Problem med 4-kanals slutsteg

Caution
13 april 2014 · 11 Inlägg

Hej! smile

För cirka 1 vecka sen kopplade jag in nytt ljud i bilen kopplat till ett Gas Alpha x4.Ljudet bestod av 2 st 5,25 i dörrarna på kanal 1 & 2 och en klenare bas i skuffen som var bryggat på 3&4.
Det funkade suveränt tills här om dagen då en av högtalarna slutade fungera, jag trodde att en sladd hade lossnat men så var inte fallet.
Provade om det var fel på högtalaren med den funkade klockrent på på den andra sidan.
Jag tog då bort alla högtalarkablarna och men jag kan bara få 2 kanaler att funka samtidigt , alltså antingen 2 högtalare och ingen bas , eller 1 högtalare och bas.mad

Jag har bara 1 RCA kabel och om jag flyttar runt på dom så fungerar olika kanaler men det är alltid bara 2 som fungerar samtidigt.
Har läst att man ska behöva 2 RCA kablar men tycker det är lustigt eftersom det funkade ett tag.hmm

Vad är felet ?

Mycket tacksam för svar! smile

Jockk3
13 april 2014 · 1 426 Inlägg

Caution skrev:
Hej! smile

För cirka 1 vecka sen kopplade jag in nytt ljud i bilen kopplat till ett Gas Alpha x4.Ljudet bestod av 2 st 5,25 i dörrarna på kanal 1 & 2 och en klenare bas i skuffen som var bryggat på 3&4.
Det funkade suveränt tills här om dagen då en av högtalarna slutade fungera, jag trodde att en sladd hade lossnat men så var inte fallet.
Provade om det var fel på högtalaren med den funkade klockrent på på den andra sidan.
Jag tog då bort alla högtalarkablarna och men jag kan bara få 2 kanaler att funka samtidigt , alltså antingen 2 högtalare och ingen bas , eller 1 högtalare och bas.mad

Jag har bara 1 RCA kabel och om jag flyttar runt på dom så fungerar olika kanaler men det är alltid bara 2 som fungerar samtidigt.
Har läst att man ska behöva 2 RCA kablar men tycker det är lustigt eftersom det funkade ett tag.hmm

Vad är felet ?

Mycket tacksam för svar! smile

men har du en Y-spliter till din rca kabel? dvs 1 par går ju till kanal 1+2 och 1 par rca går till kanal 3+4.

Caution
13 april 2014 · 11 Inlägg

Nej det har jag ingen , behöver jag 2 st då?

Jockk3
13 april 2014 · 1 426 Inlägg

http://www.pmshopen.se/rca-y-k-blue-890702-4m-2f/1809-0

fast då är frågan har allt funkat tillsammans med enbart en rca kabel (dvs 1 par v+h)tidigare yikes

Senast redigerat av Jockk3 (13 april 2014)

Caution
13 april 2014 · 11 Inlägg

Jag får väl införskaffa mig ett par då smile
Tack för hjälpen smile

lighter22
14 april 2014 · 436 Inlägg

det är inte så att du har ett bryggbart steg till 3 kanaler och råkat komma åt någon inställning eller liknande??

fast även omdu har 3 kanaligt borde du behöva 2(4kontakter) RCA kablar?? skumt att det fungerat innan för dig tongue

Caution
14 april 2014 · 11 Inlägg

Nae kan bara brygga 2 kanaler smile
Men jag börjar tvivla på mig själv att det båda högtalarna funkade , förmodligen inte.
Ska köpa en split idag och se om det funkar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang