740 turbo äter upp bränslepumpen säkring

Bergztrom Diesel är det enda rätta!
22 april 2014 · 229 Inlägg

Hej har ett jävligt lustigt problem jag typ har bråkat med hela dagen. Jag var ute och åkte som vanligt och drog på tills jag fick laddtryck, o då bara typ "dör" den och ja får stanna till, går ut o kollar diverse relä o kablar om de kunde vara det som var felet. men icke, tänkte ja kollar säkringen då till bränsle pumpen o den hade gått sönder, satte i en ny och fortsatte köra som vanligt inga problem, sen senare på dagen körde jag igen och då hände samma sak, satte i en ny och fortsatte men typ efter en pytteliten stund skedde det igen, och nu så fort ja sätter i en säkring o tar på tändningen så går den sönder direkt.. har kopplat ur sladdarna till pumparna och de blir likadant då, men plockar jag ut bränslerelät så går inte säkringen. men har testat å bytt relät utan skillnad.. vad fan kan mitt fel vara?

MVH

simlar
22 april 2014 · 5 524 Inlägg

Pluskabeln till pumpen är förmodligen skadad någonstans så kopparn kommer åt någon jordad metallbit. Dvs kortis.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bergztrom Diesel är det enda rätta!
22 april 2014 · 229 Inlägg

Kör just nu med en bygel, alltså en kabel istället för en säkring och då funkar ju bilen. har de varit skadad eller kortis på kablen som du säger hade det inte börjat ryka någonstans då och typ blivit som kabelbrand?

simlar
22 april 2014 · 5 524 Inlägg

Men eftersom säkringen far fastän du kopplat ur pumpen och du har testat annat relä så kan då inte jag komma på någon annan rimlig orsak än kortslutning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bergztrom Diesel är det enda rätta!
22 april 2014 · 229 Inlägg

nä det tycker jag också, tycker bara de är lustigt att jag inte får någon kabelbrand eller liknande när jag tvångskör om man kan säga som så. väldigt lustigt.. känns ju inte jätte lockande å glo igenom hela elsystemet vart kablen är skavd, då den går runt som fan i bilen

Ricke W
23 april 2014 · 374 Inlägg

En kabelbygel kan ses som en rätt så kraftig "säkring". Problemet som uppstår är att du flyttar problemet till nästa svaga punkt. Syftet med säkring är att ha en svag punkt som är överskådlig och lätt att åtgärda.

Jag tycker att du ska mäta upp vilken ström som går i bränslepumpskretsen och jämföra med den storlek på säkringen som ska sitta där.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Chrrille
23 april 2014 · 1 011 Inlägg

Bort med den kabeln du byglar med direkt!! Risken finns att du kortsluter styrboxen och därmed kan få en brand.

Kolla kabelbiten vid pumpen, Kan vara så att det är någon kabelbit där under bilen som är trasig. Kolla även kabelbiten vid förpumpen (I tanken) Kabeln går från tanken och in i bagaget.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Bergztrom Diesel är det enda rätta!
23 april 2014 · 229 Inlägg

Problemet löst! Det var min stålomspunna olje tryckslang till turbon som låg o jordade emot lambdasonden. Förvärmning till den ligger ju på samma säkring som bränslepumpen!

Tack för tipsen endå!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang