Golf4 1,8T skakar vid gaspådrag, varför?

OttoM
26 februari 2014 · 321 Inlägg

långa nippel-- insug var 0,5 bar vid belastning och upp till 3tusen rpm, gick upp sen sjönk det snabbt igen. Andra sidan om nj75, var 0 oavsett vad jag gjorde.

Har kopplat bort batteriet nu, så får jag se imorgon om jag haft tur.

Senast redigerat av OttoM (26 februari 2014)

Truster
26 februari 2014 · 58 Inlägg

0,5 bör du ha från  ca 2k-4k rpm över det ska den dö fort

hur kändes bilen?

OttoM
26 februari 2014 · 321 Inlägg

Truster skrev:
0,5 bör du ha från  ca 2k-4k rpm över det ska den dö fort

hur kändes bilen?

Bilen känns ganska bra om man inte anstränger den. Om man kör med ett ägg mellan skosulan och pedalen protesterar den inte men mer gas så kan den börja hacka, som om den baktänder, redan vid 2000 varv, dock som värst vid 3000.
Stillastående är det inga som helst problem med vartalet.

OttoM
26 februari 2014 · 321 Inlägg

När jag kopplat in mätaren före nj75 och axade gick trycket upp till 0,5 bar och sen sjönk trycket fort trotts att motorn fortfarande var ansträngd.
Verkar inte som nj75 öppnar som den ska.

Truster
26 februari 2014 · 58 Inlägg

känns som det är dags att dra turbo a-o för dig snart

pilla inte på motorstyrningen, funkar den inte så finns felkod

dessutom sjunker trycket före nj75 så öppnar den och släpper ut trycket så att wg öppar, om nj75 inte öppnar så rasar motorn eller turbon fort

och vilket håll är före enligt dig?

tryck mätaren ska sitta mellan insug - btr och dra in slang i bilen

att den hackar förutsatt att du har trycktestat,inte överladdar och kollat felkoder så kan det vara tändstift,tändspole,temp mätare

om det nu är så att bilen verkligen tappar mer ladd än den ska så är det mer troligt att wg inte funkar eller så hittar bilen ett fel och slår ifrån, du ska dock ha 0,3bar om bilen slår ifrån, annars så har du en enorm jäkla läcka, alt trasig turbo

är trött så tvivlar på att det går att första vad jag skriver

du bor inte nära nån med vag-com?

OttoM
26 februari 2014 · 321 Inlägg

vid btr har jag ju vakuum?

Med före menar jag mellan insuget och nj75, där var det 0,5 bar.

Visst finns det en VAG verkstad i närheten men de har två veckors väntetid. Har bokat hos Mekonomen om en vecka, dessutom för halva priset.

Känns som om att om inte en strömlös natt hjälper så får dom titta på den.

Truster
27 februari 2014 · 58 Inlägg

............

måste ta o skaffa mig ett tangentbord så jag orkar skriva allt men vi tar detta först:

på tomgång så ska du 0.5 minus, vid motor broms så ska du ha ca 0.8 minus, vid lite gas så ska du ha ca 0, vid hög belastning så ska du ha 0.5 plus

du kan inte ha tryck mellan insuget och nj75 då nj75 enbart dumpar överflödet där, antingen så tar du fel slang,din mätare är trasig eller så är nåt felkopplat

återigen, mätaren ska sitta mellan insug och btr, där ska du dom siffror jag skrev överst

om folk vet vart du bor så kanske nån hör av sig med vag-com

OttoM
27 februari 2014 · 321 Inlägg

Truster skrev:
............

måste ta o skaffa mig ett tangentbord så jag orkar skriva allt men vi tar detta först:

på tomgång så ska du 0.5 minus, vid motor broms så ska du ha ca 0.8 minus, vid lite gas så ska du ha ca 0, vid hög belastning så ska du ha 0.5 plus

du kan inte ha tryck mellan insuget och nj75 då nj75 enbart dumpar överflödet där, antingen så tar du fel slang,din mätare är trasig eller så är nåt felkopplat

återigen, mätaren ska sitta mellan insug och btr, där ska du dom siffror jag skrev överst

om folk vet vart du bor så kanske nån hör av sig med vag-com

Ett GIGANTISKT tack till dig Truster som envist försökt få mig att fatta. Nu är det löst!!!!! Jag fattar! (En del i alla fall).
Hade det funnits en smiley med dumstrut hade jag frivilligt tagit den på mig nu.

Vad som var fel? nj75 ska ligga, långa benet i insuget, var det inte det du sa Truster? Jag hade helt enkelt monterat det efter en skiss som inte ens hör till bilen, stående, säger sig själv att det blir annorlunda.

Ur-felet med skakningarna försvann med turbobytet, en del brustna slangar kan kanske också orsakat något. Mitt nytillverkade fel satte myror i huvudet, men kom ständigt tillbaka till nj75, hittade till sist ett foto där man med förstoringsglas kunde se hur ventilen skulle sitta, insåg också att jag efter att vänt den rätt förtjänade 1 timma i en tråkhörna iklädd dumstrut, innan whiskey-belöningen. Nu går pärlan som ett skott och jag bryr mig inte för närvarande om varken OBD eller tryck. Skönt också att jag inte behöver visa den för verkstadsfolk, då hade man verkligen gått ner i skorna.big_smile
Tack igen alla medverkande.

OttoM
2 april 2014 · 321 Inlägg

Underbart är kort.
Nu är samma problem tillbaka.
Tänkte det kanske var något som blev oroat, så jag har bytt tändförstärkarmodulen också men felet kvarstår.
Vad tror ni om insprutarna? Motorn ska väl ha en extra dos när man trampar gasen i botten?
Men tycker den skulle uppfört sig likadant i hela registret och det gör den ju inte, bara vid tre fyra tusen varv.
OBD kan jag glömma, köpte VAGs , den säger att det inte är OBD 2 i bilen, vad är det då?
Nu är det bara drivknuten kvar av föreslagna möjliga fel att byta. Men jag tvivlar på att det kan vara den, då skulle den inte plöstligt gått bra för att sedan falla tillbaka till eländet.

OttoM
2 april 2014 · 321 Inlägg

Så då var det troligen inte turbons fel ändå. Men jag konstaterade att den gamla var kaputt sam feljusterad, den har aldrig kunnat stänga helt. Så det bytet var inte förgäves.

OttoM
18 april 2014 · 321 Inlägg

Nu tror jag det börjar ordna sig. Har bytt LMM, blev en från Signalen på Laga, så ingen helt ny. Men skilnaden vart stor, nästan inga skakningar kvar, bara något man kan förnimma, men det ligger kvar hela tiden så det kan man kanske tillskriva glappet i drivaxeln.

Dock finns det ett motorfel kvar, den axar men själva kraften kommer sent. Kan det vara turbon som går in för sent eller nån läcka.

Kan det vara därför den gamle turbon var justerad så att den var lite öppen hela tiden, för att få snabbare respons? Det skiljde ca 1 cm på gängan på klockan.

Fick igång ELM också, inga fel sa den. Synd jag inte får fart på VagCom, skulle vara intressant att se vad den har att säga, hitills har den bara sagt att bilen inte är OBD kompertibel. Och det tycks stämma med informationen jag fått. Hur kan ELM säga att den läst koderna då?

OttoM
18 april 2014 · 321 Inlägg

Nu har jag nog blivit felupplyst. Hur fungerar turbon och wastegate? Min uppfattning är att turbon laddar hela tiden men när trycket blir för högt öppnar wastegate och bypasar avgaserna så att turbons rotationshastighet minskar och därmed trycket. Jag fick förklarat att det är tvärtom. Vad är rätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang