Reg besiktning/besiktning

Timmy-Telebrant
18 april 2014 · 58 Inlägg

Tjoo!

Hade en sr20de motor i min s15 när jag köpte den så jag monterade ner en sr20det istället kommer detta funka med regbesiktningen/besiktningen eller kommer dom att bara att köra hem igen :p ?

Någon som som har erfarenhet ? smile

Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2014 · 13 742 Inlägg

försök att göra så det ser orginal ut inget bling bling alltså 

inga öppna dumpar och luftfiilter och annat skit så fattar dom nog inte något

din ratt därimot kan bli ett problem!  finns väll inte utan airbag på dom där.. smile

Senast redigerat av Growe (18 april 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Timmy-Telebrant
18 april 2014 · 58 Inlägg

Hahaha top monterad turbo.. Blingbling.. Den gick igenom förra året med de motorn så den är nog inga problem

Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Timmy-Telebrant
18 april 2014 · 58 Inlägg

Alltså ratten smile

Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Timmy-Telebrant
18 april 2014 · 58 Inlägg

Har så mycket blingbling man kan ha

Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2014 · 13 742 Inlägg

bara för att en sak gått igenom förut betyder det inte att det gör nu.

är på senare tid dom börjat kontrolera airbagen innan det sket dom i det.

brukar vara smartas att dölja blinget så mycket som möjligt. så slipper man poliser som är sura..

dom ser inte om det är 500hk eller 150hk  men dom ser en blank turbo och ett blankt grenrör och tänker direkt att det är massa effekt och man har en icke brukbar bil sen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Timmy-Telebrant
18 april 2014 · 58 Inlägg

Jo klart, har orginal ratten också så den går ju att montera om det skulle behövas smile Hmm poliserna har nog inte så mycket dom kan säga förutom att bli sura ?

Dom blir ju klart misstänksamma ja, men kör faktiskt allt orginal med orginal effekt + 30hk - 50hk typ. Men vi får väl se. jag själv tycker att det är jävligt konstigt att dom är så känsliga. Bara för att man vill ha det snyggt o prydligt så kan det betyda att man inte alltså får köra den på vägen ? Jag menar vad gör det om en öppen dump sitter där tongue ?

Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2014 · 26 143 Inlägg

Sweetday skrev:
Jo klart, har orginal ratten också så den går ju att montera om det skulle behövas smile Hmm poliserna har nog inte så mycket dom kan säga förutom att bli sura ?

Dom blir ju klart misstänksamma ja, men kör faktiskt allt orginal med orginal effekt + 30hk - 50hk typ. Men vi får väl se. jag själv tycker att det är jävligt konstigt att dom är så känsliga. Bara för att man vill ha det snyggt o prydligt så kan det betyda att man inte alltså får köra den på vägen ? Jag menar vad gör det om en öppen dump sitter där tongue ?

Därför att du har ett oslutet system som skickar ut förorenad luft ut i naturen = olagligt.
Det är ungefär så dom ser på saken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Timmy-Telebrant
18 april 2014 · 58 Inlägg

Jo iofs dom vill ju inte ha ut förorenad luft men en dump släpper väl inte ut förorenad luft? o sålänge allt annat är riktigt gjort med katalysator osv osv så ( borde ) det ju inte vart någora problem men man vet ju hur känsliga de kan vara ja smile

Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2014 · 26 143 Inlägg

Sweetday skrev:
Jo iofs dom vill ju inte ha ut förorenad luft men en dump släpper väl inte ut förorenad luft? o sålänge allt annat är riktigt gjort med katalysator osv osv så ( borde ) det ju inte vart någora problem men man vet ju hur känsliga de kan vara ja smile

Räknas väl som "öppen vevhusventilation" om man kör med öppen dumpventil?
Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Timmy-Telebrant
19 april 2014 · 58 Inlägg

Näe tror inte det räknas som det, borde inte göra det ?. Om man har ett filter monterat direkt på toppen så räknas det som "öppen vevusventilation".

Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Timmy-Telebrant
19 april 2014 · 58 Inlägg

Man måste nog regbesiktiga den med öppen dump innan man kan köra igenom den på besiktningen. Läste lite o det ser ut att vara så tydligen..

Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
19 april 2014 · 26 143 Inlägg

Sweetday skrev:
Man måste nog regbesiktiga den med öppen dump innan man kan köra igenom den på besiktningen. Läste lite o det ser ut att vara så tydligen..

Länka gärna vart du fann denna lagtext.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mickius
19 april 2014 · 4 670 Inlägg

Mack skrev:

Sweetday skrev:
Man måste nog regbesiktiga den med öppen dump innan man kan köra igenom den på besiktningen. Läste lite o det ser ut att vara så tydligen..

Länka gärna vart du fann denna lagtext.

Denna vill gärna jag med se smile

henke_99 Offroad Racing
19 april 2014 · 3 122 Inlägg

Jag fick reg-besiktning av polisen på att jag hade fel dragkrok på min bil (enkel 50-kula istället för triplex, hade inget släp och själva balken är samma oavsett drag) så jo då dom kan hitta på mycket dumt om dom får det för sig.

Eftersom du åker omkring med turbomotor i en bil som inte ska ha en sådan (om jag nu inte fattat allt helt fel) så bör du nog göra allt för att det ska se så standardmässigt ut som möjligt så ingen reflekterar över att snigeln inte ska vara där.

Dessutom det viktigaste, men som man oftast vill bortse från är om det sker en olycka. Då kan ersättning från försäkringsbolag helt eller delvis utebli, man kan t.o.m bli ersättningsskyldig. Detta kan ske även om det är en eventuell motpart som är skyldig till olyckan. Försäkringsbolag är snikna och letar alltid möjligheter till att slippa betala ut pengar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Janneutanb
19 april 2014 · 7 271 Inlägg

Sweetday skrev:
Man måste nog regbesiktiga den med öppen dump innan man kan köra igenom den på besiktningen. Läste lite o det ser ut att vara så tydligen..

Skitsnack. Du får aldrig en bil laglig med öppen dump pga att den släpper ut vevhusgaserna.

Timmy-Telebrant
19 april 2014 · 58 Inlägg

Men gör jag en regbesiktning med turbon så spelar väl de ingen roll om den är top eller ner monterad eller vart man nu sätter den. Regbesiktiga den bara för att den ska gå lagligt med turbon ?  Om dom ska vara så tjuriga så får man väl montera dit en återcirkulerande dump då... Det här med dumpen läste jag inte i någon lagbok.. Utan någon annan som hade kommenterat på ett forum så jag vet inte :p

Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2014 · 13 742 Inlägg

Sweetday skrev:
Men gör jag en regbesiktning med turbon så spelar väl de ingen roll om den är top eller ner monterad eller vart man nu sätter den. Regbesiktiga den bara för att den ska gå lagligt med turbon ?  Om dom ska vara så tjuriga så får man väl montera dit en återcirkulerande dump då... Det här med dumpen läste jag inte i någon lagbok.. Utan någon annan som hade kommenterat på ett forum så jag vet inte :p

går inte att regga den med något annat än orginal grejer. detta förutsätter så klart att nissan skriver intyg..vilket dom inte gör!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Timmy-Telebrant
19 april 2014 · 58 Inlägg

Dom kan ta mig i röven.. Så en extern wastegate skuöle förstöra min sommar till exempel? Bara för att det inte sitter en sån orginal?

Nissan Silvia S15 Spec-T "Sonic - MaxxEcu" (2000)
Nissan Skyline R32 GT-R "Godzilla" (1991)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2014 · 14 047 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag fick reg-besiktning av polisen på att jag hade fel dragkrok på min bil (enkel 50-kula istället för triplex, hade inget släp och själva balken är samma oavsett drag) så jo då dom kan hitta på mycket dumt om dom får det för sig.

Eftersom du åker omkring med turbomotor i en bil som inte ska ha en sådan (om jag nu inte fattat allt helt fel) så bör du nog göra allt för att det ska se så standardmässigt ut som möjligt så ingen reflekterar över att snigeln inte ska vara där.

Dessutom det viktigaste, men som man oftast vill bortse från är om det sker en olycka. Då kan ersättning från försäkringsbolag helt eller delvis utebli, man kan t.o.m bli ersättningsskyldig. Detta kan ske även om det är en eventuell motpart som är skyldig till olyckan. Försäkringsbolag är snikna och letar alltid möjligheter till att slippa betala ut pengar.

Vad är det du kallar "snigeln"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang