Problem vid luftning av bromsar - Skoda Felicia Pickup 1,3 mpi

SamiJ Slött är gött
17 april 2014 · 59 Inlägg

Tjääna. Fick nerslag på besiktningen på rostskadade bromsrör. Så jag bytte hela bunten. Men sen när jag väl ska lufta så fungerar det inte. Luftade på som satan tills det bara kom vätska. Men jag har ändå bara bromsverkan på höger fram. Är det någon speciell ordning det ska luftas i eller hur funkar det?

*Ja jag har kollat så att inget läcker

Tack på förhand!

dawwe ...has left the building...
17 april 2014 · 4 474 Inlägg

Sök!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Backstream
17 april 2014 · 168 Inlägg

du börjar med hjulet längst bort från huvudbromscylindern och slutar med hjulet närmast, t.ex om du har huvudbromscylindern närmast vänster framhjul så ska du köra på höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram

SamiJ Slött är gött
19 april 2014 · 59 Inlägg

Backstream skrev:
du börjar med hjulet längst bort från huvudbromscylindern och slutar med hjulet närmast, t.ex om du har huvudbromscylindern närmast vänster framhjul så ska du köra på höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram

Gjorde det idag. Men det vill ändå inte fungera..

dawwe ...has left the building...
19 april 2014 · 4 474 Inlägg

Har du sökt? Din fråga är vanlig, finns massor med svar. Ett tips, luft med motorn igång.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zzr94092
19 april 2014 · 4 385 Inlägg

har du lastkännande ventil bak?

SamiJ Slött är gött
20 april 2014 · 59 Inlägg

zzr94092 skrev:
har du lastkännande ventil bak?

Det skulle tydligen finns en sådan. Vet dock ej hur jag får fart på allt!

andreas1
20 april 2014 · 1 020 Inlägg

Du har lastkännande ventil, sitter vid bakaxelen vänster sida.
Vad jag fick lära mig var bilen tvungen att ha normal belastning på bakhjulen vid luftning.
Alltså hissa bilen på bakaxelen så ventilen är aktiverad o släpper igenom vätska.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
SamiJ Slött är gött
21 april 2014 · 59 Inlägg

andreas1 skrev:
Du har lastkännande ventil, sitter vid bakaxelen vänster sida.
Vad jag fick lära mig var bilen tvungen att ha normal belastning på bakhjulen vid luftning.
Alltså hissa bilen på bakaxelen så ventilen är aktiverad o släpper igenom vätska.

Tack. Ska försöka prova det!

zzr94092
21 april 2014 · 4 385 Inlägg

ja,bilen ska "stå på bakhjulen"

SamiJ Slött är gött
21 april 2014 · 59 Inlägg

Så om jag förstår rätt så ska jag alltså lufta som vanligt men - lastkännande ventilen ska vara under tryck?
Typ lasta på lite skit p flaket å hissa upp han i fram?
För det kommer ju enbart bromsvätska nu när jag luftar, men pedalen går i botten och har knappt någon bromsverkan.

andreas1
22 april 2014 · 1 020 Inlägg

Bilen ska stå som vanligt på backen, vilket innebär om du hissar upp baken måste bakaxel/ventil vara under tryck.
Har du tryckt pedalen i botten vid luftningen kan du vänt packningarna i huvudcylindern, då får du ingen broms.
Annars lufta jag hög bak,vänst bak, hög fram, vänst fram.
Fick ok tryck i min.
Gjordes genom att trycksätta behållaren med 1 bar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang