Volvo V40 registreringsbesiktning (Trimmad)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2014 · 13 741 Inlägg

torpis skrev:

Busgrabb skrev:

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Det här var otroligt korkat skrivet.

Alla bilar från ca 1998 är helfordonsgodkända och får typ ej ändras något.
Det handlar ju om en affärsverksamhet, klart man säljer något som folk vill ha även om inte det får brukas på en nyare bil på vägen.

Samma sak med dumpventilen han har under huven och luftfiltret med för den delen. Bilen har ett utomordentligt fungerande luftssytem monterat vid leverans och att byta ut det till delar som fungerar sämre och är olagliga är ju skojeri.

så onödiga grejer att torska på dessutom.

eftersom dom som sagt bara sänker effekten.
hade bara allt varit nära orginal hade dom inte tjafsat så mycket..

dom mesta man läser om torskar just på att dom kör öppna filtret och dumpskiten..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
28 februari 2014 ·

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Nu har jag missat nåt. vem har sagt att det INTE går att regga ditt fordon som Ombyggt Fordon ?

du behöver byta hela bromssystemet, motor & växellåda (ungefär)

Ang effekten så är inte SFRO´s regler huggna is ten alls, so vissa förståsigpåare säger.
Du kan ha en grovt uträknad effekt pånärmare 300hk i din bil när den reggas.

Ditt helfordonsgodkännande försvinner i papprena på bilen = friare att trimma/bygga om

du får ha "valfria" fälgar

  Dock kostar det ju en slant tyvärr.

Senast redigerat av KHRacing (28 februari 2014)

torpis Forummoderator
28 februari 2014 · 10 572 Inlägg

KHRacing skrev:

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Nu har jag missat nåt. vem har sagt att det INTE går att regga ditt fordon som Ombyggt Fordon ?

du behöver byta hela bromssystemet, motor & växellåda (ungefär)

Ang effekten så är inte SFRO´s regler huggna is ten alls, so vissa förståsigpåare säger.
Du kan ha en grovt uträknad effekt pånärmare 300hk i din bil när den reggas.

Ditt helfordonsgodkännande försvinner i papprena på bilen = friare att trimma/bygga om

du får ha "valfria" fälgar

  Dock kostar det ju en slant tyvärr.

Den stora frågan är om det räcker att byta motor och bromsar inom samma familj. Säg att man köper en S40 1.6sugis och uppgraderar till turbons motor, växellåda och bromsar, är man hemma då?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2014 · 13 741 Inlägg

torpis skrev:

KHRacing skrev:

EriX_ skrev:
okej då blir det att sälja den i reservdelar då om det inte ens går att regga den som ombyggt fordon.
och får man inte ens ha kjolpaket på en bil så tycker jag det är jävligt dumt att ens sälja de till dessa bilar.

men om vi säger dom så du har en S40 som är trimmad till 450hk om jag med mina ca 250 hk inte får igenom min hur fick du igenom din?

Nu har jag missat nåt. vem har sagt att det INTE går att regga ditt fordon som Ombyggt Fordon ?

du behöver byta hela bromssystemet, motor & växellåda (ungefär)

Ang effekten så är inte SFRO´s regler huggna is ten alls, so vissa förståsigpåare säger.
Du kan ha en grovt uträknad effekt pånärmare 300hk i din bil när den reggas.

Ditt helfordonsgodkännande försvinner i papprena på bilen = friare att trimma/bygga om

du får ha "valfria" fälgar

  Dock kostar det ju en slant tyvärr.

Den stora frågan är om det räcker att byta motor och bromsar inom samma familj. Säg att man köper en S40 1.6sugis och uppgraderar till turbons motor, växellåda och bromsar, är man hemma då?

måste vara skillnad skiljer bromsarna och lådan mellan turbon och sugisen?  att utgå från gdi kanske är bättre isånt fall.    går att göra som polarn montera bakaxel från evon smile ett fäste bara som skiljer löser man bara 4wd så är man rätt nära ett okej som ombyggt fordon smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
28 februari 2014 ·

torpis skrev:
Den stora frågan är om det räcker att byta motor och bromsar inom samma familj. Säg att man köper en S40 1.6sugis och uppgraderar till turbons motor, växellåda och bromsar, är man hemma då?

Japp. det räcker smile Sålänge allt går att bevisa med motornummer & kvitton..  dock finns det visst en oskriven lag som SFRO kräver (enligt en vän) att man bara får ha kvitton från företag.. alltså ett kvitto på en T4-motor inköpt på blocket räcker inte - MYSKO.. ännu ett sätt att döda eftermarknaden

EriX_
28 februari 2014 · 176 Inlägg

Jag gillar verkligen att det blev så stor sak av min lilla fråga vad som man kunde göra själv har jag kommit underfund med att jag inte tänker göra något smile bilen skrotas så slipper jag hålla på och lägga massa pengar på nya original delar och Reg besiktning big_smile

det är väl bara att ta bussen xD är det någon som är sugen på att köpa den innan månadens slut så säljs den ju förstås men blir den inte det så blir det skrot av den smile så tack för allas intresse i tråden smile

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
djukk34
28 februari 2014 · 309 Inlägg

EriX_ skrev:
Jag gillar verkligen att det blev så stor sak av min lilla fråga vad som man kunde göra själv har jag kommit underfund med att jag inte tänker göra något smile bilen skrotas så slipper jag hålla på och lägga massa pengar på nya original delar och Reg besiktning big_smile

det är väl bara att ta bussen xD är det någon som är sugen på att köpa den innan månadens slut så säljs den ju förstås men blir den inte det så blir det skrot av den smile så tack för allas intresse i tråden smile

Vad vill du ha för den ?

EriX_
28 februari 2014 · 176 Inlägg

tänkte slänga ut den för bud på blocket nu i början på mars så får man se vem som budar mest tänker inte säger något pris men köpte den i augusti förra året för 17 500kr så sen får dom som vill ge mej ett bud skicka det i pm om dom är sugna så behöver inte ta det i tråden då detta är en auktions tråd xD

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Krucial VW-driver
1 mars 2014 · 291 Inlägg

rcy skrev:
Måste ju finnas någon i din närhet som har en liknande bil som din som du kan lånbyta avgassystem med en vecka?

Så gör man alltid häromkring, har man något man vet att besiktningen inte gillar så lånar man original medans man besiktar och byter sedan tillbaks. Vet inte hur många gånger jag lånat ut min front till tonåringarna som gillar att åka med toktonade framlyktor. smile

Uppmanar du inte lite till brott där? Blåsa besiktningsorganen, men ändå kommer åka dit om snuten stannar dig?

Det är dumt att göra så, naivt rent ut sagt. Gör om, gör rätt! Permanent!

Sedan förstår jag inte vad som ältas här. En bil som är modifierad är inget hot mot en godkänd besiktning. I praktiken får man ändra på en bil ganska grovt. Hur ska annars alla utställningsbilar kunna klara sin besiktning? Det finns ju allt från extremstylade till vråltrimmade, långtifrån originaleffekt och utförande som det nästan kan gå. Besiktningsorganen har inga problem med det. Inte när det gäller att åka dit på att den är för omgjord.

Busgrabb Rejsa ?
1 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Krucial skrev:

rcy skrev:
Måste ju finnas någon i din närhet som har en liknande bil som din som du kan lånbyta avgassystem med en vecka?

Så gör man alltid häromkring, har man något man vet att besiktningen inte gillar så lånar man original medans man besiktar och byter sedan tillbaks. Vet inte hur många gånger jag lånat ut min front till tonåringarna som gillar att åka med toktonade framlyktor. smile

Uppmanar du inte lite till brott där? Blåsa besiktningsorganen, men ändå kommer åka dit om snuten stannar dig?

Det är dumt att göra så, naivt rent ut sagt. Gör om, gör rätt! Permanent!

Sedan förstår jag inte vad som ältas här. En bil som är modifierad är inget hot mot en godkänd besiktning. I praktiken får man ändra på en bil ganska grovt. Hur ska annars alla utställningsbilar kunna klara sin besiktning? Det finns ju allt från extremstylade till vråltrimmade, långtifrån originaleffekt och utförande som det nästan kan gå. Besiktningsorganen har inga problem med det. Inte när det gäller att åka dit på att den är för omgjord.

Men där har du ju fel, är det en helbilsgodkänd bil så får du inte ändra något från fabrikantens ursprung.
Sen att det finns besiktningsfolk som släpper igenom bilar ibland för att dom inte är så petiga är en annan sak.
En hel del extrema utställningsbilar är nog inte heller besiktigade i det utförandet som dom är på mässor mm.

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
1 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Det är inte ett brott att låna delar till besiktning.  Som Busgrabb säger så är utställningsbilarna inte besiktigade och är dem det så är den besiktningen inte giltig. Bara för bilen är besiktigad så är den inte godkänd om den har brister.

En bil som är nyare än sent 90-tal är helbilsgodkäns och då får egentligen inte byta ut någonting på den. Du skall ha kvar originallluften i däcken och originalbensinen i tanken, om man läser lagen.

Så en Volvo lagad med delar från mekonomen var inte laglig...   vilket föranledde diskussioner om konkuransen...  så nu skyltar ju alla eftermarknadsbutiker att de säljer originaldelar, vilket de inte är, men de uppfyller eller är bättre än original.  Så vips är mekonomens delar lagliga.

Jag monterade biltemas hjullager på min V70, det höll i 600mil sen glappade hjulet 2cm!!! jag monterade biltemas handbromsbackar på samma V70 och handbromsen tog INGENTING. Inte dåligt eller lite, utan INGENTING.

Så jag förstår diskussionen, vissa saker är ju rent livsfarliga.

Vissa har säkert läst den klistrade tråden om dumpventiler...
"Ett tufft pysljud kan bli en dyrköpt läxa om bilen hamnar i diket för att man inte märkte att motorn stannat när man skall gå av E4:an i 120km/h."  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Krucial VW-driver
1 mars 2014 · 291 Inlägg

Busgrabb skrev:

Krucial skrev:

rcy skrev:
Måste ju finnas någon i din närhet som har en liknande bil som din som du kan lånbyta avgassystem med en vecka?

Så gör man alltid häromkring, har man något man vet att besiktningen inte gillar så lånar man original medans man besiktar och byter sedan tillbaks. Vet inte hur många gånger jag lånat ut min front till tonåringarna som gillar att åka med toktonade framlyktor. smile

Uppmanar du inte lite till brott där? Blåsa besiktningsorganen, men ändå kommer åka dit om snuten stannar dig?

Det är dumt att göra så, naivt rent ut sagt. Gör om, gör rätt! Permanent!

Sedan förstår jag inte vad som ältas här. En bil som är modifierad är inget hot mot en godkänd besiktning. I praktiken får man ändra på en bil ganska grovt. Hur ska annars alla utställningsbilar kunna klara sin besiktning? Det finns ju allt från extremstylade till vråltrimmade, långtifrån originaleffekt och utförande som det nästan kan gå. Besiktningsorganen har inga problem med det. Inte när det gäller att åka dit på att den är för omgjord.

Men där har du ju fel, är det en helbilsgodkänd bil så får du inte ändra något från fabrikantens ursprung.
Sen att det finns besiktningsfolk som släpper igenom bilar ibland för att dom inte är så petiga är en annan sak.
En hel del extrema utställningsbilar är nog inte heller besiktigade i det utförandet som dom är på mässor mm.

Hör nog till rariteterna det där om showbilarna. Tror nog de som ställer ut kör sina bilar dit besiktade och skattade. Tror du något annat är det ren lögn.

Som du skrev, helbilsgodkända bilar är ju inte alla bilar. Utan bilar från en nämnd årsmodell.

En fråga till: Hur kommer det sig då att bilar godkänns som är långtifrån original på typ alla besiktningsstationer runt om i landet (såvida dom inte har normala brister på säkerhetssystem och chassi, som en vanlig personbil)?

Är Opus, Besikta, Carspect och SBP mutade tro?

Din teori om originaldelar brister ju också. Då skulle det vara olagligt att SÄLJA bildelar som inte är original. Men vissa lagar övervakas inte och jag hoppas inte att ordningsmakten stoppar ALLA bilar för att kontrollera att dom inte har en tempsensor till kylvätskan som inte är original. En sjuk soppa det här.

Senast redigerat av Krucial (1 mars 2014)

Busgrabb Rejsa ?
1 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Krucial skrev:

Busgrabb skrev:

Krucial skrev:
Uppmanar du inte lite till brott där? Blåsa besiktningsorganen, men ändå kommer åka dit om snuten stannar dig?

Det är dumt att göra så, naivt rent ut sagt. Gör om, gör rätt! Permanent!

Sedan förstår jag inte vad som ältas här. En bil som är modifierad är inget hot mot en godkänd besiktning. I praktiken får man ändra på en bil ganska grovt. Hur ska annars alla utställningsbilar kunna klara sin besiktning? Det finns ju allt från extremstylade till vråltrimmade, långtifrån originaleffekt och utförande som det nästan kan gå. Besiktningsorganen har inga problem med det. Inte när det gäller att åka dit på att den är för omgjord.

Men där har du ju fel, är det en helbilsgodkänd bil så får du inte ändra något från fabrikantens ursprung.
Sen att det finns besiktningsfolk som släpper igenom bilar ibland för att dom inte är så petiga är en annan sak.
En hel del extrema utställningsbilar är nog inte heller besiktigade i det utförandet som dom är på mässor mm.

Hör nog till rariteterna det där om showbilarna. Tror nog de som ställer ut kör sina bilar dit besiktade och skattade. Tror du något annat är det ren lögn.

Som du skrev, helbilsgodkända bilar är ju inte alla bilar. Utan bilar från en nämnd årsmodell.

En fråga till: Hur kommer det sig då att bilar godkänns som är långtifrån original på typ alla besiktningsstationer runt om i landet (såvida dom inte har normala brister på säkerhetssystem och chassi, som en vanlig personbil)?

Är Opus, Besikta, Carspect och SBP mutade tro?

Din teori om originaldelar brister ju också. Då skulle det vara olagligt att SÄLJA bildelar som inte är original. Men vissa lagar övervakas inte och jag hoppas inte att ordningsmakten stoppar ALLA bilar för att kontrollera att dom inte har en tempsensor till kylvätskan som inte är original. En sjuk soppa det här.

Men som det redan nämnts så kan en bil passera bilprovningen utan att den är helt laglig för det.
Det kan vara helt avgörande vilken besiktningsman du får om din ombyggda och stylade bil går igenom och sedan bara för att den gjort det så betyder det inte att den är laglig.
Polisen som stannar dig för en flygande dagen efter kan anmärka på massor och skicka dig på regbesiktning.
Jag tycker själv det är helt upp efter väggarna med helfordonsgodkännandet och förespråkar verkligen inte det.

Senast redigerat av Busgrabb (2 mars 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
2 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Krucial skrev:

Busgrabb skrev:

Krucial skrev:

Uppmanar du inte lite till brott där? Blåsa besiktningsorganen, men ändå kommer åka dit om snuten stannar dig?

Det är dumt att göra så, naivt rent ut sagt. Gör om, gör rätt! Permanent!

Sedan förstår jag inte vad som ältas här. En bil som är modifierad är inget hot mot en godkänd besiktning. I praktiken får man ändra på en bil ganska grovt. Hur ska annars alla utställningsbilar kunna klara sin besiktning? Det finns ju allt från extremstylade till vråltrimmade, långtifrån originaleffekt och utförande som det nästan kan gå. Besiktningsorganen har inga problem med det. Inte när det gäller att åka dit på att den är för omgjord.

Men där har du ju fel, är det en helbilsgodkänd bil så får du inte ändra något från fabrikantens ursprung.
Sen att det finns besiktningsfolk som släpper igenom bilar ibland för att dom inte är så petiga är en annan sak.
En hel del extrema utställningsbilar är nog inte heller besiktigade i det utförandet som dom är på mässor mm.

Hör nog till rariteterna det där om showbilarna. Tror nog de som ställer ut kör sina bilar dit besiktade och skattade. Tror du något annat är det ren lögn.

Som du skrev, helbilsgodkända bilar är ju inte alla bilar. Utan bilar från en nämnd årsmodell.

En fråga till: Hur kommer det sig då att bilar godkänns som är långtifrån original på typ alla besiktningsstationer runt om i landet (såvida dom inte har normala brister på säkerhetssystem och chassi, som en vanlig personbil)?

Är Opus, Besikta, Carspect och SBP mutade tro?

Din teori om originaldelar brister ju också. Då skulle det vara olagligt att SÄLJA bildelar som inte är original. Men vissa lagar övervakas inte och jag hoppas inte att ordningsmakten stoppar ALLA bilar för att kontrollera att dom inte har en tempsensor till kylvätskan som inte är original. En sjuk soppa det här.

Man får sälja sex (jag fösöker hela tiden) men man får inte köpa sex.

Det är 110% rätt som busgrabb och jag säger att  eftermarknadsdelar är inte okej att montera - även om de säljs. Det är liksom bara att ta in och gilla läget, för det är så det är

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo-V40-T4
28 mars 2014 · 208 Inlägg

Så vad händer nu med denna bil ???
Ligger den på blocket så skicka en länk.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
EriX_
30 mars 2014 · 176 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:
Så vad händer nu med denna bil ???
Ligger den på blocket så skicka en länk.

Den ligger inte på blocket men den är till salu för 10k köpte den för 17,5k i höstas så helt klart värd 10K smile bara skicka pm om du är intresserad

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
torpis Forummoderator
31 mars 2014 · 10 572 Inlägg

EriX_ skrev:
så helt klart värd 10K smile

Det är ju en hel del att reda ut innan man kan använda bilen. Att mixtra med den svaga 2.0t motorn gör ju också att värdheten i bilen är ett frågetecken. Eftersom man inte riktigt vet vad som ändrats så är det svårt att ändra tillbaka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
31 mars 2014 · 10 278 Inlägg

torpis skrev:

EriX_ skrev:
så helt klart värd 10K smile

Det är ju en hel del att reda ut innan man kan använda bilen. Att mixtra med den svaga 2.0t motorn gör ju också att värdheten i bilen är ett frågetecken. Eftersom man inte riktigt vet vad som ändrats så är det svårt att ändra tillbaka.

Var inte ett av grundproblemen att motorn bytts ut mot en T4...? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
31 mars 2014 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

EriX_ skrev:
så helt klart värd 10K smile

Det är ju en hel del att reda ut innan man kan använda bilen. Att mixtra med den svaga 2.0t motorn gör ju också att värdheten i bilen är ett frågetecken. Eftersom man inte riktigt vet vad som ändrats så är det svårt att ändra tillbaka.

Var inte ett av grundproblemen att motorn bytts ut mot en T4...? smile

//Brådhis

Ok, då gör det problemet akut istället för kritiskt wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang