Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

ananders
30 mars 2014 · 5 Inlägg

it_mutt skrev:

ananders skrev:

it_mutt skrev:
Det som håller sig inom "gränserna" (+-5%) är (Baserat på original; 195/50-15);

185/60-15 (+4,6%)
185/55-15 (+1,4%)
185/50-15 (-1,6%)
185/45-15 (-4,9%)

195/45-15 (-3,3%)
195/50-15 (givetvis; +-0%)
195/55-15 (+3,3%)

205/45-15 (-1,8%)
205/50-15 (+1,6%)

Så där har du lite vad du kan välja på smile

Funkar det med 195 60 15 det blir väl samma rullomkrets som 185 60 15 som finns i listan ovan? Och 195 är ju orginal bredden.

Nej, 195/60-15 ger +6,7% (I förhållande till originaldäcket)

Profilen (60) är ju i % av bredden (Dvs 60% av bredden). Så samma profil, fast ett bredare däck, ger ju en högre profil

Så nej, två däck, med samma profil, men olika bredd, får inte samma rullomkrets då profilen i cm/mm blir högre.

Tack för dina svar. Nu har jag under kvällen kommit fram till hur man räknar fram avvikelseprocenten från orginaldäcken så nu klarar jag mig själv och är en erfarenhet rikare smile.

linusbreden
1 april 2014 · 49 Inlägg

Passar ett par 245/35  17 tums däck och fälg till en golf mk4 årsmodell 99. bultcirkel 5x100 . Kommer bromslangarna ta i. Kommer dom sticka ut och polisen kommer ge mig böter ifall jag blir stoppad? , tacksam för svar!

it_mutt Avstängd
1 april 2014 · 10 388 Inlägg

linusbreden skrev:
Passar ett par 245/35  17 tums däck och fälg till en golf mk4 årsmodell 99. bultcirkel 5x100 . Kommer bromslangarna ta i. Kommer dom sticka ut och polisen kommer ge mig böter ifall jag blir stoppad? , tacksam för svar!

Omöjligt att säga om det går utan att veta bredd och et på fälgen.

två fälgar, med samma bredd och däckstorlek, kan ju i ett fall gå och det andra inte, beroende på fälgens ET.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-fredrik
8 april 2014 · 60 Inlägg

Nån som vet vad de är för et mått på jp falco 17"? med dubbla bultmönster men de kanske inte har nån betydelse? samt om dom passar på volvo 240 eller hur mycket spacers som behövs smile

Mvh.

Volvo 245 (1991)
BMW 740 IA (1995)
A-Ekblad
13 april 2014 · 7 Inlägg

Hej alla kunniga!
Jag har en Ford Focus -01 och saknar en alu-fälg så jag är på jakt efter 4 st, gärna lite lite större men original funkar - bara alla är likadana.
Är dock helt grön på ämnet och undrar lite hur man vet vad som passar. Blocket är ju fyllt av folk som inte skriver ut hälften av det jag antar att jag vill veta.
Kan man på något enkelt vis se om olika modeller och märken passar varandra?
Bultcirkel (PCD):    4-108   
Bult/Mutter dim:    12x1,50
Inpressning (ET):    47,5
Axeldiameter (CB):    63,4

Tacksam för alla sorters svar! smile

it_mutt Avstängd
13 april 2014 · 10 388 Inlägg

A-Ekblad skrev:
Hej alla kunniga!
Jag har en Ford Focus -01 och saknar en alu-fälg så jag är på jakt efter 4 st, gärna lite lite större men original funkar - bara alla är likadana.
Är dock helt grön på ämnet och undrar lite hur man vet vad som passar. Blocket är ju fyllt av folk som inte skriver ut hälften av det jag antar att jag vill veta.
Kan man på något enkelt vis se om olika modeller och märken passar varandra?
Bultcirkel (PCD):    4-108   
Bult/Mutter dim:    12x1,50
Inpressning (ET):    47,5
Axeldiameter (CB):    63,4

Tacksam för alla sorters svar! smile

Det är ju; bultcirkel (4/108), ET och centrumhålet som är intressant (även bredd i viss utsträckning).

Men nej, det går inte att säga att en specifik modell av en fälg garanterat passar din bil. De flesta fälgarna kommer ju i olika bultmönster

Men, ex.vis volvo 850-fälgar bör ju passa (4-bultat då). Där ligger du ju nära i ET också (kommer dock behövas en navring)

http://www.dackgrossisten.se/BultCirkelGuiden.aspx

Där kan du ju fylla i ex.vis bultmönster, och sen välja ET i stil med "större än 40" osv.

Men, det ger dig ju bara info om vilka bilar som har fälgar som passar. Säger ju inte direkt något om det du hittar på blocket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
A-Ekblad
13 april 2014 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

A-Ekblad skrev:
Hej alla kunniga!
Jag har en Ford Focus -01 och saknar en alu-fälg så jag är på jakt efter 4 st, gärna lite lite större men original funkar - bara alla är likadana.
Är dock helt grön på ämnet och undrar lite hur man vet vad som passar. Blocket är ju fyllt av folk som inte skriver ut hälften av det jag antar att jag vill veta.
Kan man på något enkelt vis se om olika modeller och märken passar varandra?
Bultcirkel (PCD):    4-108   
Bult/Mutter dim:    12x1,50
Inpressning (ET):    47,5
Axeldiameter (CB):    63,4

Tacksam för alla sorters svar! smile

Det är ju; bultcirkel (4/108), ET och centrumhålet som är intressant (även bredd i viss utsträckning).

Men nej, det går inte att säga att en specifik modell av en fälg garanterat passar din bil. De flesta fälgarna kommer ju i olika bultmönster

Men, ex.vis volvo 850-fälgar bör ju passa (4-bultat då). Där ligger du ju nära i ET också (kommer dock behövas en navring)

http://www.dackgrossisten.se/BultCirkelGuiden.aspx

Där kan du ju fylla i ex.vis bultmönster, och sen välja ET i stil med "större än 40" osv.

Men, det ger dig ju bara info om vilka bilar som har fälgar som passar. Säger ju inte direkt något om det du hittar på blocket.

Ja det ska ju inte vara för enkelt =P
Men hur funkar det då med ET och centrum? Hur mycket får det diffa, finns det någon tumregel här?
Tack och bock!

it_mutt Avstängd
13 april 2014 · 10 388 Inlägg

A-Ekblad skrev:

it_mutt skrev:

A-Ekblad skrev:
Hej alla kunniga!
Jag har en Ford Focus -01 och saknar en alu-fälg så jag är på jakt efter 4 st, gärna lite lite större men original funkar - bara alla är likadana.
Är dock helt grön på ämnet och undrar lite hur man vet vad som passar. Blocket är ju fyllt av folk som inte skriver ut hälften av det jag antar att jag vill veta.
Kan man på något enkelt vis se om olika modeller och märken passar varandra?
Bultcirkel (PCD):    4-108   
Bult/Mutter dim:    12x1,50
Inpressning (ET):    47,5
Axeldiameter (CB):    63,4

Tacksam för alla sorters svar! smile

Det är ju; bultcirkel (4/108), ET och centrumhålet som är intressant (även bredd i viss utsträckning).

Men nej, det går inte att säga att en specifik modell av en fälg garanterat passar din bil. De flesta fälgarna kommer ju i olika bultmönster

Men, ex.vis volvo 850-fälgar bör ju passa (4-bultat då). Där ligger du ju nära i ET också (kommer dock behövas en navring)

http://www.dackgrossisten.se/BultCirkelGuiden.aspx

Där kan du ju fylla i ex.vis bultmönster, och sen välja ET i stil med "större än 40" osv.

Men, det ger dig ju bara info om vilka bilar som har fälgar som passar. Säger ju inte direkt något om det du hittar på blocket.

Ja det ska ju inte vara för enkelt =P
Men hur funkar det då med ET och centrum? Hur mycket får det diffa, finns det någon tumregel här?
Tack och bock!

Har du 63,4 i centrum, så får det givetvis inte vara mindre än det, större fungerar, men då sätter man en "navring" så att fälgen centreras (en plastring som man trycker dit på fälgen).

ET är lite krångligare, för, ska man vara riktigt säker, så beror det på bredden på fälgen också.

Men, att gå upp eller ner "lite" är sällan några problem. För att förklara lite enkelt;

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.

Exempel : 6.5 x 15 ET 45

6.5 är fälgens bredd i tum.
15 är fälgens diameter i tum.
Och 45 är då ET.

Det betyder att anläggningsytan (där fälgen ligger mot "bilen") ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt (fälgens centrum om man mäter själva fälgens bredd) och om man byter till en fälg med lägre ET, ex.visl ET35, så kommer fälgen att bredda utåt med 10mm. Detta då man flyttar anläggningsytan. Har fälgen ET55, så flyttas fälgen 10mm inåt.

Om du nu blev något klokare där. (Tror inte jag rörde ihop något där)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
A-Ekblad
13 april 2014 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

A-Ekblad skrev:

it_mutt skrev:

Det är ju; bultcirkel (4/108), ET och centrumhålet som är intressant (även bredd i viss utsträckning).

Men nej, det går inte att säga att en specifik modell av en fälg garanterat passar din bil. De flesta fälgarna kommer ju i olika bultmönster

Men, ex.vis volvo 850-fälgar bör ju passa (4-bultat då). Där ligger du ju nära i ET också (kommer dock behövas en navring)

http://www.dackgrossisten.se/BultCirkelGuiden.aspx

Där kan du ju fylla i ex.vis bultmönster, och sen välja ET i stil med "större än 40" osv.

Men, det ger dig ju bara info om vilka bilar som har fälgar som passar. Säger ju inte direkt något om det du hittar på blocket.

Ja det ska ju inte vara för enkelt =P
Men hur funkar det då med ET och centrum? Hur mycket får det diffa, finns det någon tumregel här?
Tack och bock!

Har du 63,4 i centrum, så får det givetvis inte vara mindre än det, större fungerar, men då sätter man en "navring" så att fälgen centreras (en plastring som man trycker dit på fälgen).

ET är lite krångligare, för, ska man vara riktigt säker, så beror det på bredden på fälgen också.

Men, att gå upp eller ner "lite" är sällan några problem. För att förklara lite enkelt;

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.

Exempel : 6.5 x 15 ET 45

6.5 är fälgens bredd i tum.
15 är fälgens diameter i tum.
Och 45 är då ET.

Det betyder att anläggningsytan (där fälgen ligger mot "bilen") ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt (fälgens centrum om man mäter själva fälgens bredd) och om man byter till en fälg med lägre ET, ex.visl ET35, så kommer fälgen att bredda utåt med 10mm. Detta då man flyttar anläggningsytan. Har fälgen ET55, så flyttas fälgen 10mm inåt.

Om du nu blev något klokare där. (Tror inte jag rörde ihop något där)

Lite klokare blev jag allt, men kanske inte tillräckligt för att ge mig in på att leta grejer på blocket =P
Dock är det ganska brådis att lösa mitt problem då jag smällde på reservhjulet för tillfället och som sagt saknar en alufälg och har punka på ett däck. Känns lagom snyggt att köra mer 3 alu och en härligt gammal plåt. Men men, problem är till för att lösas!
Men jag tackar så mycket för hjälpen i alla fall!

it_mutt Avstängd
13 april 2014 · 10 388 Inlägg

A-Ekblad skrev:

it_mutt skrev:

A-Ekblad skrev:

Ja det ska ju inte vara för enkelt =P
Men hur funkar det då med ET och centrum? Hur mycket får det diffa, finns det någon tumregel här?
Tack och bock!

Har du 63,4 i centrum, så får det givetvis inte vara mindre än det, större fungerar, men då sätter man en "navring" så att fälgen centreras (en plastring som man trycker dit på fälgen).

ET är lite krångligare, för, ska man vara riktigt säker, så beror det på bredden på fälgen också.

Men, att gå upp eller ner "lite" är sällan några problem. För att förklara lite enkelt;

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.

Exempel : 6.5 x 15 ET 45

6.5 är fälgens bredd i tum.
15 är fälgens diameter i tum.
Och 45 är då ET.

Det betyder att anläggningsytan (där fälgen ligger mot "bilen") ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt (fälgens centrum om man mäter själva fälgens bredd) och om man byter till en fälg med lägre ET, ex.visl ET35, så kommer fälgen att bredda utåt med 10mm. Detta då man flyttar anläggningsytan. Har fälgen ET55, så flyttas fälgen 10mm inåt.

Om du nu blev något klokare där. (Tror inte jag rörde ihop något där)

Lite klokare blev jag allt, men kanske inte tillräckligt för att ge mig in på att leta grejer på blocket =P
Dock är det ganska brådis att lösa mitt problem då jag smällde på reservhjulet för tillfället och som sagt saknar en alufälg och har punka på ett däck. Känns lagom snyggt att köra mer 3 alu och en härligt gammal plåt. Men men, problem är till för att lösas!
Men jag tackar så mycket för hjälpen i alla fall!

För att göra det lätt för dig;

http://www.blocket.se/vastmanland/Fordf … =9&w=1 (bör ju kunna fungera wink )

Sen är ju frågan om du vill ha större (16, 17 and so on) eller vad

http://www.blocket.se/vastmanland/Dack_ … =9&w=1  - Har visserligen två dåliga däck

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
A-Ekblad
14 april 2014 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

A-Ekblad skrev:

it_mutt skrev:

Har du 63,4 i centrum, så får det givetvis inte vara mindre än det, större fungerar, men då sätter man en "navring" så att fälgen centreras (en plastring som man trycker dit på fälgen).

ET är lite krångligare, för, ska man vara riktigt säker, så beror det på bredden på fälgen också.

Men, att gå upp eller ner "lite" är sällan några problem. För att förklara lite enkelt;

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.

Exempel : 6.5 x 15 ET 45

6.5 är fälgens bredd i tum.
15 är fälgens diameter i tum.
Och 45 är då ET.

Det betyder att anläggningsytan (där fälgen ligger mot "bilen") ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt (fälgens centrum om man mäter själva fälgens bredd) och om man byter till en fälg med lägre ET, ex.visl ET35, så kommer fälgen att bredda utåt med 10mm. Detta då man flyttar anläggningsytan. Har fälgen ET55, så flyttas fälgen 10mm inåt.

Om du nu blev något klokare där. (Tror inte jag rörde ihop något där)

Lite klokare blev jag allt, men kanske inte tillräckligt för att ge mig in på att leta grejer på blocket =P
Dock är det ganska brådis att lösa mitt problem då jag smällde på reservhjulet för tillfället och som sagt saknar en alufälg och har punka på ett däck. Känns lagom snyggt att köra mer 3 alu och en härligt gammal plåt. Men men, problem är till för att lösas!
Men jag tackar så mycket för hjälpen i alla fall!

För att göra det lätt för dig;

http://www.blocket.se/vastmanland/Fordf … =9&w=1 (bör ju kunna fungera wink )

Sen är ju frågan om du vill ha större (16, 17 and so on) eller vad

http://www.blocket.se/vastmanland/Dack_ … =9&w=1  - Har visserligen två dåliga däck

Haha! Kollade inte så noga och kände som sagt att det var lite krångligt... men detta tvekar jag ju kanske inte så mycket på wink
Tackar så mycket! big_smile

Laith93
17 april 2014 · 15 Inlägg

Hej jag har nyligen köpt en corolla 02 1.6. standard däck & fälg är 195/60R15, nu har jag köpt nya 17 tums fälgar (7.0jX17) med samma bultcirkel o så! men jag undrar om 215/45r17 däck skulle funka på bilen eller om det blir problem! jag frågade 2 st verkstäder och båda tyckte att jag skulle ha 15 tummare och att 17 tummare inte skulle funka! är det verkligen så?

Tack på förhand
Mvh Laith

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
Laith93
18 april 2014 · 15 Inlägg

Hej jag har nyligen köpt en corolla 02 1.6. standard däck & fälg är 195/60R15, nu har jag köpt nya 17 tums fälgar (7.0jX17) med samma bultcirkel o så! men jag undrar om 215/45r17 däck skulle funka på bilen eller om det blir problem! jag frågade 2 st verkstäder och båda tyckte att jag skulle ha 15 tummare och att 17 tummare inte skulle funka! är det verkligen så?

Tack på förhand
Mvh Laith

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
Husse
19 april 2014 · 96 Inlägg

225/40x17 är bara 3mm mindre på diametern än dina originalhjul.
215/45x17 är 10mm större och 215/40x17 är 11 mm mindre.
205/45x17 är 1mm större.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Endid
19 april 2014 · 130 Inlägg

Tänkte köpa ett par begagnade fälgar som suttit på en 530 -06:a
245/35 R19 (antagligen ET20 vilket är original till e60?!)
Har en e90 med m-sport chassie, ET35 original.
Allt jag vill veta är om dom går att köra med, struntar i om det går att besikta eller ej dvs bara om det är praktiskt möjligt att köra med dem på ? Tacksam för snabba svar! smile

Senast redigerat av Endid (20 april 2014)

Audi S4 (2011)
it_mutt Avstängd
20 april 2014 · 10 388 Inlägg

Husse skrev:
225/40x17 är bara 3mm mindre på diametern än dina originalhjul.
215/45x17 är 10mm större och 215/40x17 är 11 mm mindre.
205/45x17 är 1mm större.

O för att göra ditt svar lite mer begripligt för gemene man gällande rullomkrets;

205/45-17 = +0,2%
215/45-17 = +1,6%
215/40-17 = -1,8%

Så, rent "på så vis", går det.

Det är dock inget som säger att dessa får plats utan att ta i. Det har ju i sin tur att göra med ET och fälgbredd (och ja, även fälgstorlek givetvis)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Laith93
21 april 2014 · 15 Inlägg

tack för svaren, det blev iallafall original storlek dvs 195/60 15, tråkiga med sköna är de smile

Skoda Octavia RS "RS" (2006)
Saandberg
21 april 2014 · 106 Inlägg

Någon som vet vad GR60-14 är för dimensioner? de är gamla däck

Volvo Räcing
FLindgren
21 april 2014 · 5 089 Inlägg

Saandberg skrev:
Någon som vet vad GR60-14 är för dimensioner? de är gamla däck

235/60-14

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Saandberg
21 april 2014 · 106 Inlägg

Faktiskt tack så mycket

Volvo Räcing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang