Hur mycket ström drar era bilar???

jaka54
9 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Har en tyskimporterad Audi TT 3,2lit roadster (2004) som står avställd okt-april och jag tycker batteriet laddas ur väldigt fort.
Mätte upp 350mA (motorn och alla andra saker avslagna givetvis).
Någon som kan mäta på sin bil av ungefär samma årsmodell (behöver inte vara Audi).

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d94a127aa84a9a3164ec1aa62788cbba.jpg
Audi TT 3,2lit roadster (2004)

Senast redigerat av jaka54 (9 april 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april 2014 · 14 039 Inlägg

Står den avställd 7 månader så får du nog räkna med att en 2004:a drar ur batteriet under den tiden p,g.a att det är en del funktioner som alltid drar ström. Varför inte koppla bort batteriet under den tiden?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
9 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Visst! Koppla bort batteriet är ett alternativ, men jag skulle ändå vilja ha reda på om 350mA är normalt för den bilen.

jaka54
9 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Jag kopplade bort ena polen på batteriet igår och mätte strömmen strax efteråt, då visade multimetern ca 350mA.
Nu i dag ,med batteriet bortkopplat hela natten så visar multimetern 2000mA och sjunker sakta ner till 1340mA...
Fattar inte att strömmen kan variera så, och vara så hög?? Någon som kan komma med tips?

Tilläggas kan att när jag kopplar in multimetern mellan minuspol och jordkabel så hör jag att bränslepumpen går igång för att sedan stanna ...antagligen därav den höga strömstyrkan (2A) i början...men varför stannar mätaren på 1,34A nu och inte som tidigare på 350mA????

Senast redigerat av jaka54 (9 april 2014)

scorpan6662
9 april 2014 · 177 Inlägg

Mäter du på rätt sätt? Om du har batteriet urkopplat och sedan kopplar in det väcker du ett antal styrdon och ökar därav förbrukningen.. Bilen ska vara låst samt huv/dörrar/bagage stängt i minst 20 min innan du börjar mäta
Normal förbrukning ligger runt 30-50mA

cartech
9 april 2014 · 21 Inlägg

Jag får inte riktig klarhet i hur och när du mäter. Är lite förvirrad när du skriver, batteriet bortkopplat och multimetern visar 2000mA. Är det att du har mätaren i serie med batteriet över natten? Då låter det högt.

Men generellt I moderna bilar är det diverse moduler som är aktiva även när bilen inte är igång .  Det kan ta mot en timme innan de går in i "stand by" och drar normalt. Därför kan det vara en ide att ha mätaren inkopplad en längre tid för att se att det inte är det som är fallet.

I vilket fall som helst rekommenderar jag att underhållsladda batteriet vid längre förvaring.

jaka54
9 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Minuspolen på Batteriet är bortkopplad men förardörren är inte låst. Bakluckan måste jag ha öppen annars kommer jag inte åt batteriet!

Naturligtvis mäter jag i serie;) över natten ???? ? Vad då??
Med batteriet urkopplat över natten så mätte jag idag mellan minuspol och jordkabel. Alltså i serie...annars kan jag ju inte mäta strömmen! wink Då visar mätaren 2A vilket sjunker sakta ner till 1,34A och stannar där!

Däremot när jag mätte i går, då jag direkt tagit bort minuskabeln från batteriet ...då visar multimetern 350mA.
....men inte direkt utan strömstyrkan sjunker långsamt ner och stannar på 350mA.

Senast redigerat av jaka54 (9 april 2014)

cartech
9 april 2014 · 21 Inlägg

Jag ville bara vara säker på att vi menar samma sak. Men nu är jag med.  Som sagt så är en mätning inte tillförlitlig direkt när du kopplar in mätaren. Då du väcker upp olika moduler. Om du har bakluckan öppen kolla så du inte har någon lampa där som kan ge ett "felaktigt" värde.

jaka54
9 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Har mätt igen. Ingen lampa i bakluckan tänd och förardörren stängd! Nu visar mätaren 370mA...men inte direkt utan strömstyrkan går från ca 2A sakta ner till 370mA.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2014 · 17 453 Inlägg

Rätt normalt. Det står till och med i instruktionsboken på en av mina bilar att den "inte bör stå mer än 14 dagar utan extern laddning"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
11 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Då har jag "ryckt" alla säkringar (en och en naturligtvis och mätt strömförbrukningen efter var och en) och multimetern ger samma svar som tidigare...1,27A eller däromkring som sakta sjunker (halv minut) ner till ca 500mA

Har också tagit bort alarmet bakom vänstra baklycktan och det blir ingen skillnad i strömförbrukning med det borttaget.
Va f.. kan det vara fel (om det nu är något fel för hos VAG vet man inte vad en sån här bil ska/bör dra i strömväg)?
Några 30-50mAh drar den i alla fall inte...om den nu ska dra det??!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2014 · 17 453 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då har jag "ryckt" alla säkringar (en och en naturligtvis och mätt strömförbrukningen efter var och en) och multimetern ger samma svar som tidigare...1,27A eller däromkring som sakta sjunker (halv minut) ner till ca 500mA

Har också tagit bort alarmet bakom vänstra baklycktan och det blir ingen skillnad i strömförbrukning med det borttaget.
Va f.. kan det vara fel (om det nu är något fel för hos VAG vet man inte vad en sån här bil ska/bör dra i strömväg)?
Några 30-50mAh drar den i alla fall inte...om den nu ska dra det??!

Bilen måste stå i minst 20 minuter innan du kan läsa av korrekt värde. Den måste stå med inkopplad multimeter under denna tid alltså... Så fort spänning bryts och kopplas på "börjar bilen om från början"

Men att den kan stå utan laddning över vintern är bara att glömma. Har du larm: Mer förbrukning. Audi brukar ju inte ha som de flesta andra bilar "nyckellös" men har den det så drar det en del...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
11 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Ok! Så du menar att jag för varje "ryckt" säkring måste mäta strömstyrkan under 20min för att få rätt värde?
Kommer att ta en j...tid.

Drönirettab
12 april 2014 · 21 761 Inlägg

Om jag tolkar inlägg #11 rätt så är det på det sättet du ska mäta, dvs plocka bort en säkring i taget och kolla om strömmen ändrar sig. Mätningen borde vara rätt, under förutsättning att multimetern först fick vara inkopplad tex 20-30 minuter innan du började plocka bort säkringarna alltså. smile

jaka54
12 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Då har jag plockat bort alla säkringar!

Började sedan att sätta in säkring nr 1 och multimetern visade ca 20-30mA
Höll på så till säkring 9 (7,5A) då gick strömmen upp till ca 500mA.
Tog bort den  och satte in några till säkringar. Multimetern visade hela tiden 20-30mA.
Satte så i säkring nr 12 och strömmen gick upp till 500mA.

Ska fortsätta och kolla fler säkringar i morgon när det  blir ljust.

jaka54
18 april 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Då är det uppklarat! (Efter mycket mätande fram och tillbaka)!
Bilen drar 40mA! -Inget fel alltså! -Skönt! Och inget fel på batteriet (Biltema).

Så här var det!
När man mäter strömmen så visar digitalmätaren ca 1,2-1,5A momentant och sjunker sedan sakta ner till 370mA.
Men...väntar man ca 5-10minuter så sjunker strömmen ner till 40mA. Helt okey alltså!
Jag var inne till Audi i Ulriksdal och fick då reda på av en av reservdelskillarna (som gick och frågade någon kunnig mek) att upp till 70mA var helt normalt för en modern bil.

scorpan6662
18 april 2014 · 177 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Mäter du på rätt sätt? Om du har batteriet urkopplat och sedan kopplar in det väcker du ett antal styrdon och ökar därav förbrukningen.. Bilen ska vara låst samt huv/dörrar/bagage stängt i minst 20 min innan du börjar mäta
Normal förbrukning ligger runt 30-50mA

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang