Bmw e34 bil och ratt skakar från 80-100km/h.

davidklang
14 april 2014 · 908 Inlägg

Hallå. Har börjat skaka i hela framvagnen och ratten när man kör mellan 80-100. Hade samma problem när ja köpte bilen och bytade styrleder så försvann det men nu har de börjat igen.vad kan va fel? Höger broms ligger emot lite o gnisslar men inte så skivan blir jätte varm

Lingon-bmw
14 april 2014 · 52 Inlägg

hjulinställning kanske? smile

BMW e36 320 "e46 330 Killer" (1992)
davidklang
14 april 2014 · 908 Inlägg

Ingen obalans lr så i däck. Föresten ibland vibrerar de inte alls. Typ 1 av 5 ggr man gasar upp i den hastigheten så e de lugnt och inga vibrationer

Lingon-bmw
14 april 2014 · 52 Inlägg

Låter skumt , inget med bussningarna då? smile

BMW e36 320 "e46 330 Killer" (1992)
davidklang
14 april 2014 · 908 Inlägg

Nej de verkar sitta bra och ser fint ut. Tänkte kanske de kunde va någon klistervikt som åkt av men borde inte de kännas helatiden då?

Lingon-bmw
14 april 2014 · 52 Inlägg

fråga min inte är ingen bil fantast hmm

BMW e36 320 "e46 330 Killer" (1992)
Lingon-bmw
14 april 2014 · 52 Inlägg

mig*

BMW e36 320 "e46 330 Killer" (1992)
davidklang
15 april 2014 · 908 Inlägg

Ngn mer med tips?

Catoxxo
15 april 2014 · 324 Inlägg

davidklang skrev:
Tänkte kanske de kunde va någon klistervikt som åkt av men borde inte de kännas helatiden då?

Nej det behöver det inte göra. Ofta vid obalans i hjul är det som för dig, att det känns i en speciell hastighet, över och under så känns det inte.

Kollat spindelleder, fjäderbenslagringar? Styrlederna är inte slut igen?

Senast redigerat av Catoxxo (15 april 2014)

it_mutt Avstängd
15 april 2014 · 10 388 Inlägg

Catoxxo skrev:

davidklang skrev:
Tänkte kanske de kunde va någon klistervikt som åkt av men borde inte de kännas helatiden då?

Nej det behöver det inte göra. Ofta vid obalans i hjul är det som för dig, att det känns i en speciell hastighet, över och under så känns det inte.

Kollat spindelleder, fjäderbenslagringar? Styrlederna är inte slut igen?

Precis. Det går även att balansera ett hjul till "0", trots skeva fälgar och annat, men, det känns lik förbannat.

Många som helt missar sådant o tror att "ja men det är ju balanserat".

Dock borde det visa sig åtminstone i princip varje gång.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
davidklang
15 april 2014 · 908 Inlägg

Körde precis mellan 80 och 100. Inga skakningar. Trycker till lite hårt på bromsen o sen börjar den skaka igen. Kolv som e lite trög eller?

Evildan
15 april 2014 ·

Påliggande broms i kombination med skev skiva och någon sliten p-ände?

Senast redigerat av Evildan (15 april 2014)

Jerry Reparatör
15 april 2014 · 306 Inlägg

Låter som lite anliggande bromsar.

davidklang
15 april 2014 · 908 Inlägg

Ska av med bromsarna o rengöra dem fram nu o se om de hjälper

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 april 2014 · 5 650 Inlägg

davidklang skrev:
Ska av med bromsarna o rengöra dem fram nu o se om de hjälper

du lär inte bara rengöra dom du lär byta skivorna där ditt problem är

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
davidklang
15 april 2014 · 908 Inlägg

skivorna e inte skeva. här e problemet. slitytan på belägget har rostat av från den ytan med hållarna som ska sitta i oket. och skrikmattan e oxå helt rostad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125547/125547-074122719ec04bc7824d324103f0668e.jpg

davidklang
15 april 2014 · 908 Inlägg

monterat nya belägg nu och alla skakningar och gnissel är borta:)
så de e inte alltid obalans eller skeva skivor som orsakar skakningar haha

Evildan
16 april 2014 ·

Dom nya beläggen kommer förmodligen att uppträda likadant om du inte lagar ditt anliggande bromsok, värmen gör att limmet släpper på belägget.

Bra att du kontrollerade bromsarna som flertalet ovan föreslog.

Senast redigerat av Evildan (16 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang