[Ford Galaxy -11 Titanium] Hur katten fungerar däckavkännarna?

vicvolta
14 mars 2014 · 27 Inlägg

Hej,

Köpte en Galaxy som jag är väldigt nöjd med. Förutom att bilens operativsystem är lite svårnavigerat och jag inte kan förstå hur man ska ställa in däckavkännaren. Varje gång jag startar bilen säger systemet till mig att däckavkännaren inte är inställd. Jag går då in under 'inställningar' och hittar två saker. En schematisk bild över bilen där det verkar som om däcktryck eller liknande ska anges vid varje hjul. Någon möjlighet att ange detta hittar jag inte. Det andra är att man kan ange om bilen är tungt eller lätt lastad. That's it. Instruktionsboken gör mig inte klokare...

Har naturligvis kontaktat bilfirman som jag köpte bilen av. De förstår inte vad jag menar och ska återkomma. Men jag orkar inte vänta på att de ska höra av sig. Misstänker att någon här kan ge mig snabbare svar wink

rawsezx
14 mars 2014 · 116 Inlägg

Jag gissar på avsaknad av sensorer i däcken, därav felmeddelandet.

xXSammy
15 mars 2014 · 6 569 Inlägg

Håll in OK under den menyn så har jag för mig att den ska nolla givarna.

De/Dem
mb_pucken
15 mars 2014 · 5 087 Inlägg

Har du original fälgar på?
Ser ut som du har en tryckgivare i fälgens ventil (finns iaf sånna att köpa) och utan den så får ju inte bilen någon indikering på vilket tryck däcken har smile så om du tex byter till ett par icke original fälgar så får du felmeddelande smile om det nu är så det funkar.
Vissa bilar läser även trycket via ABS och hjulets hastighet men då vet ej bilen det aktuella trycket utan bara om luften sjunker på ett hjul smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
vicvolta
16 mars 2014 · 27 Inlägg

Tusen tack för era svar!

Det verkar inte vara originalfälgar som vinterdäcken sitter på, så det är säkert där problemet ligger.

Provade att hålla in 'OK'-knappen, men inget hände. Jag kommer att besöka bilfirman i veckan och reda ut det här.

Stort tack för er tid!

/Andreas

blink_pj
23 mars 2014 · 477 Inlägg

gick nyligen lite snabbkurs på just detta ämne då jag innan inte visste ett skit rent ut sagt... lite kortfattat så ska väll systemet kalibrera sig själv efter en kortare körning om systemet fungerar korrekt och man inte har punka då förstås tongue Finns ett fåtal olika typer av givare på marknaden idag och vill man vara helt säker på att de fungerar så skall man se till att man har original givare monterat i fälgarna. misstänker att om du nu har icke original fälgar på bilen så sitter det fel typ av givare på eller möjligen inga alls. (dom jag har sett, syns det tydligt att ventil är ganska grov och i metall hela vägen)
skriv gärna vad felet/åtgärden var när dom löst detta åt dig. Nyfiken smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang