Kommer Airbag:en att fungera vid krock om bältesgivaren(?) är trasig? Saab 9-5

Einevik
15 april 2014 · 13 Inlägg

Hej!

Jag har en Saab 9-5 -03 som slutat känna av om passageraren och föraren har bälte på sig, den varnar alltså inte längre om någon sitter i stolen och inte har bälte. Vad händer om jag krockar, kommer airbagen lösas ut både på passagerarsidan och förarsidan eller kommer bilen att tro att ingen sitter i passagerarsätet så krockkudden inte löser ut?
Någon som vet om en Saab 9-5 alltid löser ut båda sina främre airbag vid frontal krock oavsett om någon sitter i stolarna eller inte? Såg på krocktester och där verkar det som att båda krockkuddarna fungerar även om det inte sitter någon passagerare i bilen.
Jag bryr mig inte om att bilen inte varnar om bälte, det använder jag alltid ändå, men jag vill ju inte att passageraren blir utan krockkudde ifall det skulle hända något!

Tacksam för svar och tips var jag kan vända mig för att få svar på min fråga!

Vänliga hälsningar Erik

Runn WS7 Avstängd
15 april 2014 · 1 031 Inlägg

Det är en så pass allvarlig fråga så det är nog bäst att fråga på en verkstad för att få ett svar man kan lita på istället för en förståsigpåare på nätet :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
it_mutt Avstängd
15 april 2014 · 10 388 Inlägg

Säger som RunnWS7.

Personligen har jag iaf aldrig sett en kärra där bara ena kudden lösts ut, med det dock inte sagt att det inte finns bilar där det är så (undantag där då givetvis kudden på passagerarsidan varit avstängd).

Men som sagt, fråga någon verkstad

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
discokapten Kapten på disco!
15 april 2014 · 1 729 Inlägg

Om det blir avbrott i airbagsystemet så tänds airbaglampan i instrumenthuset. Du behöver inte vara orolig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang