[Hjälp sökes] -.koppla stereo via centrallåset (Golf 3)

thomas89
31 mars 2014 · 95 Inlägg

Hejsan!
Kablarna som är dragna till stereon i min Golf 3:a från 92 är totalt värdelöst..
1: Stereon dör då man höjer volymen.
2: stereon startar om sig då man slår på helljus-grejset på vänster sida om ratten.
3: stereon tappar minnet så fort bilen startas om.

jag tänkte dra nya kablar, och lite tjockare, i hopp om att det löser sig vad gäller volymen och minnet.. MEN - vad gäller att den startar om sig när man vrider på helljus-grejen på vänster sida om ratten så är jag helt nollstäld på hur jag skall lösa det..
Så min tanke är konstant ström från batteri för minne, grövre jordning och sen på något sätt om det går koppla den via vakumpumpen eller liknande?

Det jag behöver hjälp med alltså:
Går det koppla stereon genom centrallåset, så stereon startar och får ström när man låser upp bilen, och sedan stänger av sig mär man låser bilen? (Typ som standarden är på 206:or)..
Tacksam för hjälp om hur jag skall koppla detta om det är möjligt!
Tack på förhand smile

(Ps: skrev detta från mobilen, så ber om ursäkt för eventuella fel i texten!)

Caffe
31 mars 2014 · 1 436 Inlägg

Är väl bättre att göra en vanlig inkoppling fast göra den rätt istället för det skräp som är nu? Eller är det någon tanke bakom att ha stereon på fullt ös så fort bilen är olåst?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
thomas89
31 mars 2014 · 95 Inlägg

Vette fan hur jag ska koppla om det så det blir riktigt utan att stereon startas om när man vrider på helljusgrejen..

effektivitet skulle jag vilja påstå, damen har de så på sin 206a och jag älskar det!
Man låser upp bilen, och under tiden man sätter sig till rätta för att sedan starta bilen så har blåtanden i luren och stereon lyckas hitta varandra och man slipper därmed att sätta sig till rätta, starta bilen, fram med luren och bråka med att koppla ihop det innan man kan gasa iväg..
är en mycket lat person smile

Slash Saabifierad
31 mars 2014 · 2 026 Inlägg

Hade ett liknande problem när jag satte igång helljuset på min gamla CRX, det visade sig att några av stereons kablar hade skavts/gått av och låg och tryckte mot plåten. Fixade till kablarna och det försvann.

Angående din stereos minnesproblem har det troligtvis hänt något med minnessladden (har för mig att den brukar vara gul), troligtvis att den inte är inkopplad eller har hoppat loss.

Oftast behöver man inte dra nya strömkablar och så utan det vanliga brukar vara att kablaget precis bakom stereon är kasst, speciellt om någon klåpare bestämt sig för att "modernisera" kontakterna.

Inte alls svårt att greja med men det är lite pilligt och tar en del tid så man behöver tålamod, att veta vilka kablar som skall vart är oftast enkelt, ibland står det på själva kablarna exempelvis power antenna så är den blå, då vet man att den ska gå till blå kabel eller så finns det bara en blå som ska in till blå m.m. Ibland finns det även en bild bakom stereon som förklarar vilken kontakt som är vilken och har du instruktionsboken kvar brukar det finns en sektion som förklarar vad som är vad.

Att stereon dör när du höjer kan mycket möjligt vara någon rejäl felkoppling men det kan också bero på att det är fel på stereon och då hjälper det inte att dra nya kablar.

Att koppla via centrallåset skulle jag undvika, blir det något fel kan centrallåset börja strula och sånt är inte skoj.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
TomBjorklund VAGIS Car Club
31 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Kika att du inte har kabelbrott till någon av högtalarna, så att den helt enkelt stänger av när du vrider på för att du får en kortslutning

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
thomas89
31 mars 2014 · 95 Inlägg

Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att dra nya kablar till högtalarna + 2 till hatthyllan..
de enda kablar jag inte fixat själv är konstant stöm, start-ström samt jord hmm

ekelund88
31 mars 2014 · 2 656 Inlägg

thomas89 skrev:
Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att dra nya kablar till högtalarna + 2 till hatthyllan..
de enda kablar jag inte fixat själv är konstant stöm, start-ström samt jord hmm

låter onekligen som att ditt problem har med ett kabelbrott en skavd kabel som ligger imot mellan högtalare och hu kanske om du missat att få med alla koppartrådar om du dagit ihop de i en kabelsko

thomas89
1 april 2014 · 95 Inlägg

ekelund88 skrev:

thomas89 skrev:
Det första jag gjorde när jag köpte bilen var att dra nya kablar till högtalarna + 2 till hatthyllan..
de enda kablar jag inte fixat själv är konstant stöm, start-ström samt jord hmm

låter onekligen som att ditt problem har med ett kabelbrott en skavd kabel som ligger imot mellan högtalare och hu kanske om du missat att få med alla koppartrådar om du dagit ihop de i en kabelsko

Kablarna till högtalarna glappade när jag köpte bilen, därav att jag drog om dom.
dom sitter med en dubbel-kabel till varje högtalare med 2 kabelskor på så dom håller sig isär och inte går emot varandra.
bäl bakom stereon så har jag klippt sönder en gammal iso-adapter som jag med hjälp av en jäkla massa sockerbitar pysslar ihop med högtalarsladdarna - så jag är till 99% säker på att man kan utesluta kabelbrott till högtalarna..
däremot jordning/plus tror jag kan ha kabelbrott eller liknande någonstans

thomas89
1 april 2014 · 95 Inlägg

Kan tillägga: innan jag drog om kablarna till högtalarna så var det störningar och brus i alla högtalare - nu låter det kanon efter jag dragit om kablarna..
nu är det bara strömproblemen kvar att lösa smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
1 april 2014 · 1 093 Inlägg

Ett problem i taget, eller hur wink vet hur det är.
Men om du fått ordning på högtalarna så börja med att tabort sockerbitarna och istället löda ihop sladdarna och isolera. Så slipper du felsöka det igen smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
thomas89
14 april 2014 · 95 Inlägg

Jag gjorde en fuling och drog strömkablarna (tillfälligt) via cigg-uttaget (så jag måste starta/stänga av stereon manuellt varje gång)..
Dock fungerar det att ösa på med rejäl volym nu utan att den dör!

Dock skulle det fortfarande vara intressant att koppla den genom centrallåset/vakumpumpen så den får ström och sätts igång per automatik när bilen låses upp, och sedan stänger av sig per automatik när bilen låses igen om detta är möjligt..

Någon som vet hur man kan koppla det så genom vakumpumpen?

TomBjorklund VAGIS Car Club
15 april 2014 · 1 093 Inlägg

Varför när du låser upp och inte när du har tändning? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
thomas89
15 april 2014 · 95 Inlägg

Fixat idag så den fungerar genom tändningen..
men fortfarande mest praktiskt om den startas när man låser upp så luren o stereon hinner koppla ihop sig riktigt per automatik innan man väl börjar köra tongue

TomBjorklund VAGIS Car Club
16 april 2014 · 1 093 Inlägg

Kalas! smile
Personligen skulle jag nog störa mig på det, men smaken är som baken!
Du får ha mindre bråttom iväg wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang