Passat -97 Elfel [Allvarligt!!]

kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

Har ett redigt allvarligt elfel på min Passat -97. Drar 2,3 ampere när jag kopplar multimeter mellan minus pol och minus kabel. Drog ut alla säkringar, samt relä, då drog den 2 ampere. Vad kan vara orsaken??? Jag drog ur alla säkringar, men ingen märkvärdig skillnad.. Satte multimetern på 10 AMP på min multimeter, så jag har satt den rätt. Kan även tillägga att jag inte varit och pillat med massa elsaker på bilen, utan detta har varit sen jag köpt den. Batteriet blir dött efter c.a 10-12 timmar. Så min fråga är, vad faaan kan det vara som drar ut batteriet??? Hoppas någon har svar på min fråga!

Senast redigerat av kimjohanss (18 april 2014)

Goffen Administratör
18 april 2014 · 2 974 Inlägg

Du har troligen inte kopplat ur ALLA säkringar... testa koppla ur styrdonet "i lådan under rutan vänster fram..."

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
Du har troligen inte kopplat ur ALLA säkringar... testa koppla ur styrdonet "i lådan under rutan vänster fram..."

hmm..styrdonet har jag troligen inte koppat ur..kan du bli mer specifik vart den sitter? Är inte alls kunnig på Passat, men är väldigt tacksam för ditt svar Goffen!!

Senast redigerat av kimjohanss (18 april 2014)

MickeEng
18 april 2014 · 480 Inlägg

Testa att koppla bort generatorn, kan vara den som drar tjuvström. Har varit med om det.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

MickeEng skrev:
Testa att koppla bort generatorn, kan vara den som drar tjuvström. Har varit med om det.

Har även testat detta, står fortfarande på 2 ampere.

Goffen Administratör
18 april 2014 · 2 974 Inlägg

Om du tar bort plasten till vänster om batteriet i färdriktningen så finns det en svart låda som har ett skruvat lock... däri sitter motorstyrdonet och även 2-3 säkringar...

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
Om du tar bort plasten till vänster om batteriet i färdriktningen så finns det en svart låda som har ett skruvat lock... däri sitter motorstyrdonet och även 2-3 säkringar...

Åfan, nä jag har bara kollat där under (har aldrig vågat ta bort det silvriga styrdonet där för jag vet inte ifall min chippning som jag gjorde på BSR påverkas..har ingen aning om dom gjorde något i styrboxen eller utanför, som sagt, har ingen aning om denna bil.) Även innan BSR chippade bilen så var elfelet där, så det kan inte vara chippet. Men, sitter chippet i motorstyrdonet eller någon annan stans? Tack ännu en gång Goffen!!

Goffen Administratör
18 april 2014 · 2 974 Inlägg

chippet sitter ju i motorstyrdonet o det ska inte försvinna något bara för att du kopplar ur den.. "bara ha tändningen av hela tiden" mät om det gör någon skillnad på förbrukningen dom allra flesta förbrukare "i princip samtliga" är uppsäkrade så det borde gå att hitta den säkringen som gör att förbrukningen går ner på noll. Alternativ är om nån har kopplat på en kabel på + jämte bilens övriga elsystem såsom bilstereo  slutsteg extraljus ex..

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
chippet sitter ju i motorstyrdonet o det ska inte försvinna något bara för att du kopplar ur den.. "bara ha tändningen av hela tiden" mät om det gör någon skillnad på förbrukningen dom allra flesta förbrukare "i princip samtliga" är uppsäkrade så det borde gå att hitta den säkringen som gör att förbrukningen går ner på noll. Alternativ är om nån har kopplat på en kabel på + jämte bilens övriga elsystem såsom bilstereo  slutsteg extraljus ex..

Jag får testa detta imorgon och återkomma med svar! Förhoppningsvis så ska det utvisa något då jag dragit ut alla dessa säkringar på förarsidan (vid instrumentpanelen, samt reläna under instrumentpanelen). Finns inga extra kablar (förutom till slutsteg) på + kabel. Har även testat att koppla ut denna men ingen förändring. Tack ännu en gång Goffen så hör jag av mig imorgon! Ha en bra kväll!

MickeEng
18 april 2014 · 480 Inlägg

kimjohanss skrev:

Goffen skrev:
chippet sitter ju i motorstyrdonet o det ska inte försvinna något bara för att du kopplar ur den.. "bara ha tändningen av hela tiden" mät om det gör någon skillnad på förbrukningen dom allra flesta förbrukare "i princip samtliga" är uppsäkrade så det borde gå att hitta den säkringen som gör att förbrukningen går ner på noll. Alternativ är om nån har kopplat på en kabel på + jämte bilens övriga elsystem såsom bilstereo  slutsteg extraljus ex..

Jag får testa detta imorgon och återkomma med svar! Förhoppningsvis så ska det utvisa något då jag dragit ut alla dessa säkringar på förarsidan (vid instrumentpanelen, samt reläna under instrumentpanelen). Finns inga extra kablar (förutom till slutsteg) på + kabel. Har även testat att koppla ut denna men ingen förändring. Tack ännu en gång Goffen så hör jag av mig imorgon! Ha en bra kväll!

Hur är det med kabel till tillslaget på slutsteget, så det inte ligger spänning på den hela tiden.
Ska ju brytas när man tar ut nyckeln,

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:

Goffen skrev:
chippet sitter ju i motorstyrdonet o det ska inte försvinna något bara för att du kopplar ur den.. "bara ha tändningen av hela tiden" mät om det gör någon skillnad på förbrukningen dom allra flesta förbrukare "i princip samtliga" är uppsäkrade så det borde gå att hitta den säkringen som gör att förbrukningen går ner på noll. Alternativ är om nån har kopplat på en kabel på + jämte bilens övriga elsystem såsom bilstereo  slutsteg extraljus ex..

Jag får testa detta imorgon och återkomma med svar! Förhoppningsvis så ska det utvisa något då jag dragit ut alla dessa säkringar på förarsidan (vid instrumentpanelen, samt reläna under instrumentpanelen). Finns inga extra kablar (förutom till slutsteg) på + kabel. Har även testat att koppla ut denna men ingen förändring. Tack ännu en gång Goffen så hör jag av mig imorgon! Ha en bra kväll!

Hur är det med kabel till tillslaget på slutsteget, så det inte ligger spänning på den hela tiden.
Ska ju brytas när man tar ut nyckeln,

ingen aning du, har bara dragit från plus direkt till slutsteg plus, sen remote från stereo till slutsteg, och jord från slutsteg till karossen (där reservhjulet är typ). Ska väl brytas när man drar ut nycklen när man har remote i?

MickeEng
18 april 2014 · 480 Inlägg

kimjohanss skrev:

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:

Jag får testa detta imorgon och återkomma med svar! Förhoppningsvis så ska det utvisa något då jag dragit ut alla dessa säkringar på förarsidan (vid instrumentpanelen, samt reläna under instrumentpanelen). Finns inga extra kablar (förutom till slutsteg) på + kabel. Har även testat att koppla ut denna men ingen förändring. Tack ännu en gång Goffen så hör jag av mig imorgon! Ha en bra kväll!

Hur är det med kabel till tillslaget på slutsteget, så det inte ligger spänning på den hela tiden.
Ska ju brytas när man tar ut nyckeln,

ingen aning du, har bara dragit från plus direkt till slutsteg plus, sen remote från stereo till slutsteg, och jord från slutsteg till karossen (där reservhjulet är typ). Ska väl brytas när man drar ut nycklen när man har remote i?

Pluskabeln till steget ska kopplas till batteriet och jorden till karossen, sedan ska remoten (tillslaget) kopplas så att det bara är spänning på den när stereon är på. Brukar finnas ett uttag till det annars kan man använda ut gången till elantenn om det finns någon sådan.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:

MickeEng skrev:

Hur är det med kabel till tillslaget på slutsteget, så det inte ligger spänning på den hela tiden.
Ska ju brytas när man tar ut nyckeln,

ingen aning du, har bara dragit från plus direkt till slutsteg plus, sen remote från stereo till slutsteg, och jord från slutsteg till karossen (där reservhjulet är typ). Ska väl brytas när man drar ut nycklen när man har remote i?

Pluskabeln till steget ska kopplas till batteriet och jorden till karossen, sedan ska remoten (tillslaget) kopplas så att det bara är spänning på den när stereon är på. Brukar finnas ett uttag till det annars kan man använda ut gången till elantenn om det finns någon sådan.

Ja precis, det är så jag har gjort. Sen testade jag att ta ut pluskablen till stegen, men ingen skillnad på ampere.

MickeEng
18 april 2014 · 480 Inlägg

kimjohanss skrev:

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:
ingen aning du, har bara dragit från plus direkt till slutsteg plus, sen remote från stereo till slutsteg, och jord från slutsteg till karossen (där reservhjulet är typ). Ska väl brytas när man drar ut nycklen när man har remote i?

Pluskabeln till steget ska kopplas till batteriet och jorden till karossen, sedan ska remoten (tillslaget) kopplas så att det bara är spänning på den när stereon är på. Brukar finnas ett uttag till det annars kan man använda ut gången till elantenn om det finns någon sådan.

Ja precis, det är så jag har gjort. Sen testade jag att ta ut pluskablen till stegen, men ingen skillnad på ampere.

Ok, då är det ju inte det. Jobbiga fel det där kan bli gråhårig för mindre hmm.
Var felet när du köpte bilen, eller har det uppkommit senare?

Senast redigerat av MickeEng (18 april 2014)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:

MickeEng skrev:

Pluskabeln till steget ska kopplas till batteriet och jorden till karossen, sedan ska remoten (tillslaget) kopplas så att det bara är spänning på den när stereon är på. Brukar finnas ett uttag till det annars kan man använda ut gången till elantenn om det finns någon sådan.

Ja precis, det är så jag har gjort. Sen testade jag att ta ut pluskablen till stegen, men ingen skillnad på ampere.

Ok, då är det ju inte det. Jobbiga fel det där kan bli gråhårig för mindre hmm.
Var felet när du köpte bilen, eller har det uppkommit senare?

Det var när jag köpte bilen tyvärr, idioten som jag köpte bilen utav sa inget om detta, så jag köpte nytt batteri då jag trodde det förra var dåligt..samma problem fortfarande. Så jag får hoppas att det kan vara någon säkring där styrboxen sitter som är fucked up.. Tråkigt som fan då jag, som jag sa tidigare, får gå ut och släppa minus kabel på minus pol för att nästa dag sätta på minus kabel på minus pol för att komma till jobb, sen samma procedur när jag kommer till jobb, åka hem, sen samma procedur när jag kommer hem...segt som fan.. Har gjort detta i 1 år nu haha.. Som sagt, vi får verkligen hoppas att det är något med styrboxen som kanske har strulat till det, då jag testat alla säkringar vid förar sida, alla relä vid förarsida och generator.

MickeEng
18 april 2014 · 480 Inlägg

kimjohanss skrev:

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:

Ja precis, det är så jag har gjort. Sen testade jag att ta ut pluskablen till stegen, men ingen skillnad på ampere.

Ok, då är det ju inte det. Jobbiga fel det där kan bli gråhårig för mindre hmm.
Var felet när du köpte bilen, eller har det uppkommit senare?

Det var när jag köpte bilen tyvärr, idioten som jag köpte bilen utav sa inget om detta, så jag köpte nytt batteri då jag trodde det förra var dåligt..samma problem fortfarande. Så jag får hoppas att det kan vara någon säkring där styrboxen sitter som är fucked up.. Tråkigt som fan då jag, som jag sa tidigare, får gå ut och släppa minus kabel på minus pol för att nästa dag sätta på minus kabel på minus pol för att komma till jobb, sen samma procedur när jag kommer till jobb, åka hem, sen samma procedur när jag kommer hem...segt som fan.. Har gjort detta i 1 år nu haha.. Som sagt, vi får verkligen hoppas att det är något med styrboxen som kanske har strulat till det, då jag testat alla säkringar vid förar sida, alla relä vid förarsida och generator.

Ja får hoppas på styrboxen, inga extra kablar någonstans som sitter på direkt ström, typ någon special lösning till något. Har sett en del kopplingar och man kan bli mörkrädd för mindre. En snubbe hade kopplat stereo in sin Golf och jordat i kabeln till lysspaken gick bra ända till han slog på lyset manuellt då brann halv elsystemet upp.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
kimjohanss
18 april 2014 · 26 Inlägg

MickeEng skrev:

kimjohanss skrev:

MickeEng skrev:

Ok, då är det ju inte det. Jobbiga fel det där kan bli gråhårig för mindre hmm.
Var felet när du köpte bilen, eller har det uppkommit senare?

Det var när jag köpte bilen tyvärr, idioten som jag köpte bilen utav sa inget om detta, så jag köpte nytt batteri då jag trodde det förra var dåligt..samma problem fortfarande. Så jag får hoppas att det kan vara någon säkring där styrboxen sitter som är fucked up.. Tråkigt som fan då jag, som jag sa tidigare, får gå ut och släppa minus kabel på minus pol för att nästa dag sätta på minus kabel på minus pol för att komma till jobb, sen samma procedur när jag kommer till jobb, åka hem, sen samma procedur när jag kommer hem...segt som fan.. Har gjort detta i 1 år nu haha.. Som sagt, vi får verkligen hoppas att det är något med styrboxen som kanske har strulat till det, då jag testat alla säkringar vid förar sida, alla relä vid förarsida och generator.

Ja får hoppas på styrboxen, inga extra kablar någonstans som sitter på direkt ström, typ någon special lösning till något. Har sett en del kopplingar och man kan bli mörkrädd för mindre. En snubbe hade kopplat stereo in sin Golf och jordat i kabeln till lysspaken gick bra ända till han slog på lyset manuellt då brann halv elsystemet upp.

Haha fyyyfan..Nä, jag har gjort som jag gjort på min första bil (volvo 850), kopplat som du skrev och har varit noga med att dra plus på höger sida, remote i mitten och RCA på höger sida av bilen...Så vi får verkligen hoppas på att det är något med styrbox eller någon säkring där.. Åter igen, tack som fan för svar, uppskattas verkligen!

kimjohanss
19 april 2014 · 26 Inlägg

Goffen skrev:
chippet sitter ju i motorstyrdonet o det ska inte försvinna något bara för att du kopplar ur den.. "bara ha tändningen av hela tiden" mät om det gör någon skillnad på förbrukningen dom allra flesta förbrukare "i princip samtliga" är uppsäkrade så det borde gå att hitta den säkringen som gör att förbrukningen går ner på noll. Alternativ är om nån har kopplat på en kabel på + jämte bilens övriga elsystem såsom bilstereo  slutsteg extraljus ex..

Sådär, idag så kopplade jag bort styrboxen och tog bort de 4 kopplingar som satt under styrboxen, men samma problem fortfarande...visade 0.29 - 0.40 när jag hade multimetern på 10 AMP (den ska väl visa 0.03 typ om den är OK har jag för mig..) Så, frågan är vad det mer kan finnas för problem....kan även tillägga att jag alltid får en stöt när jag öppnar dörren och tar på karossen för att slänga igen dörren....vet ej vad detta kan vara, blir helt tokig på detta!

Goffen Administratör
21 april 2014 · 2 974 Inlägg

hur länge väntar du när du mäter? kan ta upp till 10-15min ibland innan bilen slår ifrån alla funktioner med.. -0.29-0.40 är ju rätt långt ifrån 2amp som du beskrev i början!?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
kimjohanss
2 maj 2014 · 26 Inlägg

när man mäter på 10A på en multimeter så bli väl ändå 0,20 - 0.40 = 2-4 ampere..? eller jag som kanske har fel. Hur eller hur så har problemet kvarstått. Hur är det med saken som sköter centrallåset? Sitter den under förarsätet, eller vart är den? Har iaf inte kollat den, och mitt centrallås vill inte funka... Kan det vara ngt med den kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang