Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Drönirettab
18 april 2014 · 21 761 Inlägg

Ca 27 cm långt ska det röret vara. Sluten låda fungerar och manualen rekommenderar en sån låda, men basreflex ser också ut att fungera bra samtidigt som den ger bättre verkningsgrad. smile

MackeN98
18 april 2014 · 1 Inlägg

Skulle någon kunna förklara hur man kopplar ett "MDS HC-400vt" slutsteg på 1200 watt till 2x "Digital Fanatic FD-10". Eller går det ens?

Drönirettab
18 april 2014 · 21 761 Inlägg

Seriekoppla basarna och sedan bryggkoppla steget, då funkar det utan att steget blir överbelastat. smile

Hassman
18 april 2014 · 493 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ca 27 cm långt ska det röret vara. Sluten låda fungerar och manualen rekommenderar en sån låda, men basreflex ser också ut att fungera bra samtidigt som den ger bättre verkningsgrad. smile

Provade sluten låda på drygt 20-21L, den fungerar men det blev inte så mycket tryck så en portad ska också provas.

Bör jag dra porten genom hatthyllan och basen spelandes genom skidluckan eller bara fokusera på att ha porten mot skidluckan och basen mot ryggstödet?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Drönirettab
18 april 2014 · 21 761 Inlägg

Testa först med basen mot skidluckan och porten genom hatthyllan, då är det ju i princip "fritt fram" för både basen och porten att återge ljudet. smile

Det skulle i teorin funka med ännu större lådvolym på portade lådan utan att frekvenskurvan blir tydligt peakad, men då ökar konutslaget ännu mer och i slutändan kanske det inte blir speciellt mycket högre tryck pga att basen bottnar lättare. Vi får väl se hur den här lådan funkar först.

Senast redigerat av Drönirettab (18 april 2014)

ErsdaHL
18 april 2014 · 600 Inlägg

ställde in slutsteget idag så basen spelade fint när bilen stog avstängd parkerad. När jag kör hörs knappt basen längre.. varför?

Hassman
19 april 2014 · 493 Inlägg

Drönirettab skrev:
Testa först med basen mot skidluckan och porten genom hatthyllan, då är det ju i princip "fritt fram" för både basen och porten att återge ljudet. smile

Det skulle i teorin funka med ännu större lådvolym på portade lådan utan att frekvenskurvan blir tydligt peakad, men då ökar konutslaget ännu mer och i slutändan kanske det inte blir speciellt mycket högre tryck pga att basen bottnar lättare. Vi får väl se hur den här lådan funkar först.

Okej smile

Skulle det dock gå att porta min slutna låda på 23.5l utan bas?

Hittade att om jag slog i en 28cm 3.03" port skulle jag få en frekvens på 42hz.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Hutte89
19 april 2014 · 47 Inlägg

tjena, jag har en audi a4 2006. jag testade byta ut orginal stereon förut men fick mycket sämre ljud. hur kommer det sig? köpte en pioneer kommer inte ihåg vad den heter riktigt. kostade ca 3000:- på mediamarkt. bak högtalarna försvann när jag bytte stereo, varför gjorde dom det? tänker nu på om man ska köpa denna. http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-ddx4025bt.html

Senast redigerat av C-HUTTUNEN (19 april 2014)

Jockk3
19 april 2014 · 1 426 Inlägg

C-HUTTUNEN skrev:
tjena, jag har en audi a4 2006. jag testade byta ut orginal stereon förut men fick mycket sämre ljud. hur kommer det sig? köpte en pioneer kommer inte ihåg vad den heter riktigt. kostade ca 3000:- på mediamarkt. bak högtalarna försvann när jag bytte stereo, varför gjorde dom det? tänker nu på om man ska köpa denna. http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-ddx4025bt.html

sitter det ett slutsteg i bilen ?
byta huvudenhet ytterligare en gång kommer inte hjälpa för fem öre smile

Senast redigerat av Jockk3 (19 april 2014)

Drönirettab
19 april 2014 · 21 761 Inlägg

Hassman skrev:
Okej smile

Skulle det dock gå att porta min slutna låda på 23.5l utan bas?

Hittade att om jag slog i en 28cm 3.03" port skulle jag få en frekvens på 42hz.

När bas och port sätts i lådan så minskar nettovolymen till ca 21 liter, avstämningen hamnar då på omkring 45 Hz med den portlängden. Det blir mer tryck än den slutna, men inte i den djupaste basen (under 35 Hz). För att kompensera avstämningen pga den minskade nettovolymen så krävs längre port, vilket ger ännu mindre nettovolym osv. Jag skulle hellre föreslå ny större låda om den ska vara portad. smile

___Henke Maskinist
20 april 2014 · 153 Inlägg

Blev lite fundersam på en sak nu..

När man säger att portlängden skall vara 30cm, är det då inklusive trattarna eller själva rörets längs?

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END
Drönirettab
20 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det är inte lätt att veta, man får försöka kolla upp eller fråga på vilket sätt längden anges. Själv försöker jag så ofta som möjligt att skriva hur långt röret ska kapas. smile

___Henke Maskinist
20 april 2014 · 153 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är inte lätt att veta, man får försöka kolla upp eller fråga på vilket sätt längden anges. Själv försöker jag så ofta som möjligt att skriva hur långt röret ska kapas. smile

Tack för bra svar smile

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END
Bike
22 april 2014 ·

Har en fråga jag behöver akut hjälp med
det gäller en bilstereo som sitter i en gaffeltruck
satt 2 st små högtalare i på 12watt

så ville dom ha mer kräm
och fick tag i en front hifi högtalare på 35watt
stereon är på 45watt
men ljudet blir sjukt svagt
och kopplar jag på andra sätt blir det inget ljud alls
så behöver råd nu.

OliverKjellberg
22 april 2014 · 20 Inlägg

Hejsan!

Undrar om denna stereon är bra?
Ska koppla in bättre högtalare hade jag tänkt mig. Och om någon har ett bra tips på hyfsat billiga högtalare runt 2000-3500kr med lite kräm i får ni gärna skriva!

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

Tack!
// Oliver

Jockk3
22 april 2014 · 1 426 Inlägg

Bike skrev:
Har en fråga jag behöver akut hjälp med
det gäller en bilstereo som sitter i en gaffeltruck
satt 2 st små högtalare i på 12watt

så ville dom ha mer kräm
och fick tag i en front hifi högtalare på 35watt
stereon är på 45watt
men ljudet blir sjukt svagt
och kopplar jag på andra sätt blir det inget ljud alls
så behöver råd nu.

stereon brukar oftast lämna 7-10 watt rms per kanal
dock brukar det inte vara något problem att driva 50-80 watt (rms) högtalare på huvudenheten.

Bike
22 april 2014 ·

Vet inte vad jag gjorde för fel i kopplingen då det inte finns så många alternativ
men var gång jag satte på tändningen dunka det till i högtalaren
och det sista hördes inget dunk. o som jag sa ljudet var extremt svagt och det lät enbart ur diskant högtalaren

Jockk3
22 april 2014 · 1 426 Inlägg

Bike skrev:
Vet inte vad jag gjorde för fel i kopplingen då det inte finns så många alternativ
men var gång jag satte på tändningen dunka det till i högtalaren
och det sista hördes inget dunk. o som jag sa ljudet var extremt svagt och det lät enbart ur diskant högtalaren

sitter högtalaren fast ordentligt då ?

Bike
22 april 2014 ·

Är typ sådan här

http://img1.dustin.eu/image/1532095

som bara går stereo sladdar från den till snabbkopplingen bak på stereo boxen
inne i boxen sitter en kort sladd som går från stereo till sådan 4kantig bit som passar bak i själva stereon.

ts007
22 april 2014 · 1 777 Inlägg

OliverKjellberg skrev:
Hejsan!

Undrar om denna stereon är bra?
Ska koppla in bättre högtalare hade jag tänkt mig. Och om någon har ett bra tips på hyfsat billiga högtalare runt 2000-3500kr med lite kräm i får ni gärna skriva!

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

Tack!
// Oliver

Har varit en hel del strul med dessa enheter. Min gamla tappade ljudet på en kanal. Fick en ny som såldes till en vän o han har samma strul. Satsa istället på en bättre maskin. Kör själv med kenwood o e toknöjd. Den e dessutom billigare. Gällande högtalare så kör jag med MDS Referance o det e bra tryck samt ljud i dessa:')

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang