Vart sitter relän?

jockev8
27 mars 2014 · 127 Inlägg

blinkersen slutade fungera på min Dodge igår och gissar på att det är relät som är kass då det inte hörs längre, någon här som vet vart de brukar sitta på dessa bilar från 70?
tänkte det kan vara bra o vet innan man börja riva på fel ställe smile

Magnum1965
27 mars 2014 · 217 Inlägg

Borde vara under brädan. Eventuellt i något klämfäste på rattstången. Annars i området mellan instrumenten och radion, i brist på annan beskrivning.

Original är det väl någon liten rund, blank sak, med två anslutningar. Bör finnas två, en till varningsblinkersen också. Sist jag tittade på detta var det på en -68 Dodge, men tror inte det skiljer så mycket, om ens något.

Om nu inte bilen ifråga är sönderskruvad... då kan den väl sitta var som helst...

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
jockev8
27 mars 2014 · 127 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Borde vara under brädan. Eventuellt i något klämfäste på rattstången. Annars i området mellan instrumenten och radion, i brist på annan beskrivning.

Original är det väl någon liten rund, blank sak, med två anslutningar. Bör finnas två, en till varningsblinkersen också. Sist jag tittade på detta var det på en -68 Dodge, men tror inte det skiljer så mycket, om ens något.

Om nu inte bilen ifråga är sönderskruvad... då kan den väl sitta var som helst...

hur kommer man åt detta isåfall? har skruvat bort plasten men då sitter det ´som en vägg i metall i stället som verkar vara tvärgående genom kupén.

bilen är i oskruvat originalskick. (c-body)

Magnum1965
27 mars 2014 · 217 Inlägg

Då ska vi se....

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173624/173624-3d427373c0cad047f104ab9f35469028_tn.jpg

Fungerar den länken tro? Annars finns bilden på min sida. Relät i fråga är alltså den silverfärgade lilla prytteln med två röda kabelskor. (Direkt till höger om växelväljaren) Det kan förvisso även vara till varningsblinkersen, men de ser likadana ut.

Gör även en sökning på http://www.forcbodiesonly.com

Dessvärre hittade jag ingen bra bild där, men det kan bero på att jag är på jobbet, då blir vissa bilder filtrerade och går inte att se :-(

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
jockev8
27 mars 2014 · 127 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Då ska vi se....

http://www1.garaget.org/gallery/images/174/173624/173624-3d427373c0cad047f104ab9f35469028_tn.jpg

Fungerar den länken tro? Annars finns bilden på min sida. Relät i fråga är alltså den silverfärgade lilla prytteln med två röda kabelskor. (Direkt till höger om växelväljaren) Det kan förvisso även vara till varningsblinkersen, men de ser likadana ut.

Gör även en sökning på http://www.forcbodiesonly.com

Dessvärre hittade jag ingen bra bild där, men det kan bero på att jag är på jobbet, då blir vissa bilder filtrerade och går inte att se :-(

tack, ska se om et kan vara till hjälp smile på min bil om jag skruvar bortplasten runt om instrumenten så sitter det tyvärr som en väg bakom igen som inte verkar gå att få väck så svårt att se. har försökt titta igenom springor och känna med handen men trångt som attan är det. har dock inte lyckats lokalisera relät.

Magnum1965
27 mars 2014 · 217 Inlägg

Lycka till.

Har inte kollat hur din bräda ser ut, men kanske du kan skruva loss delar av "fronten" enkelt? Då bör blir det lättare att se.

Meddela gärna hur det gick. Alltid lär man sig något nytt.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
jockev8
27 mars 2014 · 127 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Lycka till.

Har inte kollat hur din bräda ser ut, men kanske du kan skruva loss delar av "fronten" enkelt? Då bör blir det lättare att se.

Meddela gärna hur det gick. Alltid lär man sig något nytt.

får se om man lyckas under morgon dagen då det snart drar iväg till jobbet. sitter är det samma relä till varningsblinkersen? är även parkeringsljus i samma lampor.

Magnum1965
27 mars 2014 · 217 Inlägg

Jag är dessvärre ingen expert, har bara rotat i ett par av dessa klenoder. Har precis rotat igenom hela elsystemet på svärsonens -68 Monaco, så lite har jag färskt i huvudet.

På -68 Monaco är det två olika reläer, men de ser likadana ut (eftermarknads tror jag) vilket bör innebära att du kan byta plats på dem, för att se om det hoppar igång. Kollade lite snabbt på kopplingsschema för -70 Polara och det verkade vara två relän på den med. Dock har jag sett i dessa enkla scheman att det inte alltid stämmer. De är lite för generella, men just detta bör stämma tycker man.

Att det är parkeringsljus/blinkers i samma lampor är inget ovanligt. Det är samma som bak/bromsljus på europeiska bilar. Att det är blinkers i bromsljuset på amerikanare, det vet du redan. Samma lamptyp där med. 21W/5W brukar det väl vara?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Magnum1965
15 april 2014 · 217 Inlägg

Hur gick det, fick du ordning på det hela?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
jockev8
20 april 2014 · 127 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Hur gick det, fick du ordning på det hela?

jodå de var så enkelt att det var relät smile satt dock bara ett på denna och de var lite halvtrångt att komma åt det på rattstången

Magnum1965
21 april 2014 · 217 Inlägg

Lysande!

(för att försöka vara lite lustig)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang