Regnar in i bilen!

schteekarn89
17 augusti 2011 · 55 Inlägg

Hejsan. Upptäckte här om dagen när jag skulle städa bilen att golvet på passagerarsätet fram var plaskblött. Lyfte upp min gummimatta och det va som sagt väldigt blött. I övrigt är bilen helt torr, så det läcker alltså bara in vatten på passagerarsidan fram! Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Lekaget kommer bara då det regnar, så det är inte min acc som klyddar iaf. Har kunnat lokalisera att regnvattnet tränger in någonstans kring mittkonsollen. allså bakom stereo och acc panelen. Alltså, sitter man i sätet fram på passagerarsidan så kommer vattnet in vid min vänstra fot där den täcksidan sitter mot mittpanelen.

Någon som har varit med om detta eller har någon aning om vad det kan vara? Bilen det gäller är en saab 9-3, årsmodell 03a, den nya karossen.

Tacksam för all hjälp!

//Oscar

Saab 9-3 "Aero" (2003)
ValP2k
17 augusti 2011 · 1 122 Inlägg

Vet inte hur det är på saaben. Men kolla kring kupefiltret! kanske tar sig igenom där nånstans?

gasa nu foer faen!
KHRacing
17 augusti 2011 ·

borra ett hål i golvet .-) Så gjorde jag på hondan

ValP2k
17 augusti 2011 · 1 122 Inlägg

KHRacing skrev:
borra ett hål i golvet .-) Så gjorde jag på hondan

Samma här fast golvet i bagaget på mazdan tongue

gasa nu foer faen!
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 augusti 2011 · 1 163 Inlägg

ValP2k skrev:

KHRacing skrev:
borra ett hål i golvet .-) Så gjorde jag på hondan

Samma här fast golvet i bagaget på mazdan tongue

och jag lät det rosta igenom istället så slapp jag borra i skodan smile

~Andy~
schteekarn89
17 augusti 2011 · 55 Inlägg

nja, tänkte ju inte lösa det hela med att borra hål eller låta den rosta i sönder då bilen trots allt är ganska ny.
Ingen som har någon bra idé på hur man kan lösa detta eller vad det kan vara?
har kollat kring mitt kupé filter som sitter i "akvariet" och det verkade inte blött, så jag tror inte det tar in vattnet. har även rensat mina dreneringshål (2st) så att dom inte är igensatta.

Saab 9-3 "Aero" (2003)
Askolin
17 augusti 2011 · 113 Inlägg

bara satt och vänta på att det skulle stå att det gällde en saab roll hade en gammal 9000 turbo som de kom in en MASSA vatten på passagerar golvet i, kom alldrig fram till vart de kom ifrån, löste de me att borra hål i golvet cool jag gissade på att det berodde på något rost hål runt rutan men de borde juh inte du ha me så pass ny bil?!

blink_pj
17 augusti 2011 · 477 Inlägg

läckage är ett av dom svåraste felen att hitta... ska man göra det rätt är det bara o riva paneler o leta sig fram, rinner ju all värdens väg innan du kommer fram så man ser det ... läcker det in när du kör eller räcker det med att du står still på parkeringen??? tänkte om det stänker in underifrån eller om det rinner in genom vindrutans tätningar eller nått sånt...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
schteekarn89
18 augusti 2011 · 55 Inlägg

tyckte först bara att det läckte in när jag körde, men när det regnar en del ute som det gör nu så läcker det även in när den står parkerad.
bilen är helt rostfri så det kommer inte in via något rosthål iaf. väldigt drygt att inte få rätt på det hela!
Pratade med en kille på bilpartner i dag. Jag sa att jag misstänkte att det var fel på rutan, men det trodde inte han eftersom rutan nu har suttit på samma ställe i lite mer än sju år...

Saab 9-3 "Aero" (2003)
frassefraze
7 april 2014 · 28 Inlägg

Lyfter en jäkligt gammal tråd… men tänkte höra om du någonsin hittade en lösning på problemet?
Märkte nu sist när jag tvättade att det blev blött på mattan på passagerarsidan. Verkar även som att det varit blött under själva mattan ett tag och det är ju sådär kul...

Saab 9-3 "Turbo X" (2008)
blink_pj
11 april 2014 · 477 Inlägg

behöver inte vara tvätt/regn vatten som läckt in som du beskriver problemet... På just på passagerarsidan brukar de vara vanligt att värmarpaketet läcker ut eller dräneringen till AC´n som brukar dras på den sidan läcker av olika anledningar. (om du nu har AC)
värmarpaketet kan du enkelt kolla om du smakar på "vattnet" på mattan eller om du sett att nivån i motorrummet sjunkit lite mer än normalt. AC är lite svårare utan att riva paneler o matta men försök torka upp med värmefläkt över natten o lite tidningar på golvet och sen för du köra en vecka utan AC på och se om de håller sig torrt  smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang