S80 Motorn går runt ibland och SRS felmeddelande men startar aldrig

lighter22
15 april 2014 · 436 Inlägg

Hej allesammans!

vet inte hur men ska försöka göra denna långa storyn kort...

Min pappas S80 började bråka för ett tag sedan I form av att den inte alltid startade.
för att sedan inte starta alls.

vi lämnade in bilen och det koms fram till att bilen inte kände igen nycklarna därav ville den inte dra igång motorn.
och detta berodde på att CEM enheten hade ballat ur.

Jag skickar iväg CEM enheten till Christian I vimmerby som programmerar dessa (samt ECU Enheten) får tillbaka grejerna idag.

stoppar I nyckeln och vrider om motorn går runt men startar inte. får felmeddelandet att SRS Airbag behöver kontrolleras omgående.
försöker på nytt nu går motorn inte ens runt.

jag går in och googlar lite och hittar nån tjomme som snackar om att man ska växla lite fram och tillbaka sagt och gjort och när den är I Neutral läge så går motorn runt igen men bilen startar inte och nu är det följande:

P: går runt ibland
N: går runt alltid (än så länge)

fick någon konstig felkod och larmet gick igång. (felkoden försvann lika fort han bara se larm)

och nu undrar jag om det är någon super intelligent människa som kan tänkas komma på vad felet är smile

Jag ska läsa ur felkoderna ikväll och se vad jag hittar skriver upp dessa här snarast smile

Demmpa
15 april 2014 · 329 Inlägg

lighter22 skrev:
Hej allesammans!

vet inte hur men ska försöka göra denna långa storyn kort...

Min pappas S80 började bråka för ett tag sedan I form av att den inte alltid startade.
för att sedan inte starta alls.

vi lämnade in bilen och det koms fram till att bilen inte kände igen nycklarna därav ville den inte dra igång motorn.
och detta berodde på att CEM enheten hade ballat ur.

Jag skickar iväg CEM enheten till Christian I vimmerby som programmerar dessa (samt ECU Enheten) får tillbaka grejerna idag.

stoppar I nyckeln och vrider om motorn går runt men startar inte. får felmeddelandet att SRS Airbag behöver kontrolleras omgående.
försöker på nytt nu går motorn inte ens runt.

jag går in och googlar lite och hittar nån tjomme som snackar om att man ska växla lite fram och tillbaka sagt och gjort och när den är I Neutral läge så går motorn runt igen men bilen startar inte och nu är det följande:

P: går runt ibland
N: går runt alltid (än så länge)

fick någon konstig felkod och larmet gick igång. (felkoden försvann lika fort han bara se larm)

och nu undrar jag om det är någon super intelligent människa som kan tänkas komma på vad felet är smile

Jag ska läsa ur felkoderna ikväll och se vad jag hittar skriver upp dessa här snarast smile

kanske kan ha något med växelgivarn o göra?
om srs lampan lyser så brukar ju bilen starta ändå, MEN eftersom du plocka ut CEM enheten, så kanske du får nollställa styrenheten,

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
lighter22
16 april 2014 · 436 Inlägg

Demmpa skrev:

lighter22 skrev:
Hej allesammans!

vet inte hur men ska försöka göra denna långa storyn kort...

Min pappas S80 började bråka för ett tag sedan I form av att den inte alltid startade.
för att sedan inte starta alls.

vi lämnade in bilen och det koms fram till att bilen inte kände igen nycklarna därav ville den inte dra igång motorn.
och detta berodde på att CEM enheten hade ballat ur.

Jag skickar iväg CEM enheten till Christian I vimmerby som programmerar dessa (samt ECU Enheten) får tillbaka grejerna idag.

stoppar I nyckeln och vrider om motorn går runt men startar inte. får felmeddelandet att SRS Airbag behöver kontrolleras omgående.
försöker på nytt nu går motorn inte ens runt.

jag går in och googlar lite och hittar nån tjomme som snackar om att man ska växla lite fram och tillbaka sagt och gjort och när den är I Neutral läge så går motorn runt igen men bilen startar inte och nu är det följande:

P: går runt ibland
N: går runt alltid (än så länge)

fick någon konstig felkod och larmet gick igång. (felkoden försvann lika fort han bara se larm)

och nu undrar jag om det är någon super intelligent människa som kan tänkas komma på vad felet är smile

Jag ska läsa ur felkoderna ikväll och se vad jag hittar skriver upp dessa här snarast smile

kanske kan ha något med växelgivarn o göra?
om srs lampan lyser så brukar ju bilen starta ändå, MEN eftersom du plocka ut CEM enheten, så kanske du får nollställa styrenheten,

tänkte I dem banorna också.

men konstigt med felkoden om larmet samt igår fick jag ut en ny felkod I form av Startspärr aktiverad försök på nytt.

CEM enheten och ECUn var ivägskickade till samma gubbe som programmerade ihop dem (han har väldigt gott rykte)
och när jag kopplade in felkodsläsaren så får jag bara upp att den inte får kontakt med ECU ?? tror inte på kabelbrott men ska undersöka saken. (tips på vart det brukar vara isåfall? )
jag har testat att plocka ur ECU och stoppat I den igen och kontrollerat att den är ordentligt ihoptryckt samt att skenorna är dragna hela vägen.

men känns svårt att läsa ut felkoder om man inte ens kommer åt ECU tongue sen är det konstigt att den bara går runt ibland??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2014 · 17 465 Inlägg

Innan du börjar härja under huven: Kolla batteriet eller koppla på startkablar. S80 gillar inte för låg spänning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spokenratt
16 april 2014 · 3 860 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Innan du börjar härja under huven: Kolla batteriet eller koppla på startkablar. S80 gillar inte för låg spänning.

Nej, precis, det gör inte V70 eller S60 heller. Dom kan få helskumma beteenden om batteriet är segt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
lighter22
22 april 2014 · 436 Inlägg

Batteriet kollat och fulladdat vid tillfället hmm har en spänning på 12,5.

snackade med han som programmeta om CEM enheten och han sade att det antagligen var den som inte fungera korrekt han skulle ta in den för kontroll och ev byta ut till ny....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang