Dessa 850/Mätarhus

Vansinne
22 mars 2014 · 7 Inlägg

Har kollat runt lite på diverse forum och här vad gäller byte av mätarhus, färddator etc. Grejen är den att 850n är en VDO, allt sitter rakt under nålen och inte på varsin sida. Så det bör går att montera en färddator.

Jag har fått erbjudandet att köpa en färddator för 300kr, då saknas dock kabeln, men då är knappen från en V/S70. Skulle detta fungera? Det finns ju annars adapterkabel. 

Jag har även funderingar om man byter hela mätarhuset till det från en S/V70, har läst om många som har problemet att hastighetsmätaren dippar ner till 0 efter ett tag. Vad beror detta på och går det att förhindra?

turbodeath
22 mars 2014 · 2 452 Inlägg

ang s/v70 så beror det på att dom tar fel hus finns 2 st olika o sen beror det på årsmodel med....knappen är samma som till 850,men inte kabeln...o ang kabeln så kostar den på volvo ca 1000 kr,ska man köpa så köper man komplet annars kan det vara.....jag har den gamla liggande extra beroende på årsmodel du har på ditt mätarhus...som jag säljer komplet.

döden kommer tillbaka
Vansinne
22 mars 2014 · 7 Inlägg

Det är en 93a.

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
22 mars 2014 · 126 Inlägg

Färddatorn skiljer sig även på 850 om jag minns rätt. Det är olika kontakter på tidiga och sena bilar. Senare bilar har en grön kontakt och tidigare har det icke

Har själv inte testat bygga om något men jag hade nog köpt "den rätta" direkt

Vansinne
22 mars 2014 · 7 Inlägg

Vad gäller de olika kontakterna säljer volvo en adapter för ca 150kr. Brukar finnas ännu billigare på skroten, så det är det minsta problemet.

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
22 mars 2014 · 126 Inlägg

För mindre än 450kronor tror jag däremot att du har hittat en komplett "riktig" färddator.

Om själva färddatorn passar i huset, ja det är väl bara att prova? Ta med dig ditt mätarhus till han som säljer färddatorn testa att montera den. Om Volvo säljer adaptrar så bör även färddatorn passa, vad skulle annars vitsen vara med att sälja en adapter?

Tom Darth Vader
22 mars 2014 · 1 644 Inlägg

Alla 850 färddatorer passar i 850 mätarhushus, det är grön respektive gul kontakt som skiljer. Som tju2an sa, grön kontakt för senare modeller. Tidigare har en gul kontakt.

Senast redigerat av Tom (22 mars 2014)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Vansinne
22 mars 2014 · 7 Inlägg

Ja, men då kan man kanske lika gärna byta hela mätarhuset till det från en S/V70? Så ingår ju färddator där.

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
22 mars 2014 · 126 Inlägg

Så hade jag också gjort. Jag vill minnas också att färddatorn i en s/v70 är lite rundad i kanterna, till skillnad från 850 som har ett mer fyrkantigt.

Varför mätaren sjunker vet jag faktiskt inte, vissa klarar sig och vissa inte. Min vilda gissning är att s/v70husen skiljer sig på någon punkt i kretskorten och således ibland fungerar och ibland inte, men absolut inget jag kan styrka

Brådhis * Voff voff *
22 mars 2014 · 10 244 Inlägg

Du kan bara montera x70-hus rakt i 96-97:or (och då endast från x70 97-98). Kanske går det att lösa även på tidigare (skiljer väl var den tar hastighetssignalen bl.a.), men det har iaf inte jag provat.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
turbodeath
22 mars 2014 · 2 452 Inlägg

brådhis har helt rätt,du kan inte använda ett hus från s/v70 då den plockar signal från annat håll.o färddator från 850 har om den är tidig så har den ett så kallat flatstift till färddator,o antingen gul eller grön kontakt.

döden kommer tillbaka
Vansinne
23 mars 2014 · 7 Inlägg

Okej! Om man bara vill modernisera mätarhuset på annat håll, kan man byta hastighetsmätare till t.ex. en digital då? Den bör ju ta från samma som den tidigare då den ingår i samma mätarhus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang