Audi a6 1.8T -00 luktar bränt

Vainyards
20 april 2014 · 17 Inlägg

Tjejen har som sagt en Audi a6 1.8t Quattro -00 där det är något lurt med styrningen. Det luktar bränt när man stannar efter en körning. Speciellt då efter stadskörning med mycket svängar. Samt att det gnekar och har sig. Är det så enkelt att styrservon håller på att lägga av?!

TS_quattro fyrkrafsare
21 april 2014 · 1 443 Inlägg

förklara "gnekar" knakar/knackar/smäller det när du svänger? i så fall har du en rutten drivknut, med tanke på bilens ålder är det inte omöjligt att en eller båda damaskerna fram har ruttnat och knuten/knutarna gått torra...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Vainyards
21 april 2014 · 17 Inlägg

TS_quattro skrev:
förklara "gnekar" knakar/knackar/smäller det när du svänger? i så fall har du en rutten drivknut, med tanke på bilens ålder är det inte omöjligt att en eller båda damaskerna fram har ruttnat och knuten/knutarna gått torra...

Det är mer ljudet, tänk dig kugghjuls aktigt på något sätt.får känslan av att köra en bil utan servostyrning.
Har kollat drivknutarna och de är okej, den högre byttes i höstas.

TS_quattro fyrkrafsare
21 april 2014 · 1 443 Inlägg

"Gnekar" det när du styr även när bilen står stilla eller bara under färd? Om det inte gnekar när du står stilla så är det troligtvis en drivknut lik förbannat. Finns det olja i tillräcklig mängd i behållaren till servopumpen? Om inte - fyll på... Går det trögt att styra? Alltså lika trögt som om motorn är avstängd? Detta går att testa genom att lägga två fingrar på ratten med motorn avstängd och dra åt något håll samtidigt som du startar, går det att vrida ratten lättare när motorn är igång så borde servopumpen gå som den ska....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Vainyards
21 april 2014 · 17 Inlägg

TS_quattro skrev:
"Gnekar" det när du styr även när bilen står stilla eller bara under färd? Om det inte gnekar när du står stilla så är det troligtvis en drivknut lik förbannat. Finns det olja i tillräcklig mängd i behållaren till servopumpen? Om inte - fyll på... Går det trögt att styra? Alltså lika trögt som om motorn är avstängd? Detta går att testa genom att lägga två fingrar på ratten med motorn avstängd och dra åt något håll samtidigt som du startar, går det att vrida ratten lättare när motorn är igång så borde servopumpen gå som den ska....

Har missuppfattat tjejen min lite ang gnekandet. Var mer allmän att det är en gammal bil.

Men angående styrningen så luktar det bränt när man kört. Jag an inte påstå att den är speciellt trög vid styrning. Jag kan endast jämföra med min V50 och den är en -08a vilket är stor skillnad i styrning. men överlag tror jag inte det är speciellt trögt. Skall kolla oljan, har en skvätt liggandes. Inget annat som skulle kunna generera detta fel?!

TS_quattro fyrkrafsare
21 april 2014 · 1 443 Inlägg

Att det luktar bränt kan bero på nästan vad som helst, oljeläck, skräp/smuts på fel ställe, råttor som byggt bo under huven etc etc... Försök lokalisera var det luktar ifrån annars blir det mest vilda gissningar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Miniblock
21 april 2014 · 196 Inlägg

1,8T, med största sannolikhet ventilkåpspackningen, då rinner oljan ner på grenröret vilket skapar den brända lukten, sen att det knakar och har sig kan vara de övre bärarmarna eller C-stagen.

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang