Ställa ljusbild projektorlins med xenon

xeno95
31 mars 2014 · 735 Inlägg

Hej!
Behöver justera halvljusets på bilen, men jag hittar så mycket olika anvisningar på internet!

Hur ska man mäta? Har läst saker som att tex. avståndet mellan linserna i fram på bilen ska vara lika stort på väggen framför..
Har som sagt projektorlinser med 35w xenon

Tacksam för svar smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
MammDiin
31 mars 2014 · 2 019 Inlägg

Ja de ska lysa rakt fram så om du ställer bilen rakt mot väggen så ska avståndet mellan projektorerna och upphöjningen i ljusbilden vara lika långt ifrån varandra.

Höjden är lite svårare om du inte har en jämn plan att stå på. Om inte så går det alltid att ställa dem ungefär vad man tror och sen köra lite och se om man ser var ljusbilden slutar på vägen. Ser du inte var ljusbilden slutar så ställ ner dem tills du ser det. Och lyser de för kort så ställer man såklart upp dem. Och har du manuell nivåjustering av strålkastarna så ha dem i högsta läget när du ställer in dem.
Om de lyser rakt fram kan man även se rätt så bra när man kör.

xeno95
31 mars 2014 · 735 Inlägg

MammDiin skrev:
Ja de ska lysa rakt fram så om du ställer bilen rakt mot väggen så ska avståndet mellan projektorerna och upphöjningen i ljusbilden vara lika långt ifrån varandra.

Höjden är lite svårare om du inte har en jämn plan att stå på. Om inte så går det alltid att ställa dem ungefär vad man tror och sen köra lite och se om man ser var ljusbilden slutar på vägen. Ser du inte var ljusbilden slutar så ställ ner dem tills du ser det. Och lyser de för kort så ställer man såklart upp dem. Och har du manuell nivåjustering av strålkastarna så ha dem i högsta läget när du ställer in dem.
Om de lyser rakt fram kan man även se rätt så bra när man kör.

Hur långt ifrån väggen ska man stå?

Volvo S70 "Greyline" (1999)
MammDiin
31 mars 2014 · 2 019 Inlägg

xeno95 skrev:

MammDiin skrev:
Ja de ska lysa rakt fram så om du ställer bilen rakt mot väggen så ska avståndet mellan projektorerna och upphöjningen i ljusbilden vara lika långt ifrån varandra.

Höjden är lite svårare om du inte har en jämn plan att stå på. Om inte så går det alltid att ställa dem ungefär vad man tror och sen köra lite och se om man ser var ljusbilden slutar på vägen. Ser du inte var ljusbilden slutar så ställ ner dem tills du ser det. Och lyser de för kort så ställer man såklart upp dem. Och har du manuell nivåjustering av strålkastarna så ha dem i högsta läget när du ställer in dem.
Om de lyser rakt fram kan man även se rätt så bra när man kör.

Hur långt ifrån väggen ska man stå?

Desto längre bort desto mera exakt får du, men 5 meter så borde du få helt bra inställt.

it_mutt Avstängd
1 april 2014 · 10 388 Inlägg

Ja jag har ju postat svaret på gorg flera gånger för höjdjusteringen, men visst, en gång till skadar väl inte;

Leta upp en vägg med plan mark framför, minimum med 5m plan mark framför.

Sen finns det två möjligheter, det mest noggranna först;

Mät från marken upp till mitten på ljuskällan, i detta fall linsen. För sakens skull säger vi att det är 60cm.

"_"-delen av "_/" på ljusbilden ska vara 1% lägre. Alltså, på 5m avstånd (mot väggen) ska "_"-delen av "_/" vara 55cm från marken. På 10m avstånd ska alltså då följaktligen "_"-delen ha sjunkigt 10cm, och vara 50cm från marken. Och så vidare.

Alternativ två, är att köra bilen intill väggen (så nära det bara går att komma), märka upp "_"-delen på väggen, backa 5m, och då ska "_"-delen vara, just det, 5cm lägre.

Detta fungerar alldeles ypperligt under förutsättning att man mäter ordentligt (ja och att marken är jämn).

Och ja, då detta handlar om, verkar det som, xenonkonvertering, så hade jag iaf haft en sänkning på 1.2%-1.3% istället. Det ger ju då 6cm sänkning på 5m resp. 6,5cm sänkning på 5m

- - - Edit - - -

Detta under förutsättning att det ska vara 1% sänkning. Vilket är det absolut vanligaste. Finns en del undantag, vet att bland annat äldre Clio (Clio I) har 0.8%

Senast redigerat av it_mutt (1 april 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xeno95
1 april 2014 · 735 Inlägg

it_mutt skrev:
Ja jag har ju postat svaret på gorg flera gånger för höjdjusteringen, men visst, en gång till skadar väl inte;

Leta upp en vägg med plan mark framför, minimum med 5m plan mark framför.

Sen finns det två möjligheter, det mest noggranna först;

Mät från marken upp till mitten på ljuskällan, i detta fall linsen. För sakens skull säger vi att det är 60cm.

"_"-delen av "_/" på ljusbilden ska vara 1% lägre. Alltså, på 5m avstånd (mot väggen) ska "_"-delen av "_/" vara 55cm från marken. På 10m avstånd ska alltså då följaktligen "_"-delen ha sjunkigt 10cm, och vara 50cm från marken. Och så vidare.

Alternativ två, är att köra bilen intill väggen (så nära det bara går att komma), märka upp "_"-delen på väggen, backa 5m, och då ska "_"-delen vara, just det, 5cm lägre.

Detta fungerar alldeles ypperligt under förutsättning att man mäter ordentligt (ja och att marken är jämn).

Och ja, då detta handlar om, verkar det som, xenonkonvertering, så hade jag iaf haft en sänkning på 1.2%-1.3% istället. Det ger ju då 6cm sänkning på 5m resp. 6,5cm sänkning på 5m

- - - Edit - - -

Detta under förutsättning att det ska vara 1% sänkning. Vilket är det absolut vanligaste. Finns en del undantag, vet att bland annat äldre Clio (Clio I) har 0.8%

Hittade inte vart du postat det, men stort tack!! smile

Senast redigerat av xeno95 (1 april 2014)

Volvo S70 "Greyline" (1999)
it_mutt Avstängd
1 april 2014 · 10 388 Inlägg

xeno95 skrev:

it_mutt skrev:
Ja jag har ju postat svaret på gorg flera gånger för höjdjusteringen, men visst, en gång till skadar väl inte;

Leta upp en vägg med plan mark framför, minimum med 5m plan mark framför.

Sen finns det två möjligheter, det mest noggranna först;

Mät från marken upp till mitten på ljuskällan, i detta fall linsen. För sakens skull säger vi att det är 60cm.

"_"-delen av "_/" på ljusbilden ska vara 1% lägre. Alltså, på 5m avstånd (mot väggen) ska "_"-delen av "_/" vara 55cm från marken. På 10m avstånd ska alltså då följaktligen "_"-delen ha sjunkigt 10cm, och vara 50cm från marken. Och så vidare.

Alternativ två, är att köra bilen intill väggen (så nära det bara går att komma), märka upp "_"-delen på väggen, backa 5m, och då ska "_"-delen vara, just det, 5cm lägre.

Detta fungerar alldeles ypperligt under förutsättning att man mäter ordentligt (ja och att marken är jämn).

Och ja, då detta handlar om, verkar det som, xenonkonvertering, så hade jag iaf haft en sänkning på 1.2%-1.3% istället. Det ger ju då 6cm sänkning på 5m resp. 6,5cm sänkning på 5m

- - - Edit - - -

Detta under förutsättning att det ska vara 1% sänkning. Vilket är det absolut vanligaste. Finns en del undantag, vet att bland annat äldre Clio (Clio I) har 0.8%

Hittade inte vart du postat det, men stort tack!! smile

Det vet jag inte ens själv, bara att jag gjort det tongue

Men som sagt, mät både en och två gånger. Tänk på att avståndet (på ex.vis 5m) är mellan vägg och ljuskälla. Lätt hänt att man mäter till kofångaren osv osv.

Gjort så på ett tiotal bilar, och så länge man är noga med mätandet så blir det bra. Har då gjort detta i samband med besiktning, och alla har gått igenom. Även haft ett par som det gjorts pga "ljus inställning för låg" och liknande, så, det funkar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang