Volvo S70 -98 klonkar bak

Rake
18 april 2014 · 164 Inlägg

Har en Volvo S70 -98 som klonkar rejält höger bak när man kör på grusväg tillexempel eller kör över ett brunslock.
Har kollat krängningshämnaren, de brukar ju gå av men den är hel och känns som den ska. Det sitter även helt nya fjädrar, stötdämpare och stötdämpare fästen bak och hjullagret glappar inte. Har kännt på stötdämpare fästerna ändå men de sitter som de ska.

Så vad tusan kan problemet vara då? Känns som jag har uteslutit allt!

Även provat med vinterhjul och sommarhjul, ingen skillnad. Har inga spacers som kan krångla heller.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Marlboroman
18 april 2014 · 8 233 Inlägg

Sitter den runda klumpen som ska hålla fast fjädern i botten som den ska? Är lätt att man drar loss bulten ur dem och då kan dem glappa och föra oväsen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rake
18 april 2014 · 164 Inlägg

Marlboroman skrev:
Sitter den runda klumpen som ska hålla fast fjädern i botten som den ska? Är lätt att man drar loss bulten ur dem och då kan dem glappa och föra oväsen.

Den ser ut att sitta korrekt på båda sidorna. Testade även att hissa upp bilen och känna på dom för hand, dom verkar sitta.
Har hört att det klonkar bra om man får in sten eller grus i koppen också men det är ingenting där.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Saffranskalle Palfinger tekniker
18 april 2014 · 1 248 Inlägg

Är bussningarna i bakaxeln hela? Det är 2 alu block en på vardera sida som brukar gå sönder. Då kan bärarmen lossna och ligga och slå.

Volvo Xc70 (2001)
Rake
18 april 2014 · 164 Inlägg

VKN_940 skrev:
Är bussningarna i bakaxeln hela? Det är 2 alu block en på vardera sida som brukar gå sönder. Då kan bärarmen lossna och ligga och slå.

Har ju känt över bakaxeln med spett men inte känt något konstigt men det är möjligt att det kan vara problemet. Får ta mig en närmare titt nån dag. Det är denna bussningen du menar va? http://www.skruvat.se/Bussning-bakvagn-P12252.aspx

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Saffranskalle Palfinger tekniker
18 april 2014 · 1 248 Inlägg

Ja det är den bissningen jag menar. Kolla med ficklampa om bussningen är hel på bakkant. Det brukar lossna en alu bit runt själva gummi bussningen. Då kan bärarn ramla inåt. Spec den högra. Så om du bara bänder bärarmen utåt/framåt så finns det en risk att du inte känner glappet då den ramlar inåt/bakåt.

Volvo Xc70 (2001)
crescentcompact
18 april 2014 · 280 Inlägg

Ett löst bromsok kan ge oljud. Inget man tänker på i första läget, har haft det problemet en gång.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (18 april 2014)

Rake
18 april 2014 · 164 Inlägg

VKN_940 skrev:
Ja det är den bissningen jag menar. Kolla med ficklampa om bussningen är hel på bakkant. Det brukar lossna en alu bit runt själva gummi bussningen. Då kan bärarn ramla inåt. Spec den högra. Så om du bara bänder bärarmen utåt/framåt så finns det en risk att du inte känner glappet då den ramlar inåt/bakåt.

Aha ja, ja men får se om jag får tid att kika på det senare ikväll, borde väll inte vara så svårt att se då.



crescentcompact skrev:
Ett löst bromsok kan ge oljud. Inget man tänker på i första läget, har haft det problemet en gång.

/Fredrik

Ja det har jag också varit med om så det var bland det första jag kolla, tack iallafall!

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang