Vad ska man ha för typ av kabel till en hallefektsgivare?

EPG Kärnkraftstomte
17 mars 2014 · 766 Inlägg

Jag har en hallgivare som räknar pulserna från en skiva som är bestyckad med fem stycken magneter placerade runt om (med 72 grader mellan varje). Denna skiva sitter monterad på drivknutens fläns bak på växellådan. Själva givaren sitter nån millimeter ifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-3e2f51e7530c65d6043743c6d73e838d.jpg
Det syns lite dåligt på bilden men på hitsidan om den vänstra drivknuten sticker det ut en kantig aluminiumbit från växellådan. På denna själva givaren monterad.

http://www.914world.com/bbs2/uploads_offsite/a1.sphotos.ak.fbcdn.net-364-1302158609.1.jpg
Givaren och triggerskivan ser ut ungefär såhär (fast något modifierat).

Hallgivaren har tre anslutningskablar:
1. +12VDC spänningsmatning (röd)
2. Jord (svart)
3. Utsignal +5VDC fyrkantsvåg (blå)

Signalen ifrån hallgivaren går dels in till motorstyrningen men den går även till min hastighetsmätare som är tillverkad av Autometer.

Mellan givaren och visarinstrumentet är det väl si sådär fem meter kabelväg (motor och växellåda bak, förarplatsen fram).

På Autometers hemsida finns det en instruktion för hur man ställer in hastighetsmätaren (och det finns även en video hur man gör här: http://www.youtube.com/watch?v=24LskM94h8U)

Jag har mätt upp en sträcka på två kilometer som jag måste köra för att ställa in hastighetsmätaren. Jag testade detta igår men dessvärre så verkar det som att den missar pulser. Det jag direkt kan testa är ju att försöka placera givaren närmare triggerskivan (fast jag tror den sitter ganska nära redan) genom att lägga nån form av distans bakom den.

Jag har räknat ut att jag har 202cm rullomkrets på mina hjul.
För varje varv som hjulen roterar så har jag fått 5 pulser, alltså 5 pulser på 2 meter och 2 centimeter.
På två kilometer blir detta 4950,5 pulser.
Kör jag i 100 km/h så har jag en fyrkantsvåg i signalkabeln på knappt 70Hz.

När jag hade kört sträckan på två kilometer så var jag väl uppe i typ 40 pulser eller nåt sånt så något verkar ju fel...

Signalkabeln jag använder är inte på något sätt varken tvinnad eller skärmad utan är bara en helt vanlig 1mm^2 RK som ligger i en svart flexslang tillsammans med knappt 10 till likadana tampar (även matning och jord går parallellt i samma rör).

Frågan är vad kan man göra för att få bättre signal?

Det jag har funderat på är om man ska partvinna signalen med någon annan kabel? Matningen eller jorden?
Eller ska man skaffa en tunn koaxialkabel så att signalen är bättre skärmad?
Kanske nån form av kabel där matningen och signalen ligger partvinnade och sen ligger jorden som en skärm runt om?
Borde jag kanske jorda givaren i chassit ute där den sitter placerad också och inte bara inne vid instrumentpanelen?

Finns det någon här som vet hur man minimerar störningarna?

Funderar på att hissa upp baken på bilen så man kan kolla signalen med hjälp av mitt oscilloskop.

Senast redigerat av EPG (17 mars 2014)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
-matte En Medlem
17 mars 2014 · 405 Inlägg

Jag tror att det faktiskt ska räcka med en vanlig kopparledare för att skicka signalen.
Vet att både vevaxelgivaren, kamaxelgivaren och hastighetsgivaren på min bil är endast vanlig koppartråd. Nu har jag aldrig öppnat dem så jag kan inte säga säkert men det ser ut inte som att någon av dem har en skärmning. De är alla hall-sensorer.

Det kan bero på att spänningen på de få kablar som ligger i närheten är för låg för att introducera störningar i signalkabeln.

Sen vet jag inte exakt hur manualen eller liknande säger att du ska ställa in hastighetsmätaren, men det vore nog enklare om du tar hjälp av en gps för att mäta hastigheten istället för att köra en viss sträcka på viss tid.

lillisGTI
17 mars 2014 · 152 Inlägg

Kör skärmad kabel.
Jag hade jätte problem med BMW:n i början när jag hade glömt koppla på skärmen men så fort den var pålagd så försvann alla störningar.

mb_pucken
17 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Tycket alla hallgivare jag stött på har haft skärmade kablar så antar att det finns en god anledning till det smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
EPG Kärnkraftstomte
18 mars 2014 · 766 Inlägg

Då får det bli en skärmad kabel då, tror vi har nån gammal PT100-kabel på jobbet som skulle kunna funka.

Jag provade att koppla in oscilloskopet och mäta fyrkantsvågen samtidigt som jag hade bakändan upphissad så att hjulen kunde rotera fritt.

Viss fyrkantsvåg kunde man se men amplituden var riktigt dålig.
Jag kröp under och mätte upp avståndet med hjälp av bladmått till cirka 2,7mm, avståndet ska vara högst 1/16 tum alltså ungefär 1,6mm som mest.

Dessvärre verkar det som att triggerskivan sitter lite excentriskt så justerar jag in så att den nästan tar i på ena sidan så kan det fortfarande vara ett stort glapp på den andra sidan.

Därför tänkte jag rita upp ett egendesignat triggerhjul med styrning så att den centreras på drivknuten dessutom ska jag skaffa en annan givare som är lite lättare att justera in avståndet med:
http://static1.tme.eu/katalog_pics/2/1/0/2100b79dc803c52017b0027ebd78ffbc/103sr13a-3.jpg

Sen funderade jag på att skippa de fem magneterna och istället förse skivan med fem stycken tänder.
Det finns ju två olika typer av givare, den ena känner bara av magneter och med den andra så räcker det att materialet i som den känner av i sig är magnetiskt (som till exempel ett triggerhjul i stål)

Fördelen med att göra så är ju att man slipper att limma dit fem neodymmagneter som ändå kommer att lossna så småningom.
Frågan är bara om de båda typerna är kompatibla med varann, men det borde de ju vara eftersom att utsignalen är detsamma.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
yttrium
18 mars 2014 · 69 Inlägg

Är utrustningen den kopplas till verkligen gjord för just den där givaren?

Många såna där Hall-givare har nåt som kallas för öppen kollektorutgång.
D.v.s den funkar så att när den känner av ett magnetfält så drar den utsignalsbenet till jord, men den har ingen möjlighet att hålla upp spänningen när magneten är borttagen.
Den är helt enkelt beroende av att nånting annat hjälper den med det, det kan vara elektroniken den är ansluten till eller ett externt motstånd kopplat till +5V.

Vad står det för nåt på själva givaren?

Senast redigerat av yttrium (18 mars 2014)

EPG Kärnkraftstomte
18 mars 2014 · 766 Inlägg

Du menar alltså att utgången är helt passiv, den jordar när den detekterar ett magnetiskt metallföremål men är normalt öppen? Alltså ingen aktiv utsignal?

Givaren jag har är inte så, den skickar ut 5 volt men klipper spänningen när en magnet kommer in i givarens område, utsignalen är alltså aktiv.

Jag kan kolla vad det står på den befintliga givaren ikväll.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
yttrium
19 mars 2014 · 69 Inlägg

Ja, Precis.
Men du verkar rätt säker på att det inte är en sån sort som jag menar.

Skulle iallafall vara bra att veta exakt vilken givare det är du använder då det finns många olika som funkar på helt olika sätt.

En annan sak som kanske kan ställa till bekymmer för dej är att du monterat givaren på ett en bit järn.
Om man monterar en sån där givare på fel sätt alldeles intill ett magnetiskt ledande föremål så kan det nog bli så att magnetfältet som man vill att givaren ska känna av blir kortslutet eller försvagat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang