Fråga till experter på bilbatteri...

johannajo
4 april 2014 · 11 Inlägg

Hej!

Jag beställde ett nytt bilbatteri som levererades i en kartong till mig. På lådan stod det "denna sida upp", trots det hade någon smart person tydligen trott att det betydde att etiketten skulle vara vänd mot Kina...

Kartongen var genomblöt av batterisyra och batteriet i princip helt tomt.

Givetvis har jag INTE använt, (läs anslutet) batteriet på något sätt, då det såklart skulle förstöra batteriet.

Till min fråga....

Ni som är experter på bilbatterier, kan batteriet tagit skada av att först bli aktiverat, genom att syra fylls på och sedan tömmas och vara utan syra eller vatten över huvudtaget, i ca 7 dagar? Ett batteri har ju alltid en del självurladdning också....

Leverantören menar att de ska skicka ny syra och det är "bara att fylla på igen" så är allt som det ska....Själv är jag väldigt skeptiskt till detta. I min hjärna blinkar det röda varningslampor och jag är orolig att detta kommer förkorta batteriets livslängd.....Ett batteri som aktiverats och sedan blivit torrlagt igen, tycker inte jag låter bra alls....

Är det någon som VET vad som gäller? Gissa har jag gjort....wink

Tacksam för hjälp!

Hälsningar Johanna tongue

jaka54
5 april 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Reklamera batteriet!
Köp aldrig "gamla" typen av batteri med lös syra!
Biltemas silver-kalcium är bra!

johannajo
5 april 2014 · 11 Inlägg

Ja, det känns såklart tryggast, men det är som sagt skickat och därför bökigt att sända tillbaka, om det inte spelar någon roll. Frågan är om det gör det. Jag tror det, men vet ej.....

johannajo
5 april 2014 · 11 Inlägg

Sen är detta ett specialbatteri, som inte finns hos biltema. Annars hade jag aldrig beställt per postorder. Men iom att det är så speciellt, är det 3ggr dyrare att beställa det hos en lokal handlare....wink Har aldrig ens sett ett batteri i rätt storlek av nyare modell, utan endast gamla hederliga typen.

Drönirettab
5 april 2014 · 21 761 Inlägg

Får man fråga vad det är för batteri, eftersom det är så speciellt?

Sedan är jag lite nyfiken på varför just detta batteri passar och inte andra batterier. smile

johannajo
7 april 2014 · 11 Inlägg

Klart man får fråga det, men det är ju inte relevant i min fråga!

Men svaret på din fråga är, för att det har speciella mått. De batteri som "brukar ingå" i tillverkares standardserier är 5-18mm för höga, beroende på tillverkare.

Batteriet i fråga är således väldigt speciella mått.

Pistvakt
7 april 2014 · 1 Inlägg

Utan syra/vatten i batteriet så har bly plattorna oxiderat. Med andra ord så går det att använda batteriet men det har då blivit i bättre begagnat skick.
Det går att avsulfatisera det med en konstant laddare som är ställbar i volt och ampere matning men kommer inte bli i nyskick. Be om o få ett nytt batteri istället

Senast redigerat av Pistvakt (7 april 2014)

Drönirettab
7 april 2014 · 21 761 Inlägg

johannajo skrev:
Klart man får fråga det, men det är ju inte relevant i min fråga!

Men svaret på din fråga är, för att det har speciella mått. De batteri som "brukar ingå" i tillverkares standardserier är 5-18mm för höga, beroende på tillverkare.

Batteriet i fråga är således väldigt speciella mått.

Okej. Frågan var väl kanske inte helt relevant, men jag tänkte att det kanske gick att hitta ett batteri i rätt storlek utan att det skulle kosta en massa extra.

Jag håller med Pistvakt om att cellplattorna börjar oxidera och då brukar det bli permanenta skador, till skillnad från lätt sulfaterade plattor som går att avsulfatera ganska bra. När det gäller oxidering av cellplattorna så brukar man säga att den del av plattorna som sticker upp ovanför syran mer eller mindre "dör", dvs går inte att få tillbaka igen.

Jag är dock osäker på hur pass lång tid det tar innan plattorna blir riktigt oxiderade. smile

Får man ställa ytterligare en fråga om vilken bil det gäller?

Senast redigerat av Drönirettab (7 april 2014)

johannajo
7 april 2014 · 11 Inlägg

Tack för era svar! Det var vad jag gissade, men jag gissade bara....wink

Det sitter inte i någon bil, det sitter i en Schweizer helikopter.

Nu ska jag reklamera!!!!

Drönirettab
7 april 2014 · 21 761 Inlägg

Fast om batteriet ska sitta i en helikopter så bör det väl tåla att lutas ordentligt, alternativt vara upp-och-ned. Då kan jag tycka att det batteri du beställde är helt fel typ eftersom syran kunde läcka ut. smile

turbo98
7 april 2014 · 1 362 Inlägg

Drönirettab skrev:
Fast om batteriet ska sitta i en helikopter så bör det väl tåla att lutas ordentligt, alternativt vara upp-och-ned. Då kan jag tycka att det batteri du beställde är helt fel typ eftersom syran kunde läcka ut. smile

hahaha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang