Throttle position sensor. ALL ERFARENHET SÖKES

RNV40
7 januari 2014 · 10 Inlägg

Hej!
Jag har en stundtals hoppig V40 T4 -98. Vid låga varvtal försvinner nästan all kraft men den återkommer med ett ryck när man ger mer gas, detta händer samtidigt som motorelektroniklampan och DSA-lampan tänds. Har länge misstänkt spjällhuset med tillhörande medbrottslingar som tomgångsmotor och TPS.

I julas rengjorde jag hela spjällhuset, det var smutsigt och speciellt under TPS:en. Blev inte bättre.

Efter detta har jag även skaffat mig en felkodsläsare och har följande koder länkade till detta problem:

1. DSA-221 Load signal, signal missing

2. DSA-314 Wheel speed signal right rear wheel, signal faulty

3. DSA-313 Wheel speed signal left rear wheel, signal faulty

4. DSA-232 Throttle position sensor signal, signal faulty

5. EFI-337 Torque limiting signal from DSA faulty

6. EFI-411 Throttle position (TP) sensor, signal faulty

Nog verkar det som att jag har två problem med bilen pga kod 1-3, men jag börjar nog med TPS:en eftersom den återkommer i båda ECU:erna. Eller kan problemet härstamma från DSA ECU:n?

Har någon erfarenhet av liknande problem? Jag tänker att eftersom felkoden är "felaktig signal" så borde det inte röra sig om ett kabelbrott eller kortslutning, men jag vet inte.

När jag lossade TPS:en för att rengöra så fick jag en svag känsla av att denna inte skall lossas (pga torx-skruv och någon slags plomberingssmet). Behöver TPS:en kalibreras efter att den lossats?

Jag är väldigt tacksam för all input jag kan få innan jag ställer mig i det kalla mörkret på parkeringsplatsen

keykey
11 januari 2014 · 163 Inlägg

RNV40 skrev:
Hej!
Jag har en stundtals hoppig V40 T4 -98. Vid låga varvtal försvinner nästan all kraft men den återkommer med ett ryck när man ger mer gas, detta händer samtidigt som motorelektroniklampan och DSA-lampan tänds. Har länge misstänkt spjällhuset med tillhörande medbrottslingar som tomgångsmotor och TPS.

I julas rengjorde jag hela spjällhuset, det var smutsigt och speciellt under TPS:en. Blev inte bättre.

Efter detta har jag även skaffat mig en felkodsläsare och har följande koder länkade till detta problem:

1. DSA-221 Load signal, signal missing

2. DSA-314 Wheel speed signal right rear wheel, signal faulty

3. DSA-313 Wheel speed signal left rear wheel, signal faulty

4. DSA-232 Throttle position sensor signal, signal faulty

5. EFI-337 Torque limiting signal from DSA faulty

6. EFI-411 Throttle position (TP) sensor, signal faulty

Nog verkar det som att jag har två problem med bilen pga kod 1-3, men jag börjar nog med TPS:en eftersom den återkommer i båda ECU:erna. Eller kan problemet härstamma från DSA ECU:n?

Har någon erfarenhet av liknande problem? Jag tänker att eftersom felkoden är "felaktig signal" så borde det inte röra sig om ett kabelbrott eller kortslutning, men jag vet inte.

När jag lossade TPS:en för att rengöra så fick jag en svag känsla av att denna inte skall lossas (pga torx-skruv och någon slags plomberingssmet). Behöver TPS:en kalibreras efter att den lossats?

Jag är väldigt tacksam för all input jag kan få innan jag ställer mig i det kalla mörkret på parkeringsplatsen

Det stämmer att om det är plomberingsfärg på skruvarna till TPS:en skall den inte lossas. Vissa TPS:er är helt fasta men på de många bilar går den att justera och då måste den ställas in rätt efter att ha lossats, annars blir signalen missvisande.

Problemet med TPS:en ligger troligen inte i DSA, eftersom signalen skickas från TPS till ECU och sen vidare till DSA. Min gissning är att problemet är med själva TPS:en. Mät signalen med oscilloskop eller gör en grovmätning med multimeter för att se att den fungerar över huvudtaget. Gör den det, försök få reda på hur du gör för att ställa rätt den igen.

RNV40
18 april 2014 · 10 Inlägg

Nu äntligen har jag bytt TPS till en från Skruvat.se. Var mest en chansning att det skulle fungera men det verkar det till viss del ha gjort. Körde någon mil och har inte fått några felkoder. Dock så verkar den vara "felkalibrerad" om det nu går. När jag helt släpper gasen så borde mom. förbrukningen sjukna till noll, (när man rullar i högre hastighet såklart) det gör den inte och detta var även ett problem som uppstod sporadiskt innan jag bytte TPS. Vet dock inte om mom. förbrukning har något med TPS:en att göra? Bilen går även lite ryckigt på högre varv, ungefär som att den inte får tillräckligt med soppa, men detta skulle kunna bero på många andra faktorer. TPS:en har ingen mekanisk justeringsmöjlighet (bara två skruvhål). Behöver TPS:en kalibreras? Har fått bud om att den skall göra det automatiskt. Eller ska jag börja se mig om efter andra lösningar?

endorfinslaven
18 april 2014 · 671 Inlägg

När den balla ur på mitt eftermarknadssprut så blev tomgången orolig och soppa vid acc blev fel.
Ny och manuell kalibrering var det som löste problemet.
Det var otroligt lätt o felsöka den genom att logga signalen vilket borde gå att göra i ett modernt sprut.

ps
De olika felsignalerna kan var en följd av grundfelet och ses som fel beroende på hur mjukvaran är uppbyggd.
Så blir det inom min industri,,,

Senast redigerat av endorfinslaven (18 april 2014)

RNV40
22 april 2014 · 10 Inlägg

Just nu verkar det som att alla problem är avhjälpta vad gäller felkoder och mätning av förbrukning. Dock så rycker bilen fortfarande efter ca 4000 varv men jag tror att detta kan bero på något helt annat. Ska kolla över stift och spridare vilket behöver göras i alla fall.

rudarmy
22 april 2014 · 354 Inlägg

Spolarna åxåsmile

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
RNV40
22 april 2014 · 10 Inlägg

Spolarna har jag nyligen bråkat med, men det är inte omöjligt att de e på väg att ge sig igen då de är begade wink

rudarmy
22 april 2014 · 354 Inlägg

Finns en ny å en bra beg + kablar(Volvo original) på hyllan vid intresse:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
RNV40
26 april 2014 · 10 Inlägg

Tack, det ska jag komma ihåg!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang