Nån som har koll på halleffektsgivare?

EPG Kärnkraftstomte
22 mars 2014 · 766 Inlägg

Jag håller på att konstruera en egen hastighetsmätare till bilen.
Denna hastighetsmätare kommer att bestå av ett egendesignat triggerhjul med fem tänder på (med 72 graders mellanrum). Denna triggerskiva kommer att monteras på den ena av de två inre drivknutarna på växellådan.
Sedan kommer jag att montera en halleffektsgivare som räknar pulserna från tänderna. Givaren jag har tänkt mig är en sån som ser ut som en fingängad stång med en kabel i ena ändan och en plastplugg i den andra (alltså samma utseende som en vanlig induktiv beröringsfri givare som används inom industriautomation).
Fördelen med denna är att man enkelt kan finjustera avståndet till triggerskivan.
Hallgivaren kommer självklart att matas med 12VDC (i verkligheten mellan 13,5 och 14V) men däremot utsignalen har jag förstått att det skiljer en hel del. Det finns både NO och NC och dessutom finns det såna som är helt passiva (som helt enkelt bara jordar utsignalen när en tand på triggerhjulet befinner sig inom givarens avkänningsområde och som är öppen när tanden inte är det.
Hittar man den senare så måste man ju ha lite elektronik för att få ut ett pulståg som ligger mellan 0 och 5V. Alltså ett motstånd för att inte skapa strömrusning genom givaren när den jordar ner och sedan en spänningsregulator för att få ner 12V-pulståget till 5V. Klarar en sådan spänningsregulator av att arbeta i uppåt 200Hz eller är den designad för att ligga på konstant spänning?

Sen var det det här med triggerskivan.
Ska man ha magneter på den eller räcker det med att tänderna är i stål?
Är det olika typer av givare beroende på om den ska känna av en magnet eller bara en stålpigg? Eller är det samma typ av givare det är bara det att man måste placera givaren betydligt närmare triggerskivan om inte tänderna är magnetiska?
Om det är i det senare fallet så kan det kanske vara lite riskabelt med en triggerskiva utan magneter om man måste placera den mindre än en halv millimeter ifrån om det rör på sig mycket när man kör. Nackdelen med att ha en triggerskiva med fastlimmade magneter på är ju å andra sidan att de kan lossna.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
22 mars 2014 · 126 Inlägg

Min spontana tanke vad beträffar givaren är att det i givaren sitter en magnet som känner av ifall stålkuggarna är "nära" eller inte, men detta är ingenting jag kan bekräfta på rak arm. Kanske kan du testa att använda en ABS-givare från exempelvis en 850 till ändamålet?

Vad gäller utspänningen så kan jag inte svara på huruvuda din givare levererar 12V eller 5V ut, men detta bör vara angivet på givaren. Kanske kan man få lite nyttig info om man tittar på bränslenivågivare som i sin tur också matas med 12V men levererar 0-5V.

Ingen expert på området men kul projekt, alltid skoj att se egna lösningar smile

EPG Kärnkraftstomte
22 mars 2014 · 766 Inlägg

Givaren jag har idag matas med 12V men utsignalen pendlar mellan 0 och 5V beroende på om den är hög eller låg. Dock så anser jag att den befintliga lösningen suger så därför vill jag byta ut den. Jag vet att det finns ABS-givare men på dessa så brukar inte avståndet vara justerbart så därför är såna givare mindre intressanta.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
JonasHalt
24 mars 2014 · 699 Inlägg

Det räcker om triggerskivan är i metall, det är ju så på ett svänghjul till en bil tex.. Du kanske kan använda en sådan givare? Har för mig att det är 5V på givaren till min 850 motor men kan ha fel...

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
EPG Kärnkraftstomte
25 mars 2014 · 766 Inlägg

I nån metall som är magnetisk i så fall.
Enligt snubbarna på elektronikforumet så rör det sig om olika givare beroende på triggerskiva. Sitter det inte magneter i tänderna så sitter det en i givaren.

Aja, jag har i alla fall ritat upp en ny modell av hastighetsmätarhjul (med magneter) att sätta på drivknuten nu. Ska bara sätta ut mått och sen lämna ritningen till Maskinteknik så är det strax klart.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang