Byta försäkring mitt i en period!

Niklas1987 NO
12 juni 2013 · 2 182 Inlägg

tobzter skrev:

tjallesale skrev:

Niklas1987 skrev:

Som sagt bara att säga upp, behöver inte ens ange orsak. Gjort så flera gånger ibland fixar till o med det nya fb det smile

Nej det går inte säga upp innan förfallodatumet enligt mitt nuvarande och det nya jag tänkt välja.

Har fått samma svar ja med

Va har ni för bolag så man inte råkar välja dem wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
davidklang
12 juni 2013 · 908 Inlägg

"sälj" bilen till din mamma eller ngn du känner i en vecka sen köp tillbaka den o teckna ny försäkring smile

davidklang
29 juni 2013 · 908 Inlägg

"sälj" bilen till din mamma eller ngn du känner i en vecka sen köp tillbaka den o teckna ny försäkring smile

KHRacing
30 juni 2013 ·

Varför skriva över öht ?

ställ av på en fredag & ställ på förljande måndag !

Pliind
1 april 2014 · 194 Inlägg

Har provat detta utan resultat! sad

Ställt av bil
Ringt fb1: Hej, jag vill ej ha garageförsäkring.
Ringt fb2: Hej, jag vill teckna försäkring
Låter det gå 2 kompletta dygn innan jag ställer på bilen. (fredags)

Kollar FB1's hemsida frenetiskt efter fredagen, ser inte att min bil har dykt upp där.. idag dyker bilfan upp på deras hemsida igen, alltså har dom inte släppt försäkringsbeviset? (vad fb2 sa iaf)

Nu SKA dom ha stängt ner min hemförsäkring också (löpt ut, jag har gratis från facket) och i samma veva tagit bort auto-giro.

Ställde av bilen i panik idag när jag såg att FB1 hade återupptagit försäkringen igen.

Ska jag ställa på ändå och skita i att betala ev avi:er från FB1 då? för dom har väl ingen rätt att återuppta auto-giro utan mitt godkännande.

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Marlboroman
1 april 2014 · 8 233 Inlägg

Pliind skrev:
Ställde av bilen i panik idag när jag såg att FB1 hade återupptagit försäkringen igen.

Ska jag ställa på ändå och skita i att betala ev avi:er från FB1 då? för dom har väl ingen rätt att återuppta auto-giro utan mitt godkännande.

När du ställde på bilen igen så gick försäkringen du hade hos FB1 igång per automatik. Och räkna med att autogirot gör det också om du inte sagt upp autogirot. Uppsägningen av autogirot görs väl dessutom hos banken för att förhindra FB1 från att dra från ditt konto. Du får räkna med att du är fast hos FB1 till kommande årsförfallodag. Vill man säga upp försäkringen så bör man dessutom höra av sig till försäkringsbolaget minst 30 dagar innan också för att vara på den säkra sidan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pliind
1 april 2014 · 194 Inlägg

Marlboroman skrev:

Pliind skrev:
Ställde av bilen i panik idag när jag såg att FB1 hade återupptagit försäkringen igen.

Ska jag ställa på ändå och skita i att betala ev avi:er från FB1 då? för dom har väl ingen rätt att återuppta auto-giro utan mitt godkännande.

När du ställde på bilen igen så gick försäkringen du hade hos FB1 igång per automatik. Och räkna med att autogirot gör det också om du inte sagt upp autogirot. Uppsägningen av autogirot görs väl dessutom hos banken för att förhindra FB1 från att dra från ditt konto. Du får räkna med att du är fast hos FB1 till kommande årsförfallodag. Vill man säga upp försäkringen så bör man dessutom höra av sig till försäkringsbolaget minst 30 dagar innan också för att vara på den säkra sidan.

Sa precis upp autogirot på min bank också. Autogirot ska vara uppsagt iom bilen sades upp först, sedan hemförsäkring och iom inga fler försäkringar så kunde jag lika gärna ta bort auto-giro, sagt och gjort av FB1 kille per telefon.

Så detta innebär att dom ej kan dra pengar från mig längre utan mitt medgivande, vilket bör leda till att skulle jag få en faktura så struntar jag helt enkelt i den då det enda som hotas med är att jag blir utan försäkring. Vilket jag har hos FB2.

Senast redigerat av Pliind (1 april 2014)

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Marlboroman
1 april 2014 · 8 233 Inlägg

Pliind skrev:
Så detta innebär att dom ej kan dra pengar från mig längre utan mitt medgivande, vilket bör leda till att skulle jag få en faktura så struntar jag helt enkelt i den då det enda som hotas med är att jag blir utan försäkring. Vilket jag har hos FB2.

Faktura kommer dem säkerligen att skicka, och den är det bara att betala och låtsas se glad ut. För betalas inte den så kommer det påminnelser och inkassokrav också. För har inte försäkringen sagt upp riktigt så har dem rätt att fakturera, och då är det bara för dig att betala.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pliind
1 april 2014 · 194 Inlägg

Marlboroman skrev:

Pliind skrev:
Så detta innebär att dom ej kan dra pengar från mig längre utan mitt medgivande, vilket bör leda till att skulle jag få en faktura så struntar jag helt enkelt i den då det enda som hotas med är att jag blir utan försäkring. Vilket jag har hos FB2.

Faktura kommer dem säkerligen att skicka, och den är det bara att betala och låtsas se glad ut. För betalas inte den så kommer det påminnelser och inkassokrav också. För har inte försäkringen sagt upp riktigt så har dem rätt att fakturera, och då är det bara för dig att betala.

Som jag har förstått det så går ej försäkringar till inkasso. Då du betalar för kommande månad så har du inte förbrukat något hos försäkringsbolaget. Lite snabba googlingar stödjer mitt resonemang.

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Slash Saabifierad
1 april 2014 · 2 026 Inlägg

Pliind skrev:

Marlboroman skrev:

Pliind skrev:
Så detta innebär att dom ej kan dra pengar från mig längre utan mitt medgivande, vilket bör leda till att skulle jag få en faktura så struntar jag helt enkelt i den då det enda som hotas med är att jag blir utan försäkring. Vilket jag har hos FB2.

Faktura kommer dem säkerligen att skicka, och den är det bara att betala och låtsas se glad ut. För betalas inte den så kommer det påminnelser och inkassokrav också. För har inte försäkringen sagt upp riktigt så har dem rätt att fakturera, och då är det bara för dig att betala.

Som jag har förstått det så går ej försäkringar till inkasso. Då du betalar för kommande månad så har du inte förbrukat något hos försäkringsbolaget. Lite snabba googlingar stödjer mitt resonemang.

Har du ställt av din bil och försäkringen avslutats samtidigt som du bytt bolag och de ger klartecken att den nu är försäkrad där ska du inte behöva betala för den gamla försäkringen, man kan inte ha samma försäkring hos 2 olika bolag. Vänta några dagar och se, ring sedan upp ditt gamla bolag och hör om de avslutat din försäkring.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Pliind
2 april 2014 · 194 Inlägg

Slash skrev:

Pliind skrev:

Marlboroman skrev:

Faktura kommer dem säkerligen att skicka, och den är det bara att betala och låtsas se glad ut. För betalas inte den så kommer det påminnelser och inkassokrav också. För har inte försäkringen sagt upp riktigt så har dem rätt att fakturera, och då är det bara för dig att betala.

Som jag har förstått det så går ej försäkringar till inkasso. Då du betalar för kommande månad så har du inte förbrukat något hos försäkringsbolaget. Lite snabba googlingar stödjer mitt resonemang.

Har du ställt av din bil och försäkringen avslutats samtidigt som du bytt bolag och de ger klartecken att den nu är försäkrad där ska du inte behöva betala för den gamla försäkringen, man kan inte ha samma försäkring hos 2 olika bolag. Vänta några dagar och se, ring sedan upp ditt gamla bolag och hör om de avslutat din försäkring.

Det var exakt det jag gjorde förra veckan, men FB1 sitter på mitt trafikförsäkringsbevis. Sålänge dom sitter på det utan att släppa det så kommer jag aldrig få igenom ett byte sad

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Pliind
2 april 2014 · 194 Inlägg

OK. LYSSNA NOGA NU. Detta är som gäller!

Dag1 Du ställer av bilen

Du ringer FB1, säger att bilen är avställd och att du vill byta försäkringsbolag pga (mitt fall pris) du ber dom då att AKTIVT ta bort Trafikförsäkringsbeviset. (Detta fungerade i mitt fall, gäller att prata med rätt person som är snäll nog att lösa det åt dig)

Ring FB2 Teckna försäkring.

Dag2: Ställ på!

Profit!

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang