Registrering med utbytt motor volvo 740 turbo

XDaniel
7 april 2014 · 179 Inlägg

Tjena håller på med första bygget som ska reggas om.
Bilen som jag ska regga är en volvo 740 med E motorn (130hk)
och ska i med en B230ft(?) det är 165 hästarn iaf.

Men om man bara ökas 10% dvs om man skulle regga med ltt motorn så ökar man bara 6 hk, kan man bara byta wg på turbon och regga som en ltt motor?

Ock sen om man ska ha över 10% ökning så måste man byta stötdämpare fram och bak, är de som sitter på 945 Fulltryckare giltiga att använda om man ska i me motorn i en gl? vet att voolvo gick ut me några nummer på stötdämpare.

och slutligen kommer skatt/försäkring eller liknande bli högre om man skulle regga in den med en ftt istället för ltt?

Tacksam för svar, rätta mig gärna om jag tänker fel

// Danne

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.
Volvo 740 T5 "Deeren II" (1988)
Mercedes W114 Lang OM605 "Lang and Low" (1973)
Seth
7 april 2014 · 3 354 Inlägg

Då 740 serien är godkänd för upp till ca 230hk så är det bara att byta motor till en Ftt.
Bara massa onödigt krångel med att göra till Ltt och wg byte etc.
Skatten bör väl fortsätta vara baserad på vikten.
försäkringen kan öka men det är för mycket variabler för att kunna gissa sig till

Senast redigerat av Seth (7 april 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
XDaniel
7 april 2014 · 179 Inlägg

Seth skrev:
Då 740 serien är godkänd för upp till ca 230hk så är det bara att byta motor till en Ftt.
Bara massa onödigt krångel med att göra till Ltt och wg byte etc.
Skatten bör väl fortsätta vara baserad på vikten.
försäkringen kan öka men det är för mycket variabler för att kunna gissa sig till

Yess 238hk men om man ökar med mer än 10% så måste man ju byta stötdämpare fram och bak, och tänker inte köpa nya dämpare på volvo, men om man kan använda orginaldämparna från 940 turbo så är de nog lugnt smile

Kopierat från sfro:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
men vet inte vilka nummer som dom har orginal

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.
Mercedes W114 Lang OM605 "Lang and Low" (1973)
Volvo 740 T5 "Deeren II" (1988)
simlar
7 april 2014 · 5 523 Inlägg

Har inte du redan turbons stötdämpare och bromsar redan? Med tanke på att det är en GLE.
Eller är det bara GLT som har det original?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2014 · 13 729 Inlägg

det är bättre och smidigare att hinka i en B230FK  men detta måste så klart reggas endå.

bäst är att öka effekten på pappret så lite som möjligt
så slipper man dyrare försäkring helt i onödan

dock måste det vara en äkta g230Fk  går inte att trimma ner en B230Ft för då har du inga gällande avgasintyg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KHRacing
9 april 2014 ·

XDaniel skrev:
Tjena håller på med första bygget som ska reggas om.
Bilen som jag ska regga är en volvo 740 med E motorn (130hk)
och ska i med en B230ft(?) det är 165 hästarn iaf.

Men om man bara ökas 10% dvs om man skulle regga med ltt motorn så ökar man bara 6 hk, kan man bara byta wg på turbon och regga som en ltt motor?

Ock sen om man ska ha över 10% ökning så måste man byta stötdämpare fram och bak, är de som sitter på 945 Fulltryckare giltiga att använda om man ska i me motorn i en gl? vet att voolvo gick ut me några nummer på stötdämpare.

och slutligen kommer skatt/försäkring eller liknande bli högre om man skulle regga in den med en ftt istället för ltt?

Tacksam för svar, rätta mig gärna om jag tänker fel

// Danne

ska du regga som ombyggt fordon eller med motor bytt ?

totalt olika saker.. dets sista har inte SFRO ett dugg med att göra.

XDaniel
9 april 2014 · 179 Inlägg

KHRacing skrev:

XDaniel skrev:
Tjena håller på med första bygget som ska reggas om.
Bilen som jag ska regga är en volvo 740 med E motorn (130hk)
och ska i med en B230ft(?) det är 165 hästarn iaf.

Men om man bara ökas 10% dvs om man skulle regga med ltt motorn så ökar man bara 6 hk, kan man bara byta wg på turbon och regga som en ltt motor?

Ock sen om man ska ha över 10% ökning så måste man byta stötdämpare fram och bak, är de som sitter på 945 Fulltryckare giltiga att använda om man ska i me motorn i en gl? vet att voolvo gick ut me några nummer på stötdämpare.

och slutligen kommer skatt/försäkring eller liknande bli högre om man skulle regga in den med en ftt istället för ltt?

Tacksam för svar, rätta mig gärna om jag tänker fel

// Danne

ska du regga som ombyggt fordon eller med motor bytt ?

totalt olika saker.. dets sista har inte SFRO ett dugg med att göra.

De enda jag ska göra är byta motor, vad är de för regler och så om det?
trodde man behövde regga om då?

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.
Mercedes W114 Lang OM605 "Lang and Low" (1973)
Volvo 740 T5 "Deeren II" (1988)
KHRacing
9 april 2014 ·

Ja du måste regga om - men den reggningen har inget med SFRO att göra. -om det BARA är ett godkänt motorbyte

granadadr
9 april 2014 · 7 284 Inlägg

XDaniel skrev:

KHRacing skrev:

XDaniel skrev:
Tjena håller på med första bygget som ska reggas om.
Bilen som jag ska regga är en volvo 740 med E motorn (130hk)
och ska i med en B230ft(?) det är 165 hästarn iaf.

Men om man bara ökas 10% dvs om man skulle regga med ltt motorn så ökar man bara 6 hk, kan man bara byta wg på turbon och regga som en ltt motor?

Ock sen om man ska ha över 10% ökning så måste man byta stötdämpare fram och bak, är de som sitter på 945 Fulltryckare giltiga att använda om man ska i me motorn i en gl? vet att voolvo gick ut me några nummer på stötdämpare.

och slutligen kommer skatt/försäkring eller liknande bli högre om man skulle regga in den med en ftt istället för ltt?

Tacksam för svar, rätta mig gärna om jag tänker fel

// Danne

ska du regga som ombyggt fordon eller med motor bytt ?

totalt olika saker.. dets sista har inte SFRO ett dugg med att göra.

De enda jag ska göra är byta motor, vad är de för regler och så om det?
trodde man behövde regga om då?

du MÅSTE sfro bes den om du ska överstiga orginaleffekten mer än 10%  spelar ingen roll vad du har för bromsar,, de SKA BYTAS ut trots de är lika,
för att få regbes med en värre motor krävs det att den har 3 vägs kat om bilen är yngre än 75 årsmodell, man måste byta ut vxl bakaxel samt samtliga bromsar,,  annars godkänner ej sfro bygget,
men då får man istället ha 15kw/100kg bil, vilket blir knappa 300hk i en 740

Senast redigerat av granadadr (9 april 2014)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Nickeboii
9 april 2014 · 762 Inlägg

granadadr skrev:

XDaniel skrev:

KHRacing skrev:

ska du regga som ombyggt fordon eller med motor bytt ?

totalt olika saker.. dets sista har inte SFRO ett dugg med att göra.

De enda jag ska göra är byta motor, vad är de för regler och så om det?
trodde man behövde regga om då?

du MÅSTE sfro bes den om du ska överstiga orginaleffekten mer än 10%  spelar ingen roll vad du har för bromsar,, de SKA BYTAS ut trots de är lika,
för att få regbes med en värre motor krävs det att den har 3 vägs kat om bilen är yngre än 75 årsmodell, man måste byta ut vxl bakaxel samt samtliga bromsar,,  annars godkänner ej sfro bygget,
men då får man istället ha 15kw/100kg bil, vilket blir knappa 300hk i en 740

Är det inte så att om tillverkaren har angett en maxeffekt för bilmodellen så gäller väl den framför den generella regeln om 10% effektökning?

Om det du sägar är sant, granadadr, så skulle inte min bil ha gått att regga med utbytt motor, jag har en 242 1976 med 16V motor på ca 160 hk och då det satt en B20 på 82 hk från början så innebär det en ökning på ca 100%.

Detta är taget från SFRO:s hemsida. Så det är det som gäller om du inte ska ha mer än 175kW (234 hk). smile

Volvo 744, 745, 944, 945    175 DIN/310 Nm   
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507

Volvo 744, 745, 940, 960    175 DIN/328 Nm   
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507 + 1:ans växel ej över 2.95 i utväxling.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
granadadr
9 april 2014 · 7 284 Inlägg

nej,, om en 130 hk Volvo har just 130 hk,, så är det det som gäller,, allt står ju i papperna,,
bara för att endel 740 har 185 hk får man inte bara byta till en sådan motor, och tro att det är ok,
då MÅSTE den ha 3 vägs kat, du MÅSTE byta bromsar, och bakaxel, samt vxl, för att sfro ska godkänna den som ombyggt fordon,,

ett tips läs sfro byggarhandbok wink
bes mannen kanske hade en BRA dag wink för reglerna är ej sådana idag,,

när jag byggde min bil var reglerna oxå annorlunda, så som jag byggde den då hade den ALDRIG  blivigt godkänd idag

Senast redigerat av granadadr (9 april 2014)

Nickeboii
9 april 2014 · 762 Inlägg

granadadr skrev:
nej,, om en 130 hk Volvo har just 130 hk,, så är det det som gäller,, allt står ju i papperna,,
bara för att endel 740 har 185 hk får man inte bara byta till en sådan motor, och tro att det är ok,
då MÅSTE den ha 3 vägs kat, du MÅSTE byta bromsar, och bakaxel, samt vxl, för att sfro ska godkänna den som ombyggt fordon,,

ett tips läs sfro byggarhandbok wink
bes mannen kanske hade en BRA dag wink för reglerna är ej sådana idag,,

när jag byggde min bil var reglerna oxå annorlunda, så som jag byggde den då hade den ALDRIG  blivigt godkänd idag

Men om motorbytet är sådant att effekten är inom effektgränserna för vad tillverkaren har specat. plus att motorn tas som ett "paket" tillsammans med katalysator och lambda reglering mm. Så ska det bara vara en vanlig reg.besiktning som gäller. Detta gäller för bilar 1976-1992.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

"Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
"

Om man inte får ändra effekten mer än 10% från vad bilen hade original, varför har då  t.ex. Volvo specat. att man får ha 238 hk i en 740?

Ps. Min bil är bara reggad med utbytt motor och inte som ombyggt fordon. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2014 · 13 729 Inlägg

granadadr skrev:
nej,, om en 130 hk Volvo har just 130 hk,, så är det det som gäller,, allt står ju i papperna,,
bara för att endel 740 har 185 hk får man inte bara byta till en sådan motor, och tro att det är ok,
då MÅSTE den ha 3 vägs kat, du MÅSTE byta bromsar, och bakaxel, samt vxl, för att sfro ska godkänna den som ombyggt fordon,,

ett tips läs sfro byggarhandbok wink
bes mannen kanske hade en BRA dag wink för reglerna är ej sådana idag,,

när jag byggde min bil var reglerna oxå annorlunda, så som jag byggde den då hade den ALDRIG  blivigt godkänd idag

du har fel!

isånt fall skulle inte en enda 740 gå att regga med volvos 225hk t5 motor men endå rullar det mängder av dom..ingen är reggade som ombyggt fordon utan enbart reggade med utbytt motor

just pga volvo sagt att deras bilar klarar en viss effekt och vrid

förr var det vanligt.

så att regga en 740 från 86 med en b230Ft är fullt möjligt utan minsta krångel så länge man håller sig till en orginal B230Ft med all avgasrening inkl kanister kat osv.

men det är en fördel att välja B230Fk då den har mindre effekt och mindre krångel för att regga då. effekten ökar lite mindre och man får billigare försäkring

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang