Okunnig tjej behöver hjälp med sin ryckiga audi a6'a!!

jmiickelsson
18 april 2014 · 42 Inlägg

Hallå alla bilkunniga! Jag köpte en audi a6-01 quattro för nån vecka sen..
Motorlampan började lysa så va in på autoexperten och felsökte. Sekundärluftsystem kom upp.
Bilen har börjat gått ryckigt på låga varv eller när man gasar mycket.
Tvättade bilen i förrgår och när ja backa ut den från tvätthallen och parkerade gick tomgången upp till 3000varv. Så ja stängde av den.. Så va ner till stockholm och snurra igår, då gick bilen ännu mer ryckigt.. Och ännu en gång gick tomgången upp till ca 3000varv när ja stanna vid en rondell..
Skit skumt! Iallafall så tog ja bilen till affären imorse, men när ja kom ut och skulle åka hem starta inte bilen.
När ja hade nötit tillräckligt länge hoppa den igång och börja ryka och lukta konstigt..
Samma igen så va tomgången mellan 2500-3500varv. La i backen och skulle testa köra hem. Då dog den och nu startar den inte alls! Startmotorn bara snurrar men inget händer!
Vad kan felet vara? Hitta en plast slang som tydligen va till vevhusvent.... Den va av och tejpad av tidigare ägare. Har de något med de här felet att göra?

Väääääldigt tacksam för hjälp!!!

Miniblock
18 april 2014 · 196 Inlägg

Det låter ju som att din sekundärluftpump är defekt, då den kan orsaka startproblem om den är kass.

Här har du en video på hur man byter den, länkar part 1 sen så får du klicka dig vidare tills part 4.

http://www.youtube.com/watch?v=InrHZOKNjIY

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 april 2014 · 1 093 Inlägg

Kan vara gamla vakuumslangar som gett sig med, och vevhusveten bör sitta på plats, ger skum gång det med om det läcker "/

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
jmiickelsson
20 april 2014 · 42 Inlägg

t_one21 skrev:
Kan vara gamla vakuumslangar som gett sig med, och vevhusveten bör sitta på plats, ger skum gång det med om det läcker "/

Såg idag att de va igen täppt i nån slang till vevhusventilationen.. Ska skruva isär allt imorgob och se hur de ser ut.
Men.. Går bilen verkligen så ryckigt om de är igen täppt där?
Kanske är tändspolen också? Kan man kolla den på nå vis? Eller är de vara chansa och köpa en ny?

marcus80 Sir
20 april 2014 · 935 Inlägg

Tändspolar får du felkoder på om dom är trasiga. Vilken motor är det?
Vevhusventilationen måste vara hel, annars får man lätt skumma fel med tomgång mm.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
jmiickelsson
20 april 2014 · 42 Inlägg

marcus80 skrev:
Tändspolar får du felkoder på om dom är trasiga. Vilken motor är det?
Vevhusventilationen måste vara hel, annars får man lätt skumma fel med tomgång mm.

2,4 v6! Då får jag rengöra allt och se om de blir skillnad!

jmiickelsson
20 april 2014 · 42 Inlägg

Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!

_Tony_ ???
20 april 2014 · 661 Inlägg

jmiickelsson skrev:
Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!

kan så vara, kolla ventilkåpspackningen när du ändå är under locket.
Hade liknande fenomen på min förra A4:a att den ryckte som f*n, tändspolarna hade gett upp.

jmiickelsson
20 april 2014 · 42 Inlägg

_Tony_ skrev:

jmiickelsson skrev:
Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!

kan så vara, kolla ventilkåpspackningen när du ändå är under locket.
Hade liknande fenomen på min förra A4:a att den ryckte som f*n, tändspolarna hade gett upp.

Bytte packning, torka rent överallt och nu går bilen som en klocka!! Underbart!

_Tony_ ???
20 april 2014 · 661 Inlägg

jmiickelsson skrev:

_Tony_ skrev:

jmiickelsson skrev:
Började skruva isär lite grejer nu och såg att tändstiften är täckt med olja! Kanske problemet till att den rycker!

kan så vara, kolla ventilkåpspackningen när du ändå är under locket.
Hade liknande fenomen på min förra A4:a att den ryckte som f*n, tändspolarna hade gett upp.

Bytte packning, torka rent överallt och nu går bilen som en klocka!! Underbart!

Härligt smile

Miniblock
21 april 2014 · 196 Inlägg

om stiften var indränkta i olja dvs där själva gnistan sker så är det kolvringarna som är kassa, du kommer åka på samma problem igen!

Nissan Almera GTI "Skyline Blue" (1999)
_Tony_ ???
21 april 2014 · 661 Inlägg

Miniblock skrev:
om stiften var indränkta i olja dvs där själva gnistan sker så är det kolvringarna som är kassa, du kommer åka på samma problem igen!

Tvivlar på att ringarna är problemet om bilen går bra efter rengöring och byte av packning.
Bilen bör då oxå ryka ordentligt om ringarna är slut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang