Hjälp med el Saab 9-3 Sportcombi 2008

Mr_And_Mrs_Evo
1 december 2013 · 104 Inlägg

Hej.

Jag har sökt med ljus och lykta efter svar på mina fel.

Nu hoppas jag att eliten här på Garaget kan hjälpa till.

Jag har fått några konstiga elproblem med bilen.

Problem: Höger halvljus ur funktion enligt bilens dator. Det är även kondens innanför strålkastaren (men jag tror att det har kommit efter att lampan slutat fungera)
Åtgärd: Bytte xenonlampan höger fram, fungerar ej!

Problem: Vänster sidospegel (som är elektrisk) pekar fram mot huven istället för att peka ut åt vänster.
Åtgärd: Sökt igenom tänkbara säkringar, hittar ingen trasig. Har dragit den i rätt läge med handen, det fungerade bra fram tills man kör iväg och bilen tror att spegeln är infälld och fäller ut den så den pekar framåt igen, återigen så kan man dra den till rätt läge men man får upprepa varje gång som man stängt av bilen.

Problem: Stolsvärme förare, började med att det vart så varmt att man nästan skållade sig i baken på halv effekt för att sedan övergå till att inte fungera alls.

Åtgärd: Kollat säkringar. inget trasigt hittat.


Fråga: Jag har förberett för handsfree i bilen (med knappar på ratten) Hur går man tillväga för att kunna utnyttja detta? (finns ingen telefonmeny inne i bilens meny) och om man fixar det, kan man då streama musik från sin mobil via Bluetooth?


Jag har läst instruktionsboken från pärm till pärm flera gånger, jag har frågat på diverse saab-forum men inte fått ett enda svar.

Kan det vara relä som är sönder? Jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Stöd vårat produktionsbolag inom bilsport, handla i vår butik.
http://www.monkeyskull.se
kwansa Hmm, vet inte?
1 december 2013 · 1 775 Inlägg

spegeln: tryck på knappen en gång (så den fälls in/ut) och dra den i läge för hand?

Troligvis är motorn "infälld" och spegeln "utfälld" när du trycker på knappen eller åker över 30kmh, så fälls spegeln ut igen och ställer sig framåt.
Alternativt att någon plastbit har lossnat/gått sönder i drivningen till spegeln!

telefon: bilen är förberedd för telefon, det sitter mikrofon och knapparna på ratten...sen är det slut på det roliga.
läs mer här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=342151

Senast redigerat av kwansa (1 december 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Mr_And_Mrs_Evo
1 december 2013 · 104 Inlägg

spegeln hänger med in som den ska men när höger spegel stannar så fortsätter vänster för att peka rakt fram.
Dra den för hand fungerar som sagt men det får man göra varje gång man stängt av bilen.
Jag tror också på någon plastbit (stopp) som gått sönder inuti.

Ska kolla länken om bluetooth

Stöd vårat produktionsbolag inom bilsport, handla i vår butik.
http://www.monkeyskull.se
j0akim_
25 december 2013 · 34 Inlägg

Löste du problemet med spegeln? Har samma problem tyvärr..

Driton84
20 februari 2014 · 1 Inlägg

Spegelproblemet beror på smuts i motorn! Enkelt att åtgärda! Plocka isär spegeln, då menar ja tills bara skalet återstår! Spreja "tvättsprej" rakt in i motormekanismen (där den vrids så att säga)! Lirka lite fram o tillbaka o spreja samtidigt! Sätt ihop spegeln igen! Problem löst! Funkade för min Saab big_smile

zinken33
10 april 2014 · 2 Inlägg

Jag har det här problemet på min 9-3 -09 också. Vänster backspegel pekar framåt. Kan man hitta nån instruktion på hur man plockar i sär spegeln eller nån bra i Stockholms området som kan hjälpa mig ? Ska besiktiga nästa torsdag :-(

Zinken

j0akim_
11 april 2014 · 34 Inlägg

Här har du en länk på hur du plockar isär spegeln: http://forum.saabturboclub.com/showthre … 3-07/page2

Det var så jag gjorde, försökte rengöra och smörja, men gjorde ingen nytta. Har dragit ur den ena kontakten till spegeln som styr automatisk avbländning och automatisk infällning. Tyvärr ligger dom på samma kontakt. Du kan pilla bort styrknapparna som sitter i dörren för spegelregleringen, och sen ta bort platsskyddet som sitter där, utan att behöva riva hela dörrsidan. Sen är det den övre kontakten som ska ur.

Sen får du manuellt fälla hela spegeln till rätt läge, o sen justera spegelglaset med knapparna som vanligt..

zinken33
13 april 2014 · 2 Inlägg

Tack för hjälpen. Slutade med att jag plockade isär hela spegeln men det verkade inte göra saken bättre och den sista biten att få loss metalstommen så att man kommer åt motorn etc. inte var lika lätt så bestämde jag mig för att bara dra isär kontakten till infällningen. Så nu funkar allt utom den. Ska en då sälja bilen så nu kan jag göra det utan att spegeln åker fram hela tiden.

Zinken

PS. Nån som vet vad man kan få för en 9-3 Sportcombi vector -09 med största stereon 7500 mil, Sportpaket, etc. etc och tvåtonad skinn.


Zinken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang