Byta bränsletrycksregulator Volvo V40 T4

KrickanH
1 december 2012 · 7 Inlägg

Ska byta bränsletrycksregulator på min Volvo V40 T4 -99. Eftersom kassan är skral letar jag efter delar på demonteringarna. Har hittat en till vettigt pris, men den hör till en 2,0:a.
Någon som vet om det kan funka med en sån? Till T4:an hittar jag bara en som är halv, och jag behöver hela.
Sen finns det någon stor, som inte alls är den jag är ute efter.
Fundrade på om trycket på bränsletrycksregulatorerna skiljer sig från varandra. Om trycket kan funka, tror jag
att jag kan få den att passa. Pratar om den som sitter på spridarbryggan.

Busgrabb Rejsa ?
2 december 2012 · 2 959 Inlägg

Lär inte vara likadan på en 2.0:a då den inte har överladdning och där följer inte bränsletrycket laddtrycket.

Autotech
BMW 335D (2008)
schnauz
2 december 2012 · 1 758 Inlägg

Har googlat lite och det verkar vara lika högt bränsletryck på 2,0 och T4 (3,1 bar).
Har inte hittat någon bra bild på den till 2,0, men det sitter Weber på T4 och Bosch på 2,0.
Vet du om de ser likadana ut, så att de borde passa, rent fysiskt?

Stora frågan är om membranet i BTR:en till sugmotorn klarar laddtryck. Biltillverkare brukar vara duktiga på att använda likadana delar på flera olika modeller i den mån det går. Sitter det olika delar på motorer som i övrigt är lika så brukar det finnas en bra anledning till det.

KrickanH
2 december 2012 · 7 Inlägg

Rent fysiskt tror jag inte att det blir några problem att få den att passa. BTR en på 2,0 an har anslutning till slang rakt fram istället för på sidan, men som det ser ut så ska det inte ta i grenröret.
Törs jag prova? Vad händer om inte membranet håller? Kan det medföra stora och dyra fel?

Xuri One Man Clan
2 december 2012 · 4 287 Inlägg

KrickanH skrev:
Rent fysiskt tror jag inte att det blir några problem att få den att passa. BTR en på 2,0 an har anslutning till slang rakt fram istället för på sidan, men som det ser ut så ska det inte ta i grenröret.
Törs jag prova? Vad händer om inte membranet håller? Kan det medföra stora och dyra fel?

håller inte membranet går tappar du ju dels bränsletryck å soppan kommer gå via vakumslangen å rakt in i insuget istället...

låter som de kan bli en dyr historia.

Nu är de ju extremt sällan att btr:n är trasig, varför tror du detta eller varför ska du byta den ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Denzar
15 april 2014 · 45 Inlägg

Någon som vet med säkerhet vilka bränsletrycksregulatorer som passar en v40 T4 98?

rudarmy
15 april 2014 · 354 Inlägg

Krävs samma artnr, funkar ej Bolt on annars.

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Denzar
15 april 2014 · 45 Inlägg

Du håller till här med smile
Ajdå, lät ju inge kul att leta T4 på skroten, har inte sett någon här än, men S40s T4 BTR passar?
När vi ändå håller på, för att krympa på/värma upp övre slangen igen på BTRen efter byte, hur gör jag lättast utan att elda upp hela bilen inlusive mig?

rudarmy
15 april 2014 · 354 Inlägg

De är olika på fas1 och fas 2 men är ej skrivet i sten så tyvärr behöver du artnr..sad Kolla med sweddan hur han gjort:)
Kolla på bildelsbasen så länge det är från turbobilar så går det att se med ögat vilken som passar om du kollar under din motorhuv!

Senast redigerat av rudarmy (15 april 2014)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Denzar
16 april 2014 · 45 Inlägg

Ok, tackar för det! Får jämföra artikelnumrena då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang