Söker ingående info om "lack prep" och lackering av bil!

volvo_142_traktor
6 april 2014 · 13 Inlägg

Hej!

jag har gjort mycket åt min 142 och nu börjar det närma sig körkortet (och kanske en annan 142 vem vet?) och försäljning av den en gång ganska sargade traktorn. det jag vill göra nu innan försäljning är att få bort allt spackel som är kvar, se över rosten och svetsa i ny plåt där det behövs och sen göra den plåtren och lacka!

jag har inte tillgång till varken garage, hightech utrustning eller kunskapen om att lacka en bil. det som kommer att gälla är att byta ut den rollade färgen till en annan rollad färg! jag vet att detta är som den värsta synden på jorden men jag känner att jag inte kommer kunna klara av att göra ett tillräckligt bra underarbete och sen kunna få nån att lacka den eftersom jag inte har några grejer för de, och jag vill verkligen inte lägga ner dom pengarna på en sliten traktor som ska säljas.

men med det sagt så ska ni vara övertygade om att jag kommer inte göra nå task jobb inte, jag kommer göra mitt allra bästa för att göra det bra. (för ni får säga vad ni vill de går att få rollad lack bra om man kan!)

det jag vill veta är en enkel lista i punktform hur man går tillväga från nerslipning till spackel, grunda, rostskydda, lackering, våtsandning och antal lager samt lite material info, vad jag behöver m.m.

jag kommer att välja en halvblank/halvmatt svart (har fått tips om bra färg,) tänkte rolla med skumgummiroller då det verkar populärt och jag tycker den är bra, jag har köpt hem 240,400,800,1200 våtslipningspapper (behöver hjälp här, hur går jag tillväga och när är det dags att gå upp på finare papper?)

* vad behöver jag för grundfärg? vart köper jag bra grundfärg?
* förklara slipgrund och rostskydd behöver jag båda och vart får jag tag på det?
* våtslipnings kurs för nybörjare (inte en massa svåra ord det hjälper mig inte ett skit om jag inte förstår innebörden)
* behandling av färg, tunna ut m.m.?
* slipa ner till plåt, spackling, slipa spackel,

många frågor men gör ert bästa för att svara så seriöst och mycket som möjligt!

Mack Forum- och sitemoderator
7 april 2014 · 26 113 Inlägg

Och du tror innerst inne att du är den förste som ställer frågan här på forumet, om hur man rollar en bil och vad som behövs för detta..?
Mm..okej.

Jag sökte lite åt dig..varsågod:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277966

och..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=178292

och..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=71258

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
SimonT Egen
7 april 2014 · 277 Inlägg

Jag har själv rollat några bilar men de har vatt såna som bara ska skrotas när ja e klar ungefär...

De blir inte bra, de kan bli men tyvärr, inget illa menat nu, eller personligt heller för den delen, men ja tror inte du kan få de så bra. Men visst, gör ditt bästa nu så hoppas vi de blir någorlunda.
Vet du förresten, det viktigaste är att Du blir nöjd med resultatet!


Slipa ner all rost med vinkelslip eller 40/60papper spackla upp det,  standardspackel biltema.
och slipa det jämnt, mindre porer och sånt spelar ingen större roll för färgen kommer bli tjock och ta det mesta.

Slipa hela bilen med 240 eller 320 papper, du behöver knappt finare när du rollar

Maskera det som inte ska målas sen är se bara fram med skumgummirollern och svabba på färgen.
1 eller 2 lager beroende på hur bra de täcker
du behöver nog ingen förtunning

Senast redigerat av SimonT (7 april 2014)

Brådhis * Voff voff *
7 april 2014 · 10 244 Inlägg

Varför inte köra Plastidip? Lär ju bli bättre resultat än rollat iaf... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
7 april 2014 · 2 152 Inlägg

Jag skulle också föreslå Plasti Dip, se bara till att ha en jämn grundyta. smile

volvo_142_traktor
7 april 2014 · 13 Inlägg

mack: förstår att ni som fått svarat samma svar till alla som inte orkar söka tröttnar på det men jag har gjort mitt bästa med att söka och tänkte ta den här tråden som alternativ info så man kan göra en bra sammanställning. tack för länkarna det uppskattas! smile

simonT: förstår dig till fullo och nej för en färsking som mig så kommer resultatet bli halvdant antagligen, men som sagt jag ska göra mitt bästa!

tack för den listan, det uppskattas! vad rekommenderas för papper när man slipar spackel? hur grovt är lagom och ska man gå på finare sista slipningen? kommer jag behöva nån förseglare av något slag eller är det överkurs och inte relevant vid den här sortens lackering. jag tänker nog i första hand på en förseglare innan lack som "stänger" porer i spackel bl.a.

brådhis och mew: har hört talas om plasti dip och sett hur det blir och jag tycker det är skit häftigt men visst finns de dom som "dippar" hela bilar men hur mycket jobb, tid och hur mycket dyrare blir det egentligen??

Mew
7 april 2014 · 2 152 Inlägg

volvo_142_traktor skrev:
mack: förstår att ni som fått svarat samma svar till alla som inte orkar söka tröttnar på det men jag har gjort mitt bästa med att söka och tänkte ta den här tråden som alternativ info så man kan göra en bra sammanställning. tack för länkarna det uppskattas! smile

simonT: förstår dig till fullo och nej för en färsking som mig så kommer resultatet bli halvdant antagligen, men som sagt jag ska göra mitt bästa!

tack för den listan, det uppskattas! vad rekommenderas för papper när man slipar spackel? hur grovt är lagom och ska man gå på finare sista slipningen? kommer jag behöva nån förseglare av något slag eller är det överkurs och inte relevant vid den här sortens lackering. jag tänker nog i första hand på en förseglare innan lack som "stänger" porer i spackel bl.a.

brådhis och mew: har hört talas om plasti dip och sett hur det blir och jag tycker det är skit häftigt men visst finns de dom som "dippar" hela bilar men hur mycket jobb, tid och hur mycket dyrare blir det egentligen??

Plasti Dip är betydligt enklare, billigare och snabbare än en "riktig" lack! tongue Färg kan du köpa från exempelvis www.mattsvart.se, och det finns gott om guider på youtube. Se bara till att du har slipat ner och grundlackat ev rostangrepp innan, sånt syns fortfarande igenom. smile

volvo_142_traktor
8 april 2014 · 13 Inlägg

okej tack för tipset! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang