Kapa fjädrar v70 00

WeetZzeerR
22 april 2014 · 7 Inlägg

Tjena jag undrar hur man ska gå tillväga för att kapa fjädrarna på bästa sätt, bilen i fråga är en v70 00 första generationen och jag undrar om man kan göra de på plats med fjäderspännare och vinkelslip eller om man måste plockasär fjäderbena.
Dessutom undrar jag hur många varv ungefär man behöver kapa för att få den skapligt låg, (läs nästan bottad) och hur man ska fästa främre fjdrarna på bästa sätt med slangklämmor.
Och inga kommentarer om att man inte ska kapa och köpa sänkningssatts istället för ja vet att de skulle vart en bättre lösning men dom sänker förlite och känner inte för att lägga pengar på coilisar till denna bil. tongue

Cadillac_The_King
22 april 2014 ·

Köp än sänkningsats i stället http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-1 … sport.html kapa fjädrar blir inte bra och bes folket gillar det inte

TomBjorklund VAGIS Car Club
22 april 2014 · 1 093 Inlägg

Åk till biltema istället och köp deras sänkningsklammor istället så kan du åtminstone återställa till besiktningen...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Tobzter
22 april 2014 · 3 145 Inlägg

t_one21 skrev:
Åk till biltema istället och köp deras sänkningsklammor istället så kan du åtminstone återställa till besiktningen...

Dom skulle ja starkt avråda att köpa..hellre Kapa i såna fall

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
TomBjorklund VAGIS Car Club
22 april 2014 · 1 093 Inlägg

Kände mest att om han inte bemödar sig att plocka dän fjädrarna för att kapa ens så kommer besiktningen inte att bli rolig...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Evildan
22 april 2014 ·

Beroende på hur modig man är går det alltid att kapa på plats.
Hur många varv för att få den lagom låg är väldigt individuellt, det får du prova dig fram tills du hittar "din höjd"
men kapa lite i taget så du inte får ett okörbart elände som inte klara farthinder och bara är i vägen rent trafikmässigt.

Hoppas det hjälpte dig något, jag skulle dock inte rekommendera någon att kapa fjädrarna av alla de anledningar du säkerligen redan vet om.

Dallemedballe
22 april 2014 · 141 Inlägg

kapa tills du har några mm kvar sen ta slägga å så så fjädern går av sen provar du dig fram tills du ä nöjd med höjden sn kapar du ett snitt i fjäderskålen fast me slang klämma  samma visa bak:D sen byter du bara fjäderben komplett inför bes sen byter du tillbaka t dina kapade så gjorde ja me min gamla 850 wink

WeetZzeerR
22 april 2014 · 7 Inlägg

tobzter skrev:

t_one21 skrev:
Åk till biltema istället och köp deras sänkningsklammor istället så kan du åtminstone återställa till besiktningen...

Dom skulle ja starkt avråda att köpa..hellre Kapa i såna fall

Jo jag har hört samma sak men funderar på om man skulle kunna köpa sånna och avlasta fjädrarna där man kapar undertiden man kapar för att minska trycket mot skålen.

t_one21 skrev:
Kände mest att om han inte bemödar sig att plocka dän fjädrarna för att kapa ens så kommer besiktningen inte att bli rolig...

Anledningen till att jag inte vill plocka loss fjädrarna är för att jag har inte tillgång till verktygen som behövs. Hade tänkt byta fjäderben vid besiktning.

Dallemedballe skrev:
kapa tills du har några mm kvar sen ta slägga å så så fjädern går av sen provar du dig fram tills du ä nöjd med höjden sn kapar du ett snitt i fjäderskålen fast me slang klämma  samma visa bak:D sen byter du bara fjäderben komplett inför bes sen byter du tillbaka t dina kapade så gjorde ja me min gamla 850 wink

jo hade tänkt göra så inför besiktningen med, att bara byta kompletta fjäderben.


Tack för alla svaren, nu är det bara att besiktiga han sen blir det att åka låågt! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang