Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 206 518 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
zappen999
18 april 2014 · 467 Inlägg

Snyggt jobb!

Volvo 740 (1989)
danjac
18 april 2014 · 698 Inlägg

Fillefilmjolk skrev:
Då var de dags för en liten uppdatering! Inte stor, men alltid nått.. roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5079763ff4d90887e838c514743dc96.jpg

Just nu! ligger de mesta kvar hos motorverkstan. Blocket väntar på sina kolvar innan de kan borras upp. Här hemma är de lite tomt, men fick nyligen hem topparna, som även fått sig en liten tvätt i oljebadet. Hade inte så mycket för mig så tänkte ja skulle förbereda lite för portning genom o ta bort samtliga fjädrar och ventiler från topparna. Portningen kommer dock få vänta lite tills grenröret tittat förbi så ja samtidigt kommer kunna göra portmatchning.. men jaja

Lite från byggdag 2:

Började med lite minnes bilder, eftersom de mesta på toppen kommer bytas ut o göras om. Sen kanske nån tycker de e kul o se hur den ser ut orginal också tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b87da01d444baf9d4861b6b508d8b60b.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-84b6e651eb3220d2cda85b4baf3072ac.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-01da55f1fab330a990b0462124deed90.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b4c298a225f74542186fa8879a6d7f8b.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a4c838a16cdb9d36d1522380ebef350e.jpg

Här! Ville systemkameran inte längre samarbeta hmm så fick köra vidare me en liten digitalkamera
istället..

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f0f630f3d8708391d2edb48289f701fb.jpg

Blev lite mätningar för o kunna jämföra original med den kommande portmatchningen, både på avgas..

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-de133be6fdaa9ca1e6b81fd829f4e1f4.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-df774fda5e9f6f1dba058e61dd6f34e7.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bc68ef656513c2916624251def30d318.jpg

och insug sidan.. kanske onödigt, men lite småkul..

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1d37eb2a196cd2428691f20f13399691.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fa9706e0a41867ca0f1caf0498dc0d91.jpg

Men! Tbax till skruvandet. Först blev de bort med axeln för vipparmarna

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f7d71868a47f636d80c5ca93aac8259.jpg

Som satt me fyra sega bultar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-67111aad884cbdbcee43a5de8a581c19.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a569dbba7dd871c4e1796b9598e13783.jpg

Ett enkelt lyft

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7fc673bc267ce5f74a44ba5437516ef5.jpg

och lite städning

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1829a61d1132e0dcb6a33129cc353588.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9c293e0651af1786d0acd2e73decd6b8.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ce7e1d2772e47d77596c98eb5d4ee09.jpg

För o få bort ventilerna brukar ja använda ett sånt här verktyg smile enligt mig e den.. såådär, behöver vara stark som f'**n eller nästan ta sönder den för att de ska fungera.. men va vet ja, kanske använder den på fel sätt tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ae336aa6b82f5d748fb86fbc91880cc8.jpg

Har en gång varit nära o skjuta ett knaster i ögat så använder numera alltid sånna här tillsammans med verktyget ovan hmm

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-31df66dafbcda9c9a631e4578258d093.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c8bc2e32e786fe1cd677d94ed39af109.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-251ed123b77f6f3042f1f002e1942995.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a8015e80668fcaebbf3648614da267b3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fe9bb5b14af6b5fb213f84deb6a7cd53.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-664113ca418d2a619fa0f099c868fa44.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-722e329a0506398d704ceb3cb6df0712.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6467c8179e4a8b6b8c0e9ce5637bfa6f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e4dcb48c568c0c93a3e6b55b01770e51.jpg

En klar..

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bc1af5a8e054999490c6a6ee3fc51845.jpg

En kvar! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b53760eb823d70acdfa5837cbf00d883.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a9eeefb84bb495a470aa221afc0f888f.jpg

Portas

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-df1b48c8cd3e183c6d363df0eeae226b.jpg

Portas

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f8a52cea8af34bf08944cd4742b9a2fd.jpg

Portas.. Men den konsten kommer ja till senare

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4635257ce09a1b3ca8b2dc71d4a01513.jpg

Kan nog äta upp mina drömmar om o öka ventildiametern tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c776180a905ee9b4bee8e0cc211c4b11.jpg

Inget av de gamla är tänkt att komma tillbaka till topparna. Men är ändå aldrig fel o spara dom gamla grejerna numrerade i påsar, ifall man nu ändå vill gå tillbax o kanske kolla nått smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-251e49498f8bc4f6e9db2fe24c359a06.jpg

Blev tyvärr inte mer för denna uppdatering, blir så när man inte har grejerna på plats hmm Återkommer så fort de rullar in lite fler nyheter genom dörren, Hare Super! smile

Läst alla sidor och får säga att du gör ett riktigt grymt jobb. Men en grej såg jag som inte är okej. Den sortens ventilfjäderbåge som du har som trycker ner fjädrarna släng den. Har haft några stycken som har gått av och då har det blivit katastrof som följd. Jag tillverkade en egen av en skruvtving. Om du kollar mitt Volvo GLT motor renovering på min profil så ser du bilder på den. Dock får man har längre tvingar till v8, v10 osv den på bilden är knappt så den klarar volvo, saab toppar. Bara ett tips så du inte drabbas av katastrofer för det gör både ont och är dyrt =P Men du gör grymt jobb annars smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
___
19 april 2014 · 588 Inlägg

Sjukt kul läsning! smile

andreas_1996
19 april 2014 · 951 Inlägg

oj vilket jobb big_smile här går det undan.

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Fillefilmjolk
19 april 2014 · 156 Inlägg

Funkiee skrev:
fan va underbart o se att du är igång igen!! big_smile

Ja man vart bra sugen och bli klar till sommaren nu när våren är på gång och allt, så förhoppningsvis ska uppdateringarna komma in lite tätare nu smile


zappen999 skrev:
Snyggt jobb!

Tackar och bockar! smile


danjac skrev:
Läst alla sidor och får säga att du gör ett riktigt grymt jobb. Men en grej såg jag som inte är okej. Den sortens ventilfjäderbåge som du har som trycker ner fjädrarna släng den. Har haft några stycken som har gått av och då har det blivit katastrof som följd. Jag tillverkade en egen av en skruvtving. Om du kollar mitt Volvo GLT motor renovering på min profil så ser du bilder på den. Dock får man har längre tvingar till v8, v10 osv den på bilden är knappt så den klarar volvo, saab toppar. Bara ett tips så du inte drabbas av katastrofer för det gör både ont och är dyrt =P Men du gör grymt jobb annars smile

Haha, ja den där ja.. nä den avstår ja gärna från att använda tongue. Din lösning såg då ut och vara bra mycket bättre så kanske blir att låna den idén inför nästa motorbygge smile

Tackar för tipset!


___ skrev:
Sjukt kul läsning! smile

Tack, härligt att höra! big_smile

andreas_1996 skrev:
oj vilket jobb big_smile här går det undan.

Tack så mycket! smile Ska försöka bli lite mindre framspolat senare när jag börjar med inredningen.

Niploox
19 april 2014 · 3 Inlägg

välgjort arbete samt dokumenterat!! roligt att se och läsa om framstegen

Fillefilmjolk
8 mars 2015 · 156 Inlägg

Nä Nä Näähänä.. nu måste de f*n bli klart nå gång!


SÄSONG 2 för h*****e…




Har gått och dragit mig ett år för att börja.. Mestadels då interiören har känts som ett oändligt
mörker utan ljus i slutet -.-

Men nu är de slut på soffliggandet! Beach 2015 närmar sig och till de behövs en bil.. eller lite motion..



Hur som helst!

Det var det här som de skulle tas itu med (bilderna under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c71bf6271611df14a9a5ff3993cc79bf.jpg

Iförsig inte något extremt nu när golvet vart lagat och målat.

Men då de tidigare kunskaperna kring interiörs byggen är väääldigt små eller = 0  så
kändes det oklart om hur och var det skulle påbörjas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-417ae3e783447923b2c4779adae5ea8e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f8f74dfa082dad0cc5807f5961c492a.jpg

Men med önskan om ett bra billjud, dvs. typ mer åt typen Hifi än SPL, och en plåtren insida så kändes det klokast att börja isolera bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7c41677d955f5c8e508257517c44bee1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb87bd06ed2b828cce2b4ed844eceada.jpg

..och som det kanske syns på bilderna så var den tidigare isoleringen på bilens tak ganska obefintlig. Det enda som ”isolerade” taket tidigare var den takpanel som utgjorde själva takduken eller vad det ska kallas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f54a310145855c98c94e729f484a7d29.jpg

På dörrarna var det bara dörrsidan som isolerade, samt 1 st. dämpmatta av gissningsvis bitumen eller liknande som tog bort lite av resonansen i dörren

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-41fc9beec3f827772ebfea133779ba75.jpg

…efter isoleringen är lagd så går de att se fram emot kabeldragningen.


Land Rover Original.


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5a0d0ecd8699fd4beef6f85fccf9556f.jpg

Har kommit fram till att de här har med stereon att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1b11ba631e5aa8a7d93153dceab5bad8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e82233ddc832a5d5b32a629dce287b0b.jpg

och med all den bara bilplåten som kunde avge resonans? eller?  så blev valet att köpa in en stor sats med dämpmatta. Som jag förstår dämpar den resonans som kan uppstå i bilplåt då man exempelvis spelar musik, eller är ute och kör. Dvs. stora delar av irriterande buller kan absorberas i mattan och dämpas ut. Det blir tystare helt enkelt. (som ni kanske märker är bliljud inte min starka sida)

Som syns på bilden under så användes en varmluftpistol. Med denna så värms baksidan på dämpattan upp. Detta för att göra dämpmattan mjuk och mer formbar men även för att bättre få den att fastna på ytan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-23e9042ca772edec1a8527a0f5237ff2.jpg

Efter att ha läst runt lite här på forumet och andra sidor på nätet så blev de till att försöka isolera upp så mycket som möjligt, och de första blev taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a829d5a926290a7c8e28718b93a60e3a.jpg

Först rengjordes den yta som skulle dämpas med lite aceton.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b6c5028f847a8f1d2bb9ebb12cd4c51c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-10ae53fc2228084da5a4634822fe5868.jpg

Vartefter dämpmattan värmdes upp och pressades på plats.

TIPS! Gör inte som jag, används HANDSKAR, efter 3-4 dämpmattor så var man som papercuttad på vartenda finger, så kort efter denna bild så sattes ett par handskar på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3a5a35938f438970f81a91333173cf9b.jpg

För att få ut dämpmattan till 100% så blev det ibland till att värma upp lite försiktigt på plats och pressa ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9ba4d603869bc0ce68700eaa22792bff.jpg

och långsamt började det ta form.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4bb40c406d630dc771f103aa80f36772.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d8da031502ad43ee0a21ba768c1f8cd6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1aa40f0b47a7ee76b61933599add3a9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a2312fa24d2ba6c9d585ebc110cb8f98.jpg

Cirka halvvägs fram så blev det ett litet stopp för att provmontera de nya framstolarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-54ce8bbd531eba09719b7992492ab505.jpg

Då de gamla stolarna var i en ljusblå tygklädsel och rätt så trista.. så behövdes nått annat för att lyfta upp ”kvalitets” känslan på interiören.

Och till det hade det hittats ett par gamla läderstolar från en skrotad BMW 530 e34.
De här hade i sin tur tagits hem och passats in på Land Rovers Originals stolsfäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28610bad2ed0c730158f6ff400f1db95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-87b2e62164103cdf7bb229a8cc72ddd7.jpg

Nu gäller de bara att komma på ett bra sätt att fästa fast stolsfästena lite mer ordentligt i stolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a9a8ac580e40090f513614af4922bc2f.jpg

Men än så länge så sitter de helt okej. Baksätet som blir original ska skickas iväg till en klädseltapetserare som kan klä om baksätet i liknande svart läder.

Ett Kuriosa + just nu är att BMW stolarna har stolsvärme, och de fanns inte original på Land Rover stolarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb4ce56e5a5979e90b079bc0353426bc.jpg

Med stolarna provmonterade, så togs de ur, vartefter den sista dämpmattan trycktes fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0677dda4625bf8660a95f33d00df9db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-566bafe2bd716ad409d3b79ffb429844.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e5f5711485685e1efb93e697a0a3e3d9.jpg

Och med facit i hand så gick det nästan åt 6 st hela paket. Som ska innehålla 2 kvadratmeter per paket, så nästan 12 kvadratmeter dämpmatta.

Nästa steg i isoleringen blev att klistra på en annan typ av dämpabsorberare. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ba18c02ac33cf46a211515a30956018e.jpg

Här blev valet en typ av skumgummi matta. Det bästa hade kanske varit att köpa hem en sån där skumgummimatta som har som vågor eller små kullar på sig. Den ska tydligen ha en bättre förmåga att dämpa ut ljudvågor.

Men då ja kan ta det här spillbitarna från sopcontainern på jobbet helt gratis så blev de till att använda det istället. De lär förhoppningsvis dämpa lite grann iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6c7520cf8b9ce7e8cdf525692a8f685b.jpg

Vart smidigt med lim på baksidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-30bff5c0f49c2ed24c13402989b55b22.jpg

Sakta med säkert kunde bitarna pusslas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-66336b79aa9d1a3075454bc0cc895e6a.jpg

Vartefter det passade att skruva fast takluckorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7e3a9df67bcb99036dab70769efae78c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-93cc538de2292a15c4bc73c5345910c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a684d730e9ac04b82b9ade93440e92a6.jpg

Och sätta fast safari fönstren eller ”Alpine Window” som de enligt reservdelsleverantören ska heta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7ece30e7b27202024f39cac781f575c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-54fd66bc699762c5d245d0a7ca8d843e.jpg

Först så trycktes listen fast nertill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-01d3fda7ad86ac0d667dd95150c97be2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c5c2ebb270973267962548b7c48319d7.jpg

Sen upptill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e04cbae718b9ad54788d0119bc74692a.jpg

Sen pressades fönstret in nertill längst bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c2f8281d398061e7fad9fafd4dbcd0ee.jpg

och hela vägen längst fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-321f7766e113aa6e1804da2d76e17c77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cdcdec611ca74d60cf7f75e897df77fa.jpg

Vartefter listen träddes över fönstret med en platt skruvmejsel och mycket försiktighet.

Om man vill se en film på hur de här går till så finns de faktiskt en ganska bra instruktionsvideo på nätet.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=Gsdz7gWypWo

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ae6a8d9858198629bd997b5455665f63.jpg

Nu skulle bara en gummilist pressas in i den list som satt runt fönstret för att få allt ordentligt tätt. Men till det ska de gissningsvis gå bättre med ett anpassat verktyg så de får vänta. Fick de inte att funka lika smidigt med en plattmejsel som de gjorde på den videon som länken ovan går till hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4d96fc711c85272e9b64b300ac48fb19.jpg

Så då fick de skumgummas vidare med taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-83e5bfa8cfdfacbf79c1f5cc617c3e9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dceba78cd87ef8fc4f840d34ce402859.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-da311ef5cb0715bcb967ab75475aa416.jpg

Innan takpanelen/takduken kunde sättas upp så passade det bra att dra kablar längst taket för de kommande högtalarna.

och när de ändå är på G, så passar de kanske bra att visa den setup som ja tänkt använda.. en del av den iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f329fdb5076d5b833089525db22c67de.jpg

Då de utrymme som ja tänkt sätta in basen på inte är det största så blev de till att köpa en bas som var anpassad för mindre lådor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5988802a8cede3f194f1c1083a24a5a3.jpg

Så då köptes 2 st:


Hertz ES F25.5

Storlek:            10”
Effekt RMS:     300W
Max Effekt:     900W


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5e6a73b084874c3ea8eebb7f3da14f99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9d689dee1918f81848053d0fa4d86089.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-11bf4f2912287f9709bb2ca393453309.jpg

Med ett monteringsdjup på 85 mm så passade de perfekt till att bygga in i de två skålar som det tidigare hade funnits en utfällbar pall i som utgjorde passagerarplats 6 och 7.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f0495ea5354b6d4a051f1bf2ef86ef94.jpg

Då jag i början på projektet var duktig på att köpa sånt som inte behövs just nu så köpte ja ett par högtalare av modellen bättre för sådär en cirka.. hmm 2009.. dvs. än cirka 6 år sen.
Och med ett tillverknings datum på 2006 så  är de inte direkt de senaste grejerna. Men de var dyra då, och helt orörda i kartong sen dess, så förhoppningsvis spelar de ganska bra idag ändå.

Så till framdörrarna vart det då ett par:

CDT Audio HD-42


Storlek:            4”
Effekt RMS:     140W
Max Effekt:     … framgick inte hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-90c784c1f2ed685a0d1c665fd0742e28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c66b821d14ac252a05d4a8e87bcc9e82.jpg

och till dom följde det med ett ganska fräsigt delningsfilter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9697a191ab33fb0bb8ce9d51c44783a2.jpg

Tanken är att de går in på samma plats som original högtalarna satt tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77a974f371a3dd0f976002ae8549ec5b.jpg

Diskanten/Tweetern sätts upp någon stans som enligt bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dbf914e6c899dd44798e640d79394bc0.jpg

Till de bakre högtalarplatserna blev de ett par:

CDT Audio HD-52

Storlek:            5,2”
Effekt RMS:     170W
Max Effekt:     framgick inte hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fbdc14f4971f4450578da401ca58db2a.jpg

Till dessa kom de också med ett par delningsfilter och diskanter/tweetrar

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-670224dd4071c502ea5c4b289ca7661c.jpg

Även de bakre kommer bli monterade på originalplatserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1ebc00f47c68abeb661673572137059a.jpg

Dock så kommer det behövas glasfibras eller byggas ut på något vis med en MDF-ring för att i huve taget få inte högtaleren på plats. Utan MDF-ringen så tar magneten i bilplåten halvägs in i hålet hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a64a23af09057ef8d18cdfb7d1920489.jpg

Men över till kabeldragningen! Som ja valt att delvis göra med hjälp av plaströr.

På bilden nedanför så har plaströret dragits från höger A-stolpe upp och över vindrutan åt vänster för att sedan gå vidare bak och komma ut vid vänster C-stolpe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7907eea8d569efdbe75843386df0a496.jpg

Som högtalarkabel har jag valt en 2 x 4mm2 till Bashögtalarna.

och en 2 x 2,5 mm2 till resterande mellanregister och diskanter. Dock såg den mer ut som
2 x 3mm2 på skjutmåttet så det vart lite bonus smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6559dc389550d9746c055021cce38321.jpg

Tanken är att de ska se ut något som det kopplingsschema här under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d2145b78a07061cb55423bbf3bef3134.jpg

Med det sagt så vart de bara börja dra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-87daa50ba7fd81eec446e4ef7ac88dee.jpg

och för stunden så fick de bli till att bara dra fram och hänga upp på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-945cae6d1c76e658231a26b055046a5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fa21121e40d670c275b027bf38a3cc2a.jpg

Här kunde delningsfiltret till de bakre högtalarna gömmas ganska bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-53ef22e1db97cb3edd32a3ae1ed5709a.jpg

Efter en del krångel och pillande så kom även högtalarkabeln till framdörrarna fram.
Detta genom den orginala gummigenomföringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b11cf0e110d0c5ff7a607417dda698d5.jpg

Till sist kunde allt samlas ihop i en rulle längst fram där ja tänkt försöka gömma ett kompakt men någorlunda kraftfullt 5-kanals slutsteg.

Troligtvis blir det ett slutsteg av modellen:

Hertz HDP5

http://www.hertzaudiovideo.com/hdp-5/

eller ett:

Alpine PDX-V9
http://www.alpine-usa.com/product/view/pdx-v9

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3f933c325804fa215da835fd05e30e0b.jpg

Men det återstår att se smile


Nu ska det BUDGET FLOCKAS! på riktigt tongue

Dometros
8 mars 2015 · 434 Inlägg

Skönt att se att du kommit igång igen! Kommer/är riktigt fräsch!
Lycka till smile

anafylaxi
8 mars 2015 · 1 107 Inlägg

Vilket kul projekt smile

Funkiee Saab älskare!
8 mars 2015 · 4 597 Inlägg

underbart med en update! dina beskrivningar o bilder får mig att tänka på Discoverys Wheeler Dealer tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Mervolic Yawn...
8 mars 2015 · 3 151 Inlägg

Blir hur grymt som helst det här smile

OSkar000
8 mars 2015 · 198 Inlägg

Kul att se lite liv i den här tråden. Som vanligt mycket pedagogiskt och bra krivet och finfina bilder.

Det blir ett litet ryck i mekar-tarmen när man läser sånthär... för att sen inse att det varken finns tid eller plats eller något att skruva på de närmaste åren.

Hunted Jackass
9 mars 2015 · 795 Inlägg

Satt och tänkte på den här tråden för 2 dagar sedan, vad kul att komma in och se att du uppdaterat den. Skall bli mkt kul att se det färdiga resultatet!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
werd
9 mars 2015 · 349 Inlägg

Yes! Äntligen smile Längtat efter att denna tråden skulle vakna till liv igen. Otroligt bra och genomfört, både projektet och presentationen av det alla momenten du gör!
Keep it up!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Fillefilmjolk
6 april 2015 · 156 Inlägg

Först!

Tack så jätte mycket för alla fina kommentarer som ni skrivit sen det senaste inlägget.
Är jätte kul att så många fortfarande följer tråden trots det långa uppehållet.

Som sagt så är det era kommentarer som får en att vilja bygga vidare och uppdatera tråden.

Så ett stort TACK! smile





Men hur som helst! O.o

Ett kort flocknings inlägg


Som tidigare sagt så var planen att genomföra en budget flockning. Och inte med som vissa säger ”högtalarmatta” utan bokstavligen talat ”budget flockning”.

Tanken har sedan länge varit att vilja flocka nästintill samtliga interiörs detaljer. Men då kostnaden att flocka exempelvis fyra dörrsidor, en instrumentpanel, och en mittkonsoll kan gå på allt från 4000 – 6000 kr så kändes det lockande att i alla fall prova ett billigare alternativ.

Och valet blev då att prova köpa hem en Hobby.. pistol.. aplicator.. nånting vet faktiskt inte vad det heter hmm (googlade på flocking equipment på ebay för att hitta det)

Priset på en sån här vart 250 kr kontra en riktig ”flocknings maskin” som skulle gått på cirka 10 000 kr med frakt. (en instegsmodell dvs.)

Och ja! Man får vad man betalar för men för 250 kr och en massa positiva kommentaren från Modelljärnvägsbyggare och Warhammer-fantaster som lägger gräs på sina landskap så var det värt en chans att prova tyckte ja smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9b88f9a4913dbfd1dfeafd402427b0fa.jpg

Men! innan jag går vidare, för den som kanske undrar – Vad är Flockning?


Om man beskriver det på ett mycket enkelt sätt så fungerar det ungefär såhär:

Positivt laddade fibrer strös över en yta med lim på som i sin tur är jordad. Då fibrerna är laddade med positiva elektroder så vill de stå rakt upp/ut. Dvs. vinkelrätt mot ytan. Typ som ens eget hår vill resa sig om man håller händerna på en sån där elektrisk spåkula.

Haha… typ en sån här: http://www.montrealgazette.com/cms/binary/3983338.jpg

När fibrerna står upp och limmet har torkat så får man en yta som ser lite ut som det skulle kunna vara klätt i mocka… typ.. …mocka kanske var lite att ta i men man får en behaglig yta iaf.

Förutom att klä interiörsdetaljer kan man exempelvis flocka:

Smyckeslådor: http://www.malikindustries.in/images/FBN-208.jpg

Kläder: (den svarta texten) http://www.stonemenswear.co.uk/media/ca … -3.536.jpg

Tapeter/Gardiner: http://www.wallpaperandborders.co.uk/wa … 980509.jpg

GI JOE och hans kompisar: http://sean.adventureteam.com/pages/fuz … c-four.jpg


Så egentligen är det bara fantasin och skickligheten med limmet som sätter gränserna tongue


Hur som helst!

Ska man ha riktiga grejer så ska man ha ett aggregat av en lite värre kaliber än den batteridrivna varianten jag har på bilden under.

Rent funktionsmässigt så fungerar de typ likadant. Man han en ”Aplicator” som man fyller
med flock fibrer. Aplicatorn har ett metallnät som fibrerna passerar på väg ut.
När de passerar laddas de upp med positiva elektroder från metallnätet. De positivt laddade fibrerna landar stående på den jordade ytan och fastar på det lim som man har smetat på en stund före.

Så här sett fungerar de likadant bara att en värre variant inte bara är av bättre kvalité utan framför allt laddar en mycket högre spänning med en högre ström som i sin tur möjliggör att flocka en större yta. (Dvs den drivs av 220v och inte 2 st 1,5 volts batterier) har jag förstått det som iaf. rätta mig gärna om jag har fel.

Så det jag kommer att behöva göra för att försöka garantera ett bra resultat kommer gissningsvis vara att hela tiden flytta vidare den jordpunkt som sitter kopplad i applicatorn. (Syns med en röd sladdstump på bilden under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cd80d385e2caa69969dabd91939355a7.jpg

Det är över nätet som visas på bilden under som fibrerna ska passera och laddas upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-572eab2f4f204367f92acb93523723a8.jpg

Och de fibrer som köptes hem var 1 kg äkta JET BLACK 1,0 mm – 3-3 Decitex Semi-Dull

- Där JET BLACK är färkoden/namnet på färgen, (finns en massa färger att välja på)

- 1,0 är mm längden på fibrerna (finns från typ 0,5 mm till 10 mm)

- 3,3 tror jag ska vara tjockleken… men kan mycket väl ha fel.

- Semi-Dull ska vara typen av fibrer, ska finnas nått som inte är Semi-Dull också tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9a192da359a4ac7656133520c66f8522.jpg

När det börjar bli dags för start så fylldes applikatorn upp.
Och här är SKYDDSMASK ETT MÅSTE, de här är farligt att andas in i en större mängd då man står och viftar med det i luften.

Sen är gummihandskar att rekommendera. Den går visst bara på batterier, men är man dum nog som jag att hålla i jordklämman med ena handen och sätta fingret på nätet strax efter användning med andra handen.. så vill man nog inte jobba mer den dagen… just say’n tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-94431841020221c113494232c666ab37.jpg

Som lim så köpte det in ett som var avpassat just för flockning.

Dvs: “F58-06 Vinyl Acetate Acrylic Adhesive”

De här limmet är vattenbaserat och tänkt att just sitta som bäst på vinyl, plast och liknande material. 

Just det här limmet är svart, som lämpar sig riktigt bra för att få en riktigt svart botten som inte lyser igenom under flockfibrerna, eller rättare sagt får det totala resultatet att se riktigt svart ut. Ska man flocka i en annan färg finns det ett genomskinligt lim av samma typ. Vill man snåla kan man måla ytan med en liknande färg som flockfibrerna, men resultatet lär blir där efter. Rekommendationen är att köpa pigment med samma färg som flockfibrerna och blanda ner i limmet. (finns att köpa där man kan köpa flockfibrer)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4c94fb174f44b6fd1f9a2dfe3cd551d2.jpg

Fördelen med att limmet är vattenbaserat är bland annat att det går att späda ut med vatten.
Och efter några prover så tyckte ja nästan att det var ett måste för att få konsistensen ner från gröt till lite mer lättflytande. Första gången ja la limmet rakt på med pensel och kort därefter la flockfibrerna så blev tätheten ganska låg och penseldragen syntes tydligt igenom om man lyste på med en lampa eller liknande.. se bilden under för det resultatet hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-131d6e830f0a3d05c788730473c45a7c.jpg

Så ändringen blev som sagt att späda ut limmet med cirka 60 % lim och 40 % kallt vatten för att få ner ytspänningen och på sätt få fibrerna att lättare tränga igenom ytan på limmet och fastna ordentligt + tätare.. typ… sen användes en roller istället för en pensel.

TIPS: En engelsk fackmanna länk på hur man ska gå till väga för att flocka en instrumentbräda:
http://www.flocking.biz/How_to_Flock_a_Dashboard.html




Jaja …TILL START!

Först så valdes en öppen, vindstilla yta som var någorlunda lätt att dammsuga och städa av.

Sen hängdes den detalj som skulle flockas upp i en lina så den gick att komma åt ostört från alla håll och kanter.

På golvet, som inte syns så låg en plast film där all nerfallen flock kunde samlas in och sedan återanvändas. Fördelen är nämligen den att allt som inte fastar är bara att samla upp igen och lägga in i applikatorn på nytt. Så det blir ganska lite flock som går till spillo. MEN! bara om flockfibrerna landar på nått som är helt rent och inte blandas med golvdamm eller liknande.

Sen målades all yta som skulle flockas med en roller som vart rikligt doppad i limmet.
Ytan målades 2 gånger med ett mellanrum på cirka 3 -5 minuter

Tillägg: Att dörrsidan redan vart målad svart är egentligen inget som rekommenderas, den vart tyvärr bara de för jag provat måla den svart förut. Troligtvis är det bättre att lägga en bra grundfärg istället som limmet lättare kan fastna på.

Fördelen är att trots att limmet är utspätt med vatten, så är det relativt byggande ändå, så små porer och liknande kommer att täckas av limmet, men dock så syns rinningar ganska tydligt sedan när ytan flockats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1a15b7a3d751b855a2203d24f1015008.jpg

Men så fort ytan är färdigsmetad med lim och dubbelkollad en 3 – 4 gånger så är de bara att snabbt ta fram jordklämman och trycka dit den där den gärna får kontakt med det våta limmet.

Det ja personligen tycker har funkat som bäst är om man flockar inom en yta på cirka 40x40 cm runt jordklämman, dvs. då man har den här budget varianten av flockapplikator.. men jag kanske bara inbillar mig, vem vet..

Sen är de bara sätta applikatorns strömbrytare till läge ”ON” och trycka ner ”POWER” knappen.


MEN GÖR INTE SOM JAG GÖR PÅ BILDEN UNDER!


Tror jag var lite stressad över att få till en någorlunda beskrivande bild med kameran så tänkte inte på att man ska börja flocka från; nedersta kant, till andra nedersta kant och jobba sig uppåt. dvs: inte som jag gjort och börja längts upp.

Det som kan hända om man börjar längst upp är att de överskotts-flockfibrer som inte fastnat på ovansidan faller ner urladdade och landar platt längre ner på det blöta limmet och inte gör annat än att förstöra hela finishen på jobbet hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-928796c39cd8259671a74f1f43d6db61.jpg

Hmm.. aja, fick göra det bästa av situationen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fd98b4741dfba2e8b43a3c3175fa27a3.jpg

Sen när det kändes som att alla hörn och kanter bara rann av flockfibrer så fick de hänga cirka 5 minuter vart efter dörrsidan försiktigt fördes in i ett torkskåp där de på full värme fick vara i en timme. Egentligen inget som kanske behövs sommartid men då det var 2 grader + i garaget så fick det bli torkskåpet tongue

Och så länge dörrsidan låg och drog sig så passades de på att spana in några färdiga grejer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-70a2c5680b0aef37b04ade9d353448f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86b61f9a2c5beeff96d7d6b4c1e2caa1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b57feead0c3289ac40aed9cd01f37baa.jpg

Med mobilkameran gick de att få några bättre när bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c9513abbcdc2bbde7cb33390054c5dd2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ad18843f56ce8dabc345604b56a2491.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3759bb626b19b59dde16ffec80538e27.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e7a28ed7df76bf11159b2748af678a91.jpg

Samma A-stolpe som ovan men fotad med annan vitbalans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-22bed65c4ae90100e95d213257d6f388.jpg

Och här är en insomning som visar lite av hur flockfibrerna står upp på kanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e688ab52594ab60153985c88ce8a848.jpg

Sen några när bilder på den färdiga dörrsidan.

Efter torkskåpet behövdes den endast blåsas av med lite tryckluft för att bli av med alla överskottsfibrer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-562717ca69d5297ee783cd715990406d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-005232eadc3ff1da7f5a8120bb624836.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d38460629015ab5fb76265b1587434e4.jpg

Till sist vart den upphängd på prov med en intryckt högtalare tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-333d00808c468d10d8495866abbce8c6.jpg

Nu är de bara fixa de där högtalarlådorna och instrumentpanelen så kan de flockas de med smile

Några avslutande meningar:
Personligen är jag förvånad över hur relativt bra resultatet ändå blir. Trodde egentligen inte det skulle hända så mycket med en Kina-kopia för 250 kr…

Sen.. JA! visst det är väll inte så superbra som det blir hos någon med riktiga grejer. Men! Det sitter tätt och lyser inte igenom, ytan känns jämn och fin, och gnuggar man flera gånger på samma plats så lossnar det inte, dvs. det sitter fast ordentligt. och! vill man nu att det ska vara ännu mer gjutet finns även 2-komponents lim för flockning.

Sammanfattningsvis så kan man med mer träning nog få resultatet att bara bli bättre.


Det kostnadsmässiga +:et är att det med kvittona på bordet gått in på nästan precis runt tusenlappen för:

- Flock applicator
- Lim 1 kg
- Flockfibrer 1kg
- Dyr frakt från England
- 2 st D Batterier


Så vill man prova på att börja flocka för hemmabruk, men även prova för att sedan kanske gå vidare med värre grejer, så kan i alla fall jag rekommendera den flock applikatorn som billigt finns att hitta lite varstans på nätet.


Hare super!

Funkiee Saab älskare!
6 april 2015 · 4 597 Inlägg

Jävlar va coolt! Du är riktigt duktig med allt du gör!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
zappen999
6 april 2015 · 467 Inlägg

Bra dokumenterat och schysst resultat! Kan vara bra att läsa igen om man får för sig att flocka någon gång smile

Volvo 740 (1989)
DieLuftWaffe
6 april 2015 · 645 Inlägg

Det är roligt att se att du vågar testa och göra allt själv! Och resultatet blev ju jätte bra smile Ser faktiskt ingen skillnad mellan ditt och ett proffs flock jobb. Mycket bra, känner mig inspirerad smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Buurman
6 april 2015 · 2 Inlägg

Grymt Fille! Ser riktigt bra ut 👍

Tror det är dax att komma förbi och kolla in den igen smile

Audi A4 1.8T "MTM" (1997)
JimProfit
6 april 2015 · 91 Inlägg

Bästa projekttråden!

//Jim Profit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang