av it_mutt (18 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bryggmastarn
21 juli 2012 · 44 Inlägg

tack så mkt! nu blir det byte ! smile

kastsladd
16 mars 2014 · 3 Inlägg

Har liknande fel på min passat 1,9tdi -99. Fast jag får ingen Riktig värme... Och polarens dator visa att "frisklufts givaren" sa att det var 51 minus grader ute fast displayen visa 6+... Vart sitter den givaren? Har kollat under filtret men såg bara kupéfläkten... Kan en hobbymekaniker byta den? Tacksam för svar
Mvh Kim
PS hur får man fram felkod på "AC displayen"?

kastsladd
17 mars 2014 · 3 Inlägg

Nån som har nått bra svar? Är desperat o orkar inte frysa längre :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang