Galant GDI 2,4 -01, Rycker på halv gas - EJ SOT!

w4kk0 Galant Racer
12 juli 2011 · 21 Inlägg

Hej,

Jag har läst runt en satans massa om denna motor nu men blir inte klok.
Alla andra som har ryckig/ojämn gång har blivit tillsagda att bilen's spjällhus är igensotat.
Jag köpte min i Tisdags och kände då att den ryckte liiite vid 50-65 på 3'ans och 5'ans växel.
Detta då varvmätaren ligger strax under 2000 varv.

Jag kollade först luftfiltret vilket var i behov av byte (grått istället för krämvitt som det nya är). I samma veva så kontrollerade jag spjällhuset. Visst fanns sot men det va inte ens en tiondel av vad andra har påvisat med biler etc.. Spjälhuset rörde sig fritt och när man tröck på "spjällhus-dörren" så vippade den med en fjädrande känsla.
Direkt efter bytet av filtret så testade jag även att varva motorn, stillastående, och då började motorn göra ryckande ljud vid 3000 varv iställtet för 2000 varv som när man kör.

Så nu är frågan - vad mer kan det vara?
Jag har läst något om en elmotor som kan strula, vilken elmotor är det? Den som styr spjällhuset?
Funderar även på om avgassystemet kan orsaka liknande problem?
Hur sitter kopplingen mellan gasen och motorn i dessa bilar? Elektroniskt eller per mekaniskt med vajer?

Mvh,

w4kk0 Galant Racer
20 juli 2011 · 21 Inlägg

*Sorry för Bump*
Är det ingen som har någon idé? Inte ens en dum idé? Alla har så mycket att säga om GDI-motorerna men inte nu? =/

LeafBox Lat Perfektionist
20 juli 2011 · 6 359 Inlägg

Du verkar ha många problem med bilen hördu tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
w4kk0 Galant Racer
20 juli 2011 · 21 Inlägg

Hehe, mjo. Ryckningarna är bara en "bi-syssla" att åtgärda just nu.. Men nu är det klonkandet som är mest oro.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p2849093

carismagdi
21 juli 2011 · 20 Inlägg

Du skriver EJ SOT.
Har du kollat på andra sidan spjällhuset?
Du får demontera spjällhuset för att se det.
När det ändå e loss så kan du ju öppna det och kolla om magneten är hel alternativt släppt från axlen.
Mitt var kliniskt rent på ena sidan, men när jag tog bort det så var det helt igensotat på andra sidan.
Trodde själv jag hade fel på magneten (vilket är vanligt) men det var bara sotet på baksidan.
Min fjädrade också bra innan jag såg detta.
Lycka till...

w4kk0 Galant Racer
5 augusti 2011 · 21 Inlägg

carismagdi skrev:
Du skriver EJ SOT.
Har du kollat på andra sidan spjällhuset?
Du får demontera spjällhuset för att se det.
När det ändå e loss så kan du ju öppna det och kolla om magneten är hel alternativt släppt från axlen.
Mitt var kliniskt rent på ena sidan, men när jag tog bort det så var det helt igensotat på andra sidan.
Trodde själv jag hade fel på magneten (vilket är vanligt) men det var bara sotet på baksidan.
Min fjädrade också bra innan jag såg detta.
Lycka till...

Jasså - crap. För när jag tog loss luftinsuget och kollade såg det superfint ut(inte blankt men knappt en milimeter tjockt lager skit). Jag får ta mig en dag till o skruva oss hela skiten då =/
Har läst att man måste köpa ny packning, är det nödvändigt om jag plockar loss spjällhuset? Hur gjorde du?

Jag har i mitt söknade upptäkt att det rycker aldrig när bilen är kall - bara när motortempraturen är uppe i arbetstemratur. Kan det vara någon temp-givare som spökar? Fel på kylarmediumet för motorn? Jag misstänkte ett tag att det kunde va katalysatorn som gör att bilen inte får tillräckligt med luft?

Sen funderar jag på, kan man med hjälp av ODB-kontakten läsa ut vad som är fel medan man kör?
Säger bildatorn ifrån med "nu blir det för lite luft" eller nå kanske?

carismagdi
6 augusti 2011 · 20 Inlägg

w4kk0 skrev:

carismagdi skrev:
Du skriver EJ SOT.
Har du kollat på andra sidan spjällhuset?
Du får demontera spjällhuset för att se det.
När det ändå e loss så kan du ju öppna det och kolla om magneten är hel alternativt släppt från axlen.
Mitt var kliniskt rent på ena sidan, men när jag tog bort det så var det helt igensotat på andra sidan.
Trodde själv jag hade fel på magneten (vilket är vanligt) men det var bara sotet på baksidan.
Min fjädrade också bra innan jag såg detta.
Lycka till...

Jasså - crap. För när jag tog loss luftinsuget och kollade såg det superfint ut(inte blankt men knappt en milimeter tjockt lager skit). Jag får ta mig en dag till o skruva oss hela skiten då =/
Har läst att man måste köpa ny packning, är det nödvändigt om jag plockar loss spjällhuset? Hur gjorde du?

Jag har i mitt söknade upptäkt att det rycker aldrig när bilen är kall - bara när motortempraturen är uppe i arbetstemratur. Kan det vara någon temp-givare som spökar? Fel på kylarmediumet för motorn? Jag misstänkte ett tag att det kunde va katalysatorn som gör att bilen inte får tillräckligt med luft?

Sen funderar jag på, kan man med hjälp av ODB-kontakten läsa ut vad som är fel medan man kör?
Säger bildatorn ifrån med "nu blir det för lite luft" eller nå kanske?

Nope... Jag bytte aldrig packningen.
Det där med tempgivare vet jag inget om, tror mer på sotet då den fetar på blandningen när bilen är kall medans när bilen är varm så går blandningen ner.
Eftersom (om det nu är det) spjället trögar, så blir det inte rätt när det vill arbeta i sitt arbetsområde..
Katalysatorn har ju inte med insugningsluften att göra men jag tror att du menar att den stryper avgaserna så de inte kommer ut som dom skall.. Nja om katten är igentäpt så skulle det nog inte fungera så bra över huvudtaget, men visst en delvis igentäppt kanske???
Felaktig glycol tror jag absolut inte det är.
Vet tyvärr inte om det går att läsa koder då man kör, det e ju bara att testa vet ja ;-)
Lycka till...

w4kk0 Galant Racer
10 augusti 2011 · 21 Inlägg

Har den inne på verkstad nu och dom sa att det är en tändspole som är körd.
Är det bara till att köpa nedanstående och byta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1-PCS-IG … ccessories

Är det något mer jag skulle behöva?
Har kikat lite på hur man ska göra men har inte hittat någon definitiv guide..

Utöver att tändspolen är trasig så sa dom att symptomen är att cylinder 4 misständer (samma sak?)

carismagdi
10 augusti 2011 · 20 Inlägg

w4kk0 skrev:
Har den inne på verkstad nu och dom sa att det är en tändspole som är körd.
Är det bara till att köpa nedanstående och byta?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1-PCS-IG … ccessories

Är det något mer jag skulle behöva?
Har kikat lite på hur man ska göra men har inte hittat någon definitiv guide..

Utöver att tändspolen är trasig så sa dom att symptomen är att cylinder 4 misständer (samma sak?)

Tändspole?
Ok, klart att cylinder 4 misständer då om den e kass... Förutsatt att det e den tändspolen som strular.
Kolla upp nummret på din tändspole så att allt stämmer bara, om du skall köpa via ebay.
Bytet är lätt som en plätt, bara att lossa två skruvar och byta.

w4kk0 Galant Racer
10 augusti 2011 · 21 Inlägg

Kan det vara tändstiftet också? Eller kan man vara säker på att det är tändspolen? Bör man byta tänstiften i samma veva hur som kanske?
Är det stor skillna i kvalitet på ebay-china-edition och weaponX och ACDelco?

carismagdi
10 augusti 2011 · 20 Inlägg

w4kk0 skrev:
Kan det vara tändstiftet också? Eller kan man vara säker på att det är tändspolen? Bör man byta tänstiften i samma veva hur som kanske?
Är det stor skillna i kvalitet på ebay-china-edition och weaponX och ACDelco?

Kan vara stiften med Ja...
Byt i vilket fall som, iofs ganska dyra rackare men håller 10000 mil, tror det var iridiumstift.
Vet ej om skillnaden på kvalisorten, tror mest på samma vara men olika pris..

carismagdi
10 augusti 2011 · 20 Inlägg

carismagdi skrev:

w4kk0 skrev:
Kan det vara tändstiftet också? Eller kan man vara säker på att det är tändspolen? Bör man byta tänstiften i samma veva hur som kanske?
Är det stor skillna i kvalitet på ebay-china-edition och weaponX och ACDelco?

Kan vara stiften med Ja...
Byt i vilket fall som, iofs ganska dyra rackare men håller 10000 mil, tror det var iridiumstift.
Vet ej om skillnaden på kvalisorten, tror mest på samma vara men olika pris..

Du kan ju prova med att flytta tändspolen och se om problemet flyttar sig också...

rf900
15 augusti 2011 · 27 Inlägg

Dom där  motorena sotar igen o sen blir det dyrt det dui ska börja med är att  ut  o  kör  den hårt stenhårt´
du ska upp till till rött  på  varvräknaren du ska helt enkelt  köra skiten ut den dra på alla växlar sen är den ursotat

på volvo nä'r dom får in en sån så kör dom ur  bilen för dom sotar helt enkelt igen dom där

Byt stift o  ut o tok pressa bilen sen ska dus e att den inte  rycker  nått  mera o  häll i lite E85 100  kr sen ä allt rent o fint

3eelze3u3
8 april 2014 · 2 Inlägg

Provar att bumpa den tråd... lite sent men skulle gärna vilja veta om du löst problemet? Har samma problem!


Går fint, förutom ett jävla knackade, när bilen är kall men på arbetstemp rycker den och håller på när man försöker hålla jämn halv gas. Vid pådrag är det inga problem. Lämnade in den för felsökning hos Mekonomen, de bytte sedan samtliga tändstift och några tändspolar. Utan resultat.... De fortsatte sedan felsöka utan att hitta något.

Några månader senare, två timmar efter besiktning, rasar spjällhuset. Antar att det är magneten... köpte i vilket fall ett renoverat och satte in i stället. Så felet borde inte vara pga igensotat spjällhus....

Får tillägga att jag även kört skiten ur den, som både mekaniker och diverse andra kunniga rekommenderat, ingen större skillnad...

Så 3 år senare... någon med en lösning?

xXSammy
8 april 2014 · 6 570 Inlägg

Möjlighet att se hur lambdasonden jobbar?

De/Dem
3eelze3u3
23 april 2014 · 2 Inlägg

Malheus skrev:
Möjlighet att se hur lambdasonden jobbar?

Hur ska jag gå tillväga för att kolla det?hmm Har inte mekat med bilar allt för mycket tyvärr....cool

xXSammy
23 april 2014 · 6 570 Inlägg

Behöver diagnos utrustning då..

De/Dem
-matte En Medlem
24 april 2014 · 405 Inlägg

Har du ens tittat på hur insugsventilerna ser ut? För att detta är ett problem på vissa GDI-motorer då de inte får någon rengörande effekt av bensinen på sig.

Kan ju tillägga att plåga bilen skulle knappast rengöra detta oavsett då bensinen tillsätts inne i motorn och inte dras in igenom insugsventilerna. Som Malheus säger så kan också lambdasonden vara värd en extra titt, har du en vanlig multimeter så räcker det faktiskt för att se dess värden ungefärligt.

Såhär kan det se ut.

http://i140.photobucket.com/albums/r34/saaber1/glivalves.jpg

Senast redigerat av -matte (24 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang